Hei!

Jeg antar selv at svaret på dette spørsmålet er å kontakte en konstruktør - men jeg tar en sjanse og poster her om det mot formodning finnes noen online kalkulator el lignende man kan bruke.

Jeg holder på å bygge en vinterhage tilknyttet huset mitt. Vinterhagen skal stå på støpt plate. Veggene vil i prinsippet bare bestå av store glasspartier og konstruksjonen skal bæres av limtrestolper. Taket vil være teglstein. Jeg hadde egentlig først tenkt å kopiere den grunn som mitt ganske nybygde lettbetonghus hviler på (EPS 100, 300 mm, kantbjelke 200x200 armert med 4 x 10 mm) før jeg kom til å tenke på at fordeling av laster blir veldig ulik om man har en kontinuerlig vegg som bør gi en utbredt linjelast sammenlignet med en stolpekonstruksjon med store punktlaster.

Derfor lurer jeg på: Finnes det noen kalkulator eller annet lignende instrument man kan bruke for å beregne hvilke punktlaster de respektive stolpene vil utgjøre?

Prinsippet er at man beregner den samlede taklasten og fordeler den på søylene. Har du fire symmetrisk plasserte søyler, vil hver av disse ta opp en fjerdedel av taklasten. En 2,4 meter høy limtresøyle med tverrsnittsmålet 90x90 mm tåler en last på 50 kN (ca 5000 kg). En takkonstruksjon med fire søyler tåler altså til sammen 200 kN, noe som er ganske mye. Taklasten i Skåne bør i utgangspunktet ligge på 2-3 kN/kvm avhengig av snøsone. Vanskeligheten ligger i å beregne påvirkningen av eventuelle snølommer avhengig av vinterhagens plassering. Med fire søyler kommer du likevel veldig langt. Deretter kan det være behov for flere søyler for å unngå for lange spennvidder på limtrebjelkene. Hvis du dimensjonerer hvert søylefeste for 50 kN, trenger du sannsynligvis ikke å tenke mer på det. Jeg tror ikke at en vanlig kantbjelke tåler 50 kN, så en form for forsterkning er nødvendig. Et alternativ er å plassere søylene litt tilbaketrukket i forhold til kantbjelken. Da kan du forsterke platen gjennom votter på undersiden på de aktuelle punktene. Det kan bli penere selv om det stjeler mer areal.

• Liker
ByggDuo
  • Laddar…
Veldig takknemlig for så raske svar! Jeg skal begynne å regne i kveld!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.