10.780 lest ·
32 svar
11k lest
32 svar
Oppussing Kjellerstue fra 76
Vi drenerte med isolasjon (pordrän) i 2021. Kjellermiljøet har siden den gang vært veldig bra, tørt og fint.R Rickard.lj skrev:
Jeg vil sette celleplast mellom alle stendere, men ellers ingenting mer.
Årsaken til at jeg gjør dette er at gulvet er for ujevnt (nivåforskjeller på 4 cm) til å bruke type platonmatte i bunnen slik jeg har sett mange andre gjort. Det jeg etterstreber er et ventilert gulv der ingenting organisk er i direkte kontakt med betong eller annet som kan lede fuktighet.
Edit: Plata er ikke fuktig.
Prisen egentlig. Systemet for øvrig har jeg ingen innvendinger mot.raveper skrev:
Hei alle igjen!
Det begynner å trekke sammen for isolering. Jeg er inne på å legge steinull MEN, Nivell og andre bruker steinull/glassull med en aluminiumsfilm på den ene siden som skal legges ned mot betongen. Ser ikke ut til å være noe vanlige byggevarehus har på hyllen.
Tror dere at jeg kommer til å angre meg om jeg legger "vanlig" steinull?
Det begynner å trekke sammen for isolering. Jeg er inne på å legge steinull MEN, Nivell og andre bruker steinull/glassull med en aluminiumsfilm på den ene siden som skal legges ned mot betongen. Ser ikke ut til å være noe vanlige byggevarehus har på hyllen.
Isoleringen er i gang. Jeg undervurderte tiden det tar å sette hullbånd under for å bære steinullen. Litt folietape hjelper også til som ekstra støtte.
Jeg har også benyttet anledningen til å legge flexrør under for fremtidig kabelføring for lyd og media. Kommer tilbake med bilde når isolasjonen er på plass. Deretter tenkte jeg å kjøpe sponplater.
Jeg har også benyttet anledningen til å legge flexrør under for fremtidig kabelføring for lyd og media. Kommer tilbake med bilde når isolasjonen er på plass. Deretter tenkte jeg å kjøpe sponplater.
Sent svar men... Nivells steinull er ekstra hard på den ene siden for å ikke henge ned når den henger på "bærerne" som plasseres ut på bjelkene. Tror nok at selve steinullen er akkurat som alle andre, det viktige er at den ikke henger på platen (spesielt om du har forsert ventilasjon som skal gå langs med platen).J_P_K skrev:
Hei alle igjen!
Det begynner å bli tid for isolering. Jeg vurderer å legge steinull MEN, Nivell og andre bruker steinull/glassull med en aluminiumsfilm på den ene siden som skal legges ned mot betongen. Ser ut til at det ikke er noe vanlige byggevarehus har på hyllen.
Takk for svaret. Jeg hadde ikke sluppet funderingen helt.H henche skrev:Sent svar men... Nivells steinull er ekstra hard på den ene siden for å ikke henge ned når den henger på "bærerne" som plasseres ut på bjelkene. Tror nok at selve steinullen er som alle andre, det viktige er at den ikke henger på platen (spesielt om du har forsert ventilasjon som skal gå langs med platen).
Ok det forklarer hvorfor deres isolasjonsbærere er så forholdsvis små, de ville aldri funket til vanlig steinull.
Ingen forsert ventilasjon i mitt tilfelle.
Et spørsmål i sammenhengen. Hvordan hadde det fungert med sporede plater og gulvvarme i den der konstruksjonen? Varmer man fortsatt opp betongen for mye med risikoer som er forbundet? Mange hevder jo at man også får energitap med gulvvarme og dårlig isolasjon nedover. Men stemmer det virkelig? Tapene burde jo finnes der selv om man varmer med radiatorer? Eller?
Ikke noe jeg kan svare på, men jeg forstår hva du mener. Når det ikke ligger tett inntil platen så bør det i alle fall gjøre noe, men kanskje på marginen. Noen som vet og leser får gjerne svare.O Olf Oggler skrev:Et spørsmål i sammenhengen. Hvordan hadde det fungert med sporede skiver og gulvvarme i den der konstruksjonen? Varmes betongen fortsatt opp for mye med risikoer som er vedheftet? Mange hevder jo at man også får energitap med gulvvarme og dårlig isolasjon nedover. Men stemmer det virkelig? Tapene burde jo finnes der selv om man varmer med radiatorer? Eller?
Renovator
· Värmland
· 1 175 innlegg
Med gulvvarme så finnes alltid risikoen for at varmen går nedover i denne typen konstruksjon, men hva gjør det når føttene er varme og gode, vil man minimere at man varmer platen så finnes andre løsninger med annen type isolasjon på platen med denne typen opplegging.
Renovator
· Värmland
· 1 175 innlegg