10.764 lest ·
32 svar
11k lest
32 svar
Oppussing Kjellerstue fra 76
Hei!
Det har blitt på tide å ta tak i peisestuen i vårt hus fra 1976. Som skal bli vårt TV-rom. Ca 20 kvm.
Jeg har tatt bort en ventilert vegg med furupanel og holder nå på med gulvet. Det ser ut til å være trelekter og isolasjon direkte mot uisolert betongplate, det gamle vanlige. Drenering med isodrän rundt hele huset ble gjort i 2021, noe som gjorde stor forskjell. Kjellerlukten forsvant og i forbindelse med at plastgulv og andre gamle overflater er fjernet, har det blitt et riktig trivelig klima der nede.
Men .. peisestuen tenker jeg mye på. Hva skal jeg gjøre med gulvet? Nivell-system føles for dyrt basert på hva jeg har lest at andre har betalt.
Jeg tenkte at jeg skulle oppdatere med forutsetningene når jeg har fått opp gulvet og fjernet isolasjonen. En tanke jeg hadde var å legge syllpapp under MDF-kloss og deretter lekte oppå. Eventuelt plastkiler også mellom lekte og MDF-kloss om det trengs på grunn av sannsynligvis ujevn plate. Eller bare støpe hele greia, men det føles også dyrt.
Noen som har tips og ideer?
Det har blitt på tide å ta tak i peisestuen i vårt hus fra 1976. Som skal bli vårt TV-rom. Ca 20 kvm.
Jeg har tatt bort en ventilert vegg med furupanel og holder nå på med gulvet. Det ser ut til å være trelekter og isolasjon direkte mot uisolert betongplate, det gamle vanlige. Drenering med isodrän rundt hele huset ble gjort i 2021, noe som gjorde stor forskjell. Kjellerlukten forsvant og i forbindelse med at plastgulv og andre gamle overflater er fjernet, har det blitt et riktig trivelig klima der nede.
Men .. peisestuen tenker jeg mye på. Hva skal jeg gjøre med gulvet? Nivell-system føles for dyrt basert på hva jeg har lest at andre har betalt.
Jeg tenkte at jeg skulle oppdatere med forutsetningene når jeg har fått opp gulvet og fjernet isolasjonen. En tanke jeg hadde var å legge syllpapp under MDF-kloss og deretter lekte oppå. Eventuelt plastkiler også mellom lekte og MDF-kloss om det trengs på grunn av sannsynligvis ujevn plate. Eller bare støpe hele greia, men det føles også dyrt.
Noen som har tips og ideer?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Finnes det noe problem i dag?
Jeg har 70-tallshus med plate på mark, kjellerstue med stående panel og sponplate på gulvet. Har aldri hatt noen lukt eller fuktighet, så jeg la skum og laminatgulv. Før lå det heldekkende teppe på sponplaten. Vegger og tak ble sprøytemalt. Yttervegger isolert med 200mm drensplate.
Jeg har 70-tallshus med plate på mark, kjellerstue med stående panel og sponplate på gulvet. Har aldri hatt noen lukt eller fuktighet, så jeg la skum og laminatgulv. Før lå det heldekkende teppe på sponplaten. Vegger og tak ble sprøytemalt. Yttervegger isolert med 200mm drensplate.
Update!
Jeg har tatt en titt under isoleringen nå. Stendere støpt inn i betongplaten. Hva sier dere som sitter med kunnskapen? Noe i meg sier at disse skal fjernes. Vanskelig å si om de er impregnert eller ei. Jeg har ikke gjort noen fuktmåling. Kjente ingen lukt gjennom masken når jeg arbeidet, skal lukte i rommet i morgen når glassfiberstøvet har lagt seg.
Jeg har tatt en titt under isoleringen nå. Stendere støpt inn i betongplaten. Hva sier dere som sitter med kunnskapen? Noe i meg sier at disse skal fjernes. Vanskelig å si om de er impregnert eller ei. Jeg har ikke gjort noen fuktmåling. Kjente ingen lukt gjennom masken når jeg arbeidet, skal lukte i rommet i morgen når glassfiberstøvet har lagt seg.
På bildene ser betonggulvet og de innstøpte stenderne veldig tørre ut. Skaff eller lei en fuktmåler og sjekk fuktighetsnivået i stenderne. Sett nesen mot stenderne og lukt. Det eneste riktige svaret er at du bør fjerne de innstøpte stenderne. Med tanke på den fine tilstanden hadde jeg nok latt det være som det er. Det er lett å kommentere noen bilder uten å se og føle rommet live.J_P_K skrev:
Oppdatering!
Jeg har tatt en titt under isoleringen nå. Stendere støpt inn i betongplaten. Hva sier dere som sitter på kunnskapen? Noe i meg sier at disse bør fjernes. Vanskelig å si om de er impregnert eller ikke. Jeg har ikke utført noen fuktmåling. Kjente ingen lukt gjennom masken da jeg arbeidet, skal lukte i rommet i morgen når glassfiberen har lagt seg.
