Hei, har et hus bygget i 84 i Göteborg med limtrebjelker som er gjennomgående og som bærer opp taket. Etter 20 år i huset og malt endene regelmessig oppdaget vi at det råtnet under malingen når jeg skrapte litt. Er det noen som har reparert denne typen skade eller har tips om noen som gjør dette? Bør man gjøre det selv eller bør man kontakte et byggefirma? Jeg har skrapt ut mye av det råteskadede og tenkte først bare lime inn nytt tre, feil?

• Rødt skadet limtrebjelke på en bygning, med deler av treverket fjernet for reparasjon. Skyet himmel og noen trær i bakgrunnen.
  • Limtrebjelke med råteskader under maling på et hus fra 1984 i Göteborg, ser mot blå himmel. Ende av bjelken viser avskrapt treverk.
Sist redigert:
Hei
Det dårlige treet er jo mest dødkjøtt som ikke bærer så mye/ingenting.
Sag bort det dårlige og lim/spikre på nytt som du plåtskor etter råtebeskyttelsesbehandling.
/Workingclasshero

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hei
Det dårlige treet er jo mest dødt tre som ikke bærer så mye/ingenting i det hele tatt.
Sag bort det dårlige og lim/spiker på nytt etter du har behandlet med råtesikring.
/Workingclasshero
Takk for gode tips 🙏

Ja, det viktigste må jo være å først bli kvitt fukt og dårlig treverk, for deretter spesielt beskytte endeveden.

Mer drastisk inngrep hadde kanskje vært å også skråsage dem litt for ytterligere beskyttelse? Eller blir det stygt kanskje?

• Liker
John2019 og 1 annen
  • Laddar…
E Emilito skrev:
Ja, det viktigste må jo være å først bli kvitt fukt og dårlig treverk, for deretter å beskytte endeveden.

Et mer drastisk inngrep hadde kanskje vært å også skjære dem skrått for ytterligere beskyttelse? Eller blir det stygt kanskje?
Skjære skrått kan til og med bli penere enn rett, har nå sett en nabo som har skåret sine skrått litt, takk for bra idé! 👍🏻

E Emilito skrev:
Ja, det viktigste må jo være å først bli kvitt fukt og dårlig treverk, for så å beskytte endetreverket spesielt godt.

En mer drastisk endring kunne kanskje vært å skjære dem litt skrått for ytterligere beskyttelse? Eller blir det kanskje stygt?
Jeg kan virkelig være enig her.
Men vær forsiktig med å endre formspråket!
Ja det er enklere.
Ja, sannsynligvis penere.
Ja, lengre levetid.
Formspråket endres til det verre, vet ikke ......
Skiss litt og sjekk rundt før tiltak er mitt tips.
/W

• Liker
John2019
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jeg kan virkelig være enig her.
Men vær forsiktig med å endre formspråket!
Ja, det er enklere.
Ja, sannsynligvis penere.
Ja, lengre levetid.
Formspråket endres til det verre, vet ikke......
Skiss litt og se deg rundt før tiltak er mitt tips.
/W
Takk for tanken rundt formspråk, skal photoshoppe litt på mine husbilder og se, nabohuset har skråsagde bjelker, kanskje skal kopiere vinkel? Spørsmålet er om man skal kle med plåt eller bare impregnere med impregneringsmiddel og olje?

Jeg hadde en tilsvarende røtskadd bjelke under min terrasse. Det var ikke mulig å se skaden under malingen. Fjernet de røtskadde delene på en lengde av ca. 1,5 m, limte inn nytt treverk og forsterket med kryssfiner på begge sider. 4 år senere var røytskaden tilbake. Måtte bytte hele bjelken. Nå kun maling på endeveden, oljet ellers. Din bjelke bærer sannsynligvis den ytre takstolen. Forslaget med å skråkappe høres fornuftig ut, impregner og olje treet, samt beskytte endeveden.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
Jeg hadde en tilsvarende råteskadet bjelke under min terrasse. Det gikk ikke an å se skaden under malingen. Fjernet de råteskadede delene på en lengde av ca. 1,5 m, limte inn nytt treverk og forsterket med kryssfiner på begge sider. 4 år senere var råteskaden tilbake. Måtte bytte hele bjelken. Nå kun maling på endestykket, oljet ellers.
Din bjelke bærer sannsynligvis den ytre takstolen. Forslaget med å snedsage høres fornuftig ut, impregnér og olje treverket, samt beskytte endestykket.
Takk! Det høres ut som en god plan 👍🏻

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.