Dette gjelder egentlig ikke meg, men svogeren min med kona, men jeg tenkte å høre med forumgudene for sikkerhets skyld :)

De har kjøpt et hus bygget på 60-tallet, og holder på å renovere allrommet nede i kjelleren. Det gamle laminatgulvet som hadde blitt bølgete har de revet ut, under var det tregulv i noen form (har ikke sett det selv). På veggene er det trepanel.

Deres tanke er å skru gips utenpå trepanelet, det går raskt og smidig.

Problemet er at en hobbyplukker som jeg har snakket med (hobbyplukker = person som har tommelen på yttersiden av hånden istedenfor som jeg, i midten) sier at det ikke er en god løsning, da eventuelle fuktproblemer rekker å få tak før man merker dem, og at det beste de kan gjøre er å rive ut panelet. De har ingen anelse om hva som finnes under panelet, og jeg vet ikke om/når huset er drenert.

Noen som har noen kommentarer/forslag?

Jeg hadde løftet på både panelet og tregulvet et sted og kikket på hvordan det ser ut under før jeg hadde gjort noe som helst. Å bare bygge videre på det som finnes der nå føles risikabelt. Det kan dessuten være slik at det finnes en fukttransport i dag som fungerer, selv om materialene i dag har en viss forhøyet fuktighet, og hvis man bygger på med mer materiale kan fuktigheten øke slik at det begynner å vokse ting.

At det gamle laminatgulvet har blitt bølgete er jo ikke helt normalt heller, det ringer en varsellampe i hodet mitt i det minste.

Spørsmålet er jo da hva man skal se etter og hvordan man skal gjøre i stedet. Hvis panelet er skrudd direkte på betongvegg, skal man sette opp stålregler og gipsen i de reglene? Og hvis huset ikke er drenert, hvordan gjør man det på innsiden?

Til å begynne med synes jeg man skal sjekke om det finnes tegn på fuktskader og mugg bak materialet som er der i dag. Deretter kan man også måle omtrentlig hvor mye fukt som finnes i muren og betongplaten. Etter dette kan man bestemme hva som trenger å gjøres.

Det finnes mange tråder her om å innrede kjellere, kikk litt i dem så ser du hvilke løsninger som finnes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.