4.319 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Renovere kjeller i 60-tallshus
Side 1 av 2
Hei!
Ligger i startgropa for å ta fatt på kjellerprosjekt som innebærer å rive ut en slags kjellerstue. Brystpanel i furu samt tapetserte plater ovenfor. Gulv er trolig sponplate (som føles VELDIG suspekt når man går på visse steder
) direkte på betongplate med heldekkende teppe på toppen.
Selvtrekk med tallerkenventil. Lukter mugg/kjeller vår og høst når fjernvarmen ikke går for fullt.
Tanken er da å rive ut alt organisk mtrl som ligger mot betong...men hva da?? Har en bekjent som er veldig fornøyd med ventilert "Nivell"gulv inkl. vifte som skaper sirkulasjon. Mitt problem er at hvis jeg skal lage luftspalte så mister jeg enda mer av en allerede lav takhøyde.
Hva har dere valgt for overflate? Har ikke astronomiske summer å legge dessverre. Rommet blir kombinert lager/gjesterom så vil beholde den innredede følelsen.
Ventilasjon??
Takknemlig for råd og deres erfaringer!
Ligger i startgropa for å ta fatt på kjellerprosjekt som innebærer å rive ut en slags kjellerstue. Brystpanel i furu samt tapetserte plater ovenfor. Gulv er trolig sponplate (som føles VELDIG suspekt når man går på visse steder
Selvtrekk med tallerkenventil. Lukter mugg/kjeller vår og høst når fjernvarmen ikke går for fullt.
Tanken er da å rive ut alt organisk mtrl som ligger mot betong...men hva da?? Har en bekjent som er veldig fornøyd med ventilert "Nivell"gulv inkl. vifte som skaper sirkulasjon. Mitt problem er at hvis jeg skal lage luftspalte så mister jeg enda mer av en allerede lav takhøyde.
Hva har dere valgt for overflate? Har ikke astronomiske summer å legge dessverre. Rommet blir kombinert lager/gjesterom så vil beholde den innredede følelsen.
Ventilasjon??
Takknemlig for råd og deres erfaringer!
Sannsynligheten er stor for at betongen under er ujevn, men for å beholde takhøyde er det nok bra å satse på fliser som gulv. Fuktbestandig. Men vær forberedt på at avretting sikkert vil kreves.
Nivell er bra hvis du vil ha noe annet enn fliser, samt at du slipper å fikse ujevnheter. Vi har undergulv lektere (nivell). Mest fordi vi ville beholde eksisterende gulv men fikse underlaget. Fra tidligere eiere var det undertrykksventilasjon som også talte for nivell for vår del, samt at vi da fikk tilbake opprinnelig gulvhøyde som matchet mot dører.
En fordel med nivell er at gulvet ikke blir så kaldt som fliser blir. Men jeg tror det blir billigere med fliser.
Nivell er bra hvis du vil ha noe annet enn fliser, samt at du slipper å fikse ujevnheter. Vi har undergulv lektere (nivell). Mest fordi vi ville beholde eksisterende gulv men fikse underlaget. Fra tidligere eiere var det undertrykksventilasjon som også talte for nivell for vår del, samt at vi da fikk tilbake opprinnelig gulvhøyde som matchet mot dører.
En fordel med nivell er at gulvet ikke blir så kaldt som fliser blir. Men jeg tror det blir billigere med fliser.
Fliser er ikke et alternativ, det blir altfor kaldt og mister den koselige følelsen. Det er heller ikke noe vi gir oss i kast med å legge selv.H henche skrev:Sannsynligheten er stor for at betongen under er ujevn, men for å beholde takhøyde så er det nok bra å satse på fliser som gulv. Fuktbestandig. Men vær forberedt på at flytsparkling sikkert vil kreves.
Nivell er bra hvis du vil ha annet enn fliser, samt at du slipper å fikse ujevnheter. Vi har subfloor lekter (nivell). Mest fordi vi ville beholde eksisterende gulv men fikse underlaget. Fra tidligere eiere satt det undertrykksventilasjon, noe som også talte for nivell for vår del samt at vi da fikk tilbake den opprinnelige gulvhøyden som matchet mot dørene.
Hei, løfter en gammel tråd.
Hva valgte du for løsning? Står selv i startgropen for liknende innsats i et soverom på en ujevn betongflate.
Tenker på noe av disse 3 alternativene:
- Ventilert gulv, type nivell
- Fliser + nålefiltmatte
- Avrettingsmasse + platonmatte
Hva valgte du for løsning? Står selv i startgropen for liknende innsats i et soverom på en ujevn betongflate.
Tenker på noe av disse 3 alternativene:
- Ventilert gulv, type nivell
- Fliser + nålefiltmatte
- Avrettingsmasse + platonmatte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.166 innlegg
Om du skal ha et fuktgjennomtrengelig heldekkende teppe trenger du vel ikke legge fliser under det. Det føles litt som kake på kake.K KalleHå skrev:
Akkurat. Prioriteten er å først ha et ordentlig gulv, derav fliser. Bare redd for at det blir veldig kaldt i et gjesterom, så heldekkende teppe som supplement. Men kan likevel bli et vanlig stort teppe.BirgitS skrev:
Hei!K KalleHå skrev:
Prosjektet har vært på pause etter vi rev ut gulv og brystpanel i sommer. Mest for å se hvordan luftfuktighet og ventilasjon fungerer etter jeg prøvde å sette inn en pax-vifte for å få mer sirkulasjon på luften i kjelleren.
Mitt betonggulv viste seg å være uventet slett, og til og med malt på større delen.
Drømmen ville vært om det fungerer å legge nålefiltteppe direkte på betongen, men vet ikke om man tør det? Tror mitt andre alternativ blir platonsystemet.
Hadde du noe viftesystem koblet for å få sirkulasjon på luften under platonmatten?S Solidwork skrev: