Hei

Har et drivhus der grunnmuren og den ene veggen er bygget med teglstein.
Nå er det flere teglsteiner som holder på å sprekke og biter faller av.

Hvordan reparerer man dette på enkleste måte?
Hadde det vært på bolighuset så hadde jeg nok forsøkt å bytte ut alle de ødelagte steinene, men jeg føler at jeg gjerne gjør en enklere reparasjon på drivhuset hvis det går.
Fungerer det å smøre på betong eller puss i hullene? Noe annet?

Takk for smarte tips :)

• Sprukket mur i lertegl med synlige sprekker og hakk, omkranset av grønt løvverk nederst.
  • Rød mursteinsvegg med sprekker og forvitrede steiner, noe grønt gress og klatrende eføy til venstre. Ujevn sement ved foten.
Spørsmålet er hvorfor de har gått i stykker fra begynnelsen... kan det være så at nedløpsrøret slipper vannet i hjørnet

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Bytt.

Jeg holder akkurat nå på med å bytte et antall murstein på huset der en tidligere eier har forsøkt å reparere med betong. Det førte tydeligvis bare til at enda mer fuktighet ble fanget og frost sprengte på av hjertens lyst, for et stort antall murstein viste seg å ha konsistens som knekkebrød bak "reparasjonen".

Det er ikke gøy å forsøke å bli murer sånn uten videre, men, som min morfar pleide å si, en huseier må kunne alt.

B
Jeg hadde sett på vann fra oven, takrenne eller manglende blikkenslagerarbeid?

Så er det jo vakkert på sin måte med denne typen utseende på et drivhus, eller en annen mur i hagen kan jeg synes. Det gir litt patina/karakter. En reparasjon av tegl blir sjelden pen.

Ser man tilbake historisk har man vel ofte pusset fasader om teglet er for dårlig. Men å pusse nær bakken er jo litt problematisk, spesielt om underlaget ikke er 100% bra. Mursement a kanskje kan være noe.

Problemet er VANN som teglsteinen suger til seg, å ha tegl helt ned til bakken er å skape seg problemer i fremtiden. Har man kanskje ingen takrenner eller dårlige nedløpsrør osv. forverres problemet. Å reparere tegl er et plaster på såret, det vil fortsette å frostsprenges, en frostsprengt tegl er en ødelagt tegl. Det beste ville vært å seksjonsvis bytte ut de nederste skiftene (selv om det finnes tegl under bakkenivå bør de byttes ut) mot blokker av enten betong eller leca, mure dem med et sementmørtel a og pusse dem med et sementmørtel a.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.