Jeg skal renovere trappen ved å male den hvit og legge ny teppe på trinnene. Jeg tror det går ganske lett å fjerne den gamle grønne teppet. Jeg lurer på hva som blir penest.
Enten fjerne den gamle grønne og lime på like store biter av nytt teppe.
Eller rett og slett legge nytt heldekkende teppe på den gamle grønne og rundt hele trinnene og stifte/lime på undersiden av trinnene. Det føles som et enklere alternativ. Dessuten er jeg redd for at malingen slites mye på trappekantene ellers.
Hvordan ville dere gjort det?
Er det en spesiell type av heldekkende teppe man bør bruke?
Tretrapp med grønne tepper på trinnene, trevegger og rekkverk, samt lyse gulv. En tretrapp med grønn teppe på trinnene, omgitt av lysegule vegger. Trappen er delvis renovert.

Anbefaler filtmatte eller muligens nålefiltmatte som tåler slitasje bedre enn heldekkende matte.

Jeg har en lignende trapp i gulnet furu med en gammel sennepsgul matte. Gamle filtmatter er brettet over forkanten og er nok original fra -73. Har kjøpt en mørkegrå filtmatte som jeg skal lime rundt forkanten med kontaktlim.

Har du en list på forkanten som går opp tilsvarende mattenes tykkelse?

blackarrow blackarrow skrev:
Anbefaler filtmatte eller muligens nålefiltmatte som tåler slitasje bedre enn heldekkende matte.

Jeg har en lignende trapp i gulnet furu med et gammelt sennepsgult teppe. Gamle filtmatten er brettet over forkanten og er nok original fra -73. Har kjøpt en mørkegrå filtmatte som jeg skal lime rundt forkanten med kontaktlim.

Har du en list på forkanten som går opp tilsvarende teppets tykkelse?
Akkurat, listen i forkanten går opp tilsvarende teppets tykkelse.

Kan man legge nytt teppe oppå alt og brette rundt hele trinnet? Jeg er litt redd for at det blir litt stygt på undersiden i så fall. Som dere ser på bildene så ser man jo undersiden av trinnene ganske tydelig.

Det blir nok for mykt om du legger et teppe til oppå det gamle. Og så blir det vanskelig å få festet det på oversiden der det bøyes ned 90 grader. Det er nok ikke noe problem å lime det på forkanten og kutte rett av, men oversiden kommer til å bøyes opp.

Er trinnene korte så du vil ha listen fortsatt?

Min gamle matte løsner lett.
Har også malt trappen hvit. Har to malte eikelister. Burde vært malt 2 ganger med oljemaling, men trestrukturen synes fortsatt, så kanskje jeg har jukset. Slipte i hvert fall bort grunningen fordi den løsnet.
Finnes sikkert bedre maling å kjøpe ...
Slitasje på maling etter ca. 6 måneder og den 45 år gamle filtmatten:
Slitt brun filtmatta på trappetrinn med hvite kanter; treverkets tekstur er synlig, og tepperester er spredt utover overflaten.

Ny filtmatte:
Ny, mørk filtmatte i nærbilde, med synlig struktur og tekstur av materialet.

Sist redigert:
Jeg synes det blir pent å la teppet gå ned både på forkanten og bakkanten.

Tenkte å bruke kontaktlim slik at jeg ikke trenger å ha teppet under press og vente på at limet tørker. Må nok finjustere kanten etter jeg har limt. Man har bare en sjanse med kontaktlimmet;)
Tretrappen under renovering, med teppe som går ned langs forkant og bakkant, festet med kontaktlim. Veggene er hvite og trappen har brun teppefinish.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.