R Rickard.lj skrev:
Et helvetes arbeid, blir nok bra dette når stenderne kommer på. Er huset fuktig i plata? Hvorfor gjør du dette? Blir det noen varme eller isolasjon?
Vi drenerte med isolasjon (pordrän) i 2021. Kjellermiljøet har siden den gang vært veldig bra, tørt og fint.

Jeg vil sette celleplast mellom alle stendere, men ellers ingenting mer.

Årsaken til at jeg gjør dette er at gulvet er for ujevnt (nivåforskjeller på 4 cm) til å bruke type platonmatte i bunnen slik jeg har sett mange andre gjort. Det jeg etterstreber er et ventilert gulv der ingenting organisk er i direkte kontakt med betong eller annet som kan lede fuktighet.

Edit: Plata er ikke fuktig.

raveper raveper skrev:
Hvorfor ikke bare bruke nivell eller hva det heter?
Prisen egentlig. Systemet for øvrig har jeg ingen innvendinger mot.

• Liker
postkontrollen og 1 annen
  • Laddar…
Etter en del overveielse ble det til slutt ytterligere tre rader med støpte søyler. Nå sitter de på 50 cm cc i stedet for det dobbelte. Planlegger å sette lekter på 45x45 så dette føles som et must. Nå blir det å legge plast på de nye støpte sylinderrørene og avslutte for i dag.

• Bilde av rom med flere rekker av blå deksler på betonggulv, klart for støpte søyler. Nivåverktøy og lampe står ved veggen.
  • Liker
Rickard.lj og 1 annen
  • Laddar…
Kort oppdatering.

I dag ble det kjøpt inn regler. 45x70 mm ble det.

Testet prinsippet med biltemas balkskor og en regel. De støpte små søylene ser ut til å ha havnet i vater. Virker å fungere fint …

Nå skal tre av fire vegger males og platen rengjøres grundig før oppbygningen av gulvet kan begynne.

• Trehyller i et byggvarehus, stablet med planker og materialer fra Moelven. I forgrunnen er det en vogn med lange trebjelker.
  • Svarte metallbalkskor ligger på en betongplate omgitt av små, runde, støpte pilarer.
  • Rom med betonggulv og små støpte søyler, en enkelt regel på balksko. Arbeidslampe lyser opp området ved et vindu og en radiator.
  • Vater fra Probuilder sjekker om trebjelke er i vater på en betongsøyle med plastkile.
  • Liker
Henningelvis og 6 andre
  • Laddar…
Oppdatering

• Nytt gulv påbegynt, med trebjelker over betonggulv. Lysekrone henger over rommet, veggene er lysebrune.
  • Liker
Rickard.lj og 3 andre
  • Laddar…
Hei alle igjen!

Det begynner å trekke sammen for isolering. Jeg er inne på å legge steinull MEN, Nivell og andre bruker steinull/glassull med en aluminiumsfilm på den ene siden som skal legges ned mot betongen. Ser ikke ut til å være noe vanlige byggevarehus har på hyllen.

Tror dere at jeg kommer til å angre meg om jeg legger "vanlig" steinull?

Isoleringen er i gang. Jeg undervurderte tiden det tar å sette hullbånd under for å bære steinullen. Litt folietape hjelper også til som ekstra støtte.

Jeg har også benyttet anledningen til å legge flexrør under for fremtidig kabelføring for lyd og media. Kommer tilbake med bilde når isolasjonen er på plass. Deretter tenkte jeg å kjøpe sponplater.

• Kontor under konstruksjon med rammeverk for isolasjon, flexrør installert under gulv, og en lysekrone i taket.
  • Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Hei alle igjen!

Det begynner å bli tid for isolering. Jeg vurderer å legge steinull MEN, Nivell og andre bruker steinull/glassull med en aluminiumsfilm på den ene siden som skal legges ned mot betongen. Ser ut til at det ikke er noe vanlige byggevarehus har på hyllen.

Tror dere at jeg kommer til å angre meg om jeg legger "vanlig" steinull?
Sent svar men... Nivells steinull er ekstra hard på den ene siden for å ikke henge ned når den henger på "bærerne" som plasseres ut på bjelkene. Tror nok at selve steinullen er akkurat som alle andre, det viktige er at den ikke henger på platen (spesielt om du har forsert ventilasjon som skal gå langs med platen).

H henche skrev:
Sent svar men... Nivells steinull er ekstra hard på den ene siden for å ikke henge ned når den henger på "bærerne" som plasseres ut på bjelkene. Tror nok at selve steinullen er som alle andre, det viktige er at den ikke henger på platen (spesielt om du har forsert ventilasjon som skal gå langs med platen).
Takk for svaret. Jeg hadde ikke sluppet funderingen helt.

Ok det forklarer hvorfor deres isolasjonsbærere er så forholdsvis små, de ville aldri funket til vanlig steinull.

Ingen forsert ventilasjon i mitt tilfelle.

Isolasjon på plass. Gulvspon på plass.

Gulv innkjøpt som jeg tenkte begynne å legge om noen dager.

• Oppholdsrom med uferdig gulv, isolasjon installert, gulvspån lagt. Verktøy og materialer spredt utover, en lysekrone henger fra taket.
  • Rom med isolasjon og sponplater på gulvet, verktøy og materialer plassert rundt. En lysekrone henger fra taket.
  • Gul isolering under gulvspån i et byggprosjekt, sett fra nærbilde vinkel nedenfra.
  • Rom med isolasjon på gulvet, klare for gulvspån. Lysekrone i taket og grønnaktige vinduer gir belysning i rommet.
  • Rom under renovering med isolasjon og gulvspon på plass, taklampe og stige vises. Klar for å legge nytt gulv.
  • Liker
djanlov
  • Laddar…
Et spørsmål i sammenhengen. Hvordan hadde det fungert med sporede plater og gulvvarme i den der konstruksjonen? Varmer man fortsatt opp betongen for mye med risikoer som er forbundet? Mange hevder jo at man også får energitap med gulvvarme og dårlig isolasjon nedover. Men stemmer det virkelig? Tapene burde jo finnes der selv om man varmer med radiatorer? Eller?

O Olf Oggler skrev:
Et spørsmål i sammenhengen. Hvordan hadde det fungert med sporede skiver og gulvvarme i den der konstruksjonen? Varmes betongen fortsatt opp for mye med risikoer som er vedheftet? Mange hevder jo at man også får energitap med gulvvarme og dårlig isolasjon nedover. Men stemmer det virkelig? Tapene burde jo finnes der selv om man varmer med radiatorer? Eller?
Ikke noe jeg kan svare på, men jeg forstår hva du mener. Når det ikke ligger tett inntil platen så bør det i alle fall gjøre noe, men kanskje på marginen. Noen som vet og leser får gjerne svare.

Med gulvvarme så finnes alltid risikoen for at varmen går nedover i denne typen konstruksjon, men hva gjør det når føttene er varme og gode, vil man minimere at man varmer platen så finnes andre løsninger med annen type isolasjon på platen med denne typen opplegging.

Her kommer bilder av nåværende situasjon. Gulvet er på plass. Gjenstår gulvsokler og akustikkpaneler. Laster også opp et bilde som viser hvordan vi har tenkt med plassering av TV i rommet. Dette for å forstå kabelgjennomføringene i gulvet.

• Et rom med nylagt gulv, en lysekrone og to små vinduer. Mørk vegg med markeringer for TV-plassering og kabelgjennomføringer i gulvet.
  • Et rom med nytt tregulv, taklampe, hvit murvegg med peis, og en dør i tre. Golvsocklar og akustikkpanel mangler.
  • Tomt rom med nylig lagt tregulv, mangler gulvlister og akustikkpaneler. En del av veggen er klar for TV-montering, med synlige kabelåpninger.
  • Akustikkpanel ved nytt tregulv med kabelgjennomføring i nærheten av der TV-en skal plasseres i rommet.
  • Lyst tregulv lagt på plass langs en mørk vegg med dør. Området mangler golvsockler, akustikkpaneler vises stående. Hull for kabelgjennomføringer i gulvet.
  • 3D-modell av rom med tre vegger, akustikkpaneler, plassering av TV, gulv og sofa vises. En person og hund i bakgrunnen.
  • Liker
postkontrollen og 4 andre
  • Laddar…
Stilig 👍

• Liker
J_P_K
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Her kommer bilder fra nåværende situasjon. Gulvet er på plass. Gjenstår gulvlister og akustikkpaneler. Laster også opp bilde som viser hvordan vi har tenkt med plassering av TV i rommet. Dette for å forstå kabelgjennomføringene i gulvet.
Pent, ble bra til slutt 😀

• Liker
J_P_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.