Gjør-det-selv-bygger
· 80 innlegg
Fjern de inngjuttede lektene. Legg deretter flytsparkel over hele gulvet. Anbefaler deretter Icopal Fonda special hvor du fester den mot betonggulvet med butylteip langs veggene og eventuelle skjøter med aldringsbestandig teip. Deretter legger du på trinnlydsdemping og deretter et tregulv, ikke et laminatgulv som blir kaldt. Et annet alternativ er at du ikke fester Icopal fonda med butylteip men lar det være litt åpent langs veggene med ventilerte gulvsokler så kommer eventuell fukt opp som du så kan ta ut via ventilasjonen. Interessant å følge arbeidet og hvordan du gjør det.J_P_K skrev:
Oppdatering!
Jeg har tatt en titt under isolasjonen nå. Lekter støpt inn i betongplaten. Hva sier dere som har kunnskapen? Noe i meg sier at disse skal fjernes. Vanskelig å si om de er impregnert eller ikke. Jeg har ikke gjort noen fuktmåling. Kjente ingen lukt gjennom masken når jeg jobbet, skal lukte i rommet i morgen når glassfiberstøvet har lagt seg.
I mitt hus som ble bygd i 76 har jeg 7 cm isopor som ligger direkte på uisolert betong i kjelleren uten noen plastfolie mot betongen. Flytende 22 mm gulvsponplater med luftspalte rundt og luftet gulvlist plastmatte har fungert bra hele tiden.
Takk for alle svar og tips. Interessant å høre forslag til ulike løsninger. Jeg tar dem med i vurderingen min.
Bilde av fuktmåling i inngjuten regel (høyeste verdien jeg målte).
Kjenner en duft i kjellerstuen nå når større delen av betongplaten og reglene er eksponert. Dårlig erfaring med mugglukt, men det lukter litt svakt jordkjeller(?).
Bilde av fuktmåling i inngjuten regel (høyeste verdien jeg målte).
Kjenner en duft i kjellerstuen nå når større delen av betongplaten og reglene er eksponert. Dårlig erfaring med mugglukt, men det lukter litt svakt jordkjeller(?).
Selv om det er slitsomt så er det rette å fjerne bjelkene… En enkel variant av Nivell er å bruke karmeskruv på vanlige bjelker - så noen på forumet som hadde gjort det. Smart likevel!J_P_K skrev:
Takk for alle svar og tips. Interessant å høre forslag på ulike løsninger. Jeg tar til meg dem i min overveielse.
Bilde på fuktmåling i innstøpt bjelke (høyeste verdien jeg målte opp).
Føler en lukt i hobbyrommet nå når større delen av betongplaten og bjelkene er eksponert. Dårlig erfaring med mugglukt men det lukter litt svakt jordkjeller(?).
Hei igjen. Vekker liv i tråden igjen.
Prosjektet i kjellerstuen er i gang igjen.
De inngjorte bjelkene ble fjernet og renneen har blitt fylt igjen.
Tenkte å bjelke opp gulvet igjen og lage en lignende ventilert løsning som var tidligere.
Min tanke er å bjelke opp standard cc 60 med korte bjelker (langs de to lengre veggene og i midten?) for stabilitetens skyld. Isolering mellom bjelkene, typ cellplast. Balksko eller vinkeljern mellom vegg og bjelkenes ender for å holde alt på plass. Terrasseføtter (typ https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) som skrus fast i betongen og deretter i bjelkene, en meter imellom.
Dimensjon på bjelkene tenker jeg 45x95 mm.
Kanskje litt uklart beskrevet men jeg tar gjerne imot innspill fra dere om hva dere tror om opplegget. Presiserer gjerne om det er uklarheter i det jeg har skrevet.
Prosjektet i kjellerstuen er i gang igjen.
De inngjorte bjelkene ble fjernet og renneen har blitt fylt igjen.
Tenkte å bjelke opp gulvet igjen og lage en lignende ventilert løsning som var tidligere.
Min tanke er å bjelke opp standard cc 60 med korte bjelker (langs de to lengre veggene og i midten?) for stabilitetens skyld. Isolering mellom bjelkene, typ cellplast. Balksko eller vinkeljern mellom vegg og bjelkenes ender for å holde alt på plass. Terrasseføtter (typ https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) som skrus fast i betongen og deretter i bjelkene, en meter imellom.
Dimensjon på bjelkene tenker jeg 45x95 mm.
Kanskje litt uklart beskrevet men jeg tar gjerne imot innspill fra dere om hva dere tror om opplegget. Presiserer gjerne om det er uklarheter i det jeg har skrevet.
Oppdatering.
Bestemte meg for å støpe søyler ved hver støtte i betong. Deretter plassere gummibalksko på toppen som bjelkene kan hvile i. Det var litt arbeid med å få alt i vater og riktig nivå, men forhåpentligvis var det verdt innsatsen. En laser er uvurderlig når man gjør noe slikt.
For øyeblikket er alle små søyler støpt og holder på å herde samtidig som jeg går ned og fukter litt nå og da.
Bestemte meg for å støpe søyler ved hver støtte i betong. Deretter plassere gummibalksko på toppen som bjelkene kan hvile i. Det var litt arbeid med å få alt i vater og riktig nivå, men forhåpentligvis var det verdt innsatsen. En laser er uvurderlig når man gjør noe slikt.
For øyeblikket er alle små søyler støpt og holder på å herde samtidig som jeg går ned og fukter litt nå og da.
Renovator
· Värmland
· 1 175 innlegg
Et satans arbeid, blir nok bra dette når reglene kommer på. Er huset fuktig i platen? Hvorfor gjør du dette. Blir det noen varme eller isolasjon?