Har en betongtrapp som under også rommer en gammel oljetank.
Undersiden av trappen har betydelig frostsprengning og rustet armering.

Jeg trenger tips om hvordan jeg kan utbedre dette på best mulig måte. Jeg vil sikre at rustangrepet avtar.
Jeg har gjort litt research og kommet frem til følgende forslag.

Alt 1:

1. Banke ned løs betong (så langt det går)
2. Bruke stålbørste for å fjerne rust (sikkert umulig å få bort alt dog)
3. Slemming med f.eks. https://www.bemix.se/produkt/bemix-korrohaft/
4. Påføre reparasjonsmørtel f.eks. https://www.bemix.se/produkt/bemix-betongspackel/

Dette blir en del arbeid selvfølgelig, for det er vel ganske utfordrende å sparkle opp-ned så å si?

Alt 2.

1. Banke ned løs betong (så langt det går)
2. Bruke stålbørste for å fjerne rust (sikkert umulig å få bort alt dog)
3. Male med rustbeskyttelsesmaling f.eks. https://www.bygghemma.se/golv-och-v...MIoNetm73y9AIVCbp3Ch34SwntEAQYASABEgJn_PD_BwE

Samtidig vil jeg behandle trappens overside med kaldasfalt (som jeg tror den var behandlet med tidligere) for å redusere fuktbelastning ovenfra.

Trappen:
Betongtrapp med synlig skada og rødt kryss på undersiden, ved et hus med hvite vegger og brune dører og vinduer. Snø på bakken.

Trappen (underside).
Rustent armeringsjern synlig i frostsprengt betongtrappes underside. Teksturert overflate med sprekker og slitasje.

Boret i armering/avlastningsjern for å se hvor langt rusten har gått:
Rusten under betongtrapp med en metallskrue som stikker ut, merkert med en rød pil for å indikere rustens omfang.

Jeg synes du skal male armeringen med rustbeskyttelsesfarge som inneholder sink.
Så er det jo spørsmålet om du kan finne en murer som vil hjelpe deg?
Ellers er dette nok det som gir deg størst mulighet til å lykkes. :
https://www.ardex.se/produkt/ardex-a-46/
Du kan sjekke med deres support om du skal bruke primer først.

Ardex har bra produkter og bra support.

//AA

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jeg synes du skal male armeringen med rustbeskyttelsesfarge som inneholder sink.
Så er jo spørsmålet om du kan finne en murer som vil hjelpe deg?
Ellers er dette nok det som gir deg størst mulighet til å lykkes. :
[lenke]
Du kan sjekke med deres support om du skal bruke primer først.

Ardex har gode produkter og god support.

//AA
Jeg har sjekket litt på Ardex også, men jeg hadde gjerne slammet før også så man får det der riktige korrosjonsvernet ved å heve alkaliteten som forhindrer rust. Jeg kan ikke se at Ardex har spesifikk slamm for akkurat denne typen applikasjon?

Jeg skal maile Ardex for produktene deres finnes i handelen der jeg bor. På en eller annen måte føles det som at en slamm er mer korrekt enn å male armeringen. Jeg tenker at rustbeskyttelsesfargen beskytter bare lokalt, men slammen endrer miljøet rundt armeringen.

Da kjører du på den du lenket til.

//AA

S saiter skrev:
Da kjører du på den du lenket til.

//AA
har du erfaring med lignende reparasjoner?

Nei ikke opp-ned. :thinking:

//AA

Skal vel være et bruk som kalles tixopropt hva jeg forstår, som typ går bruke underfra (oppned) uten å falle ned.

https://www.bemix.se/produkt/bemix-r50/

"Høyytelses, fiberforsterket, krympkompensert tixotropt reparasjonsbruk for reparasjoner på betong. Kan brukes på vertikale flater uten at forskaling trenger å gjøres. For reparasjon av for eksempel balkonger, søyler, og andre betongkonstruksjoner."

Jeg tenker ikke la en murer gjøre dette uten tenkte prøve å gjøre det selv...

• Liker
saiter
  • Laddar…
  • Liker
saiter
  • Laddar…
Kom tilbake når du er ferdig så kanskje jeg skal fikse min egen entré-trapp. ;)

//AA

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
Ettersom gangen/utstikkeren i huset delvis hviler på trappens konstruksjon, er det viktig at dette blir riktig.

Nedenstående bilde viser hvordan trappen er integrert i gangen/utstikker.

Bygning med integrert trapp, dør i lavere del av fasaden, snødekket plen.

Har i dag begynt å utbedre rustskadene på armeringen.

1. Banket løs alt løst
2. Slipt av rust med børste
3. Sprayet med Sink-antirustspray
4. Slammet overflaten med Bemix Korrohäft (to lag vått i vått).

Siden dette er undersiden og ikke synes har jeg valgt å droppe muring. Spesielt siden det ikke er noe mekanisk slitasje der.

Jeg hadde imidlertid kjøpt en sekk Bemix R50 tixotrop/fiber men kommer altså ikke til å mure, da det kreves form nedenfra. Vertikalt går dog uten problem (jeg har prøvd).

Sekk med Bemix R50 fiberforsterket grovlagning, 20 kg, plassert på gulvet ved siden av andre produkter i et lagerlignende rom. Plastbeholder med 5 kg Bemix Korrohäft Slamma. Tekst inkluderer produktblad, sikkerhetsdatablad og prestanadeklarasjon. Tomt lagringsrom med hyller, betongvegger og noen metallplater på gulvet. Rustne kanter og løsnet puss er synlige på veggene. Nærbilde av en vegg med påført puss eller sement. Overflaten viser tydelige verktøyspor og tekstur i det tørkede materialet. Rett fotografi av en sementvegg med nylig påført et lag av mørtel, i en horisontal stripe, noen misfargede områder er synlige rundt.

• Liker
Roga1337
  • Laddar…
Sprayboks med etiketten "Zink-Aluminium" for korrosjonsbeskyttelse, holdt i en hånd mot en mørk bakgrunn.

@Gabsson har det gått bra? Hvor tykt lag Korrohäft hadde du totalt?

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
P ptk skrev:
@Gabsson har det gått bra? Hvor tykt lag Korrohäft hadde du totalt?
Ble veldig bra, men som sagt bare antirustspray + slamme 2 lag. Holder for formålet i dette tilfellet, altså stoppe korrosjon og ytterligere betongavskallinger.

Angående reparasjonsbruket R50 er det virkelig et kvalitetsbruk. Har brukt det til å reparere en betongtrapp. Men mure nedenfra på større flater føles helt umulig uten å holde på med former.

• Liker
Joein
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.