Hei, det begynte som en enkel oppfriskning av et rom i kjelleren der jeg skulle slå ut og sparkle noen små sprekker i yttervegger av lettbetong.
Med en gang jeg slo med hammer, hørtes det ikke bra ut. Det var en veldig hul lyd. Noen slag senere ser det ut som på bildene nedenfor. Store biter av murblokk som bare løsner på grunn av sprekker.
Veggtykkelsen er totalt 250 mm. De fleste sprekkene slutter ca. 10 cm inn i veggen, men noen ser ut til å fortsette litt til. Våger ikke å slå mer, for da er jeg redd for å se dagslys snart, feil årstid for det nå.
Hvordan reparerer man dette?? Mange lag med rot/reparasjonsmørtel(husfix)? Noe annet?
Bør jeg være bekymret for noe alvorlig feil, eller skyldes dette sannsynligvis setninger som jeg tror?
Jeg ville nok prøvd å mure opp det med en form for armering.
Man må nok mure i lag om man ikke brukte noen form for stein: betong/tegel som man skjærer til da det ser ganske stort ut.
Jeg ville nok prøvd å mure opp det med en eller annen form for armering.
Man må nok mure i lag om man ikke brukte en form for stein: betong/tegel som man skjærer til da det ser ganske stort ut
Bra tips! Dette skal jeg prøve. Var og kjøpte en lettbetongblokk i går men hva mener du med armeringen?
Har lignende hull etter rørdragninger i lettbetong/Siporex, har spurt mange om dette og i byggevarehus hos produsenter fikk jeg forslaget Siporex i blokker som jeg sagde ut biter av / man kan jo ganske lett skjære til rette kanter i hullet på veggen, og så feste med Kim beregnet for lettbetong eller sementlim (samme som man har under fliser). Deretter legge mørtel/puss på toppen for overflaten (om det er kjeller), men veldig vanskelig å få til overflaten, så trenger å slipes etterpå.
Det er skrevet mye om husfix her, men folk ser ut til å foretrekke gipsmørtel (antagelig mykere å slipe) men fungerer ikke bra med fukttrykk, om kjeller.
Nå har jeg begynt å mure. Murer med Biltemas rot/reparasjonsmørtel og lettbetongblokker. Deretter er tanken å pusse overflaten med Weber pussmørtel C 135. Det har jeg brukt tidligere til å reparere litt pussløft for 2 år siden og det ser fortsatt bra ut. Kommer kanskje tilbake med noen bilder av resultatet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.