4.641 lest ·
4 svar
5k lest
4 svar
Reparere murstein som holder på å smuldre opp?
Hei
Har et drivhus der grunnmuren og den ene veggen er bygget med teglstein.
Nå er det flere teglsteiner som holder på å sprekke og biter faller av.
Hvordan reparerer man dette på enkleste måte?
Hadde det vært på bolighuset så hadde jeg nok forsøkt å bytte ut alle de ødelagte steinene, men jeg føler at jeg gjerne gjør en enklere reparasjon på drivhuset hvis det går.
Fungerer det å smøre på betong eller puss i hullene? Noe annet?
Takk for smarte tips
Har et drivhus der grunnmuren og den ene veggen er bygget med teglstein.
Nå er det flere teglsteiner som holder på å sprekke og biter faller av.
Hvordan reparerer man dette på enkleste måte?
Hadde det vært på bolighuset så hadde jeg nok forsøkt å bytte ut alle de ødelagte steinene, men jeg føler at jeg gjerne gjør en enklere reparasjon på drivhuset hvis det går.
Fungerer det å smøre på betong eller puss i hullene? Noe annet?
Takk for smarte tips
Bytt.
Jeg holder akkurat nå på med å bytte et antall murstein på huset der en tidligere eier har forsøkt å reparere med betong. Det førte tydeligvis bare til at enda mer fuktighet ble fanget og frost sprengte på av hjertens lyst, for et stort antall murstein viste seg å ha konsistens som knekkebrød bak "reparasjonen".
Det er ikke gøy å forsøke å bli murer sånn uten videre, men, som min morfar pleide å si, en huseier må kunne alt.
Jeg holder akkurat nå på med å bytte et antall murstein på huset der en tidligere eier har forsøkt å reparere med betong. Det førte tydeligvis bare til at enda mer fuktighet ble fanget og frost sprengte på av hjertens lyst, for et stort antall murstein viste seg å ha konsistens som knekkebrød bak "reparasjonen".
Det er ikke gøy å forsøke å bli murer sånn uten videre, men, som min morfar pleide å si, en huseier må kunne alt.
Jeg hadde sett på vann fra oven, takrenne eller manglende blikkenslagerarbeid?
Så er det jo vakkert på sin måte med denne typen utseende på et drivhus, eller en annen mur i hagen kan jeg synes. Det gir litt patina/karakter. En reparasjon av tegl blir sjelden pen.
Ser man tilbake historisk har man vel ofte pusset fasader om teglet er for dårlig. Men å pusse nær bakken er jo litt problematisk, spesielt om underlaget ikke er 100% bra. Mursement a kanskje kan være noe.
Så er det jo vakkert på sin måte med denne typen utseende på et drivhus, eller en annen mur i hagen kan jeg synes. Det gir litt patina/karakter. En reparasjon av tegl blir sjelden pen.
Ser man tilbake historisk har man vel ofte pusset fasader om teglet er for dårlig. Men å pusse nær bakken er jo litt problematisk, spesielt om underlaget ikke er 100% bra. Mursement a kanskje kan være noe.
Problemet er VANN som teglsteinen suger til seg, å ha tegl helt ned til bakken er å skape seg problemer i fremtiden. Har man kanskje ingen takrenner eller dårlige nedløpsrør osv. forverres problemet. Å reparere tegl er et plaster på såret, det vil fortsette å frostsprenges, en frostsprengt tegl er en ødelagt tegl. Det beste ville vært å seksjonsvis bytte ut de nederste skiftene (selv om det finnes tegl under bakkenivå bør de byttes ut) mot blokker av enten betong eller leca, mure dem med et sementmørtel a og pusse dem med et sementmørtel a.
Klikk her for å svare