Hei,

Jeg har en veggåpning som jeg vil sette igjen (dvs bygge en vegg). Eksisterende (betong) vegg er 15cm tykk. Hvordan bygger jeg best en innervegg som skal bli 15cm?

Jeg hadde tenkt meg: gips - osb - regel - osb - gips (12.5mm + 15mm + 95mm + 15mm + 12.5mm). Jeg tenkte sette opp reglene med spikerplugger 8x100mm

Blir det bra?

Takk på forhånd

Ibbe

M maestroz skrev:
Hei,

Jeg har en veggåpning som jeg vil tette igjen (altså bygge en vegg). Eksisterende (betong) vegg er 15 cm tykk. Hvordan bygger jeg best en innervegg som skal bli 15 cm?

Jeg hadde tenkt meg: gips - osb - stender - osb - gips (12.5mm + 15mm + 95mm + 15mm + 12.5mm). Tenkte å sette opp stenderne med spikerplugger 8x100mm

Blir det bra?

Takk på forhånd

Ibbe
Synes det høres ut som en bra plan, bare husk at du trenger å dekke skjøten mellom betongveggen og den nye veggen med noe, f.eks. microlit, ellers vil det sprekke.

• Liker
maestroz
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Synes det høres ut som en god plan, bare tenk på at du trenger å dekke skjøten mellom betongveggen og din nye vegg med noe, f.eks. microlit ellers vil det sprekke.
Takk for raskt svar.

Jeg hadde tenkt meg en 50mm glassfibertape mellom betongen og gipsplaten. (Og mellom alle gipsplater.)

Tror du det fungerer? Eller bør jeg kjøpe microlit og kutte det til riktig størrelse? (er 50mm nok?)

//Ibbe

Du trenger å sette microlit på en større flate, 50mm er ikke nok. Så er det en risiko for at veven likevel endrer seg med tiden.

Alright. Får gjøre det, skal microliten også dekke deler av betongveggen?

M maestroz skrev:
Alright. Får göra det, ska microliten även täcka deler av betongveggen?
Ja, sett microliten så midten på rullen blir i skjøten mellom betong og tre. Er for eksempel microliten 50 cm bred så sett 25 cm på treveggen og 25 cm på betongveggen.

Ja, sett microliten så midten på rullen blir i skjøten mellom betong og tre. Er for eksempel microliten 50 cm bred så sett 25 cm på treveggen og 25 cm på betongveggen.
Jeg antar at jeg setter på microliten med vevlim?

Det er vel ok å sparkle microliten så? Jeg forstår at tanken er at man skal slippe å gjøre det.. Men den andre delen av veggen er jo betong...

M maestroz skrev:
Jeg antar at jeg setter på microliten med vevlim?

Det er vel greit å sparkle microliten seinere? Jeg forstår at tanken er at man skal slippe å gjøre det.. Men den andre delen av veggen er jo betong..
Ja vevlim fungerer bra. Du sparkler ut kanten på microliten så den blir jevn mot betongen og den nye veggen. Du trenger derimot ikke sparkle på selve veven, den kan du bare male når du er fornøyd med sparklingen.

• Liker
maestroz
  • Laddar…
Ja, vevlim fungerer bra. Du sparkler ut kanten på microliten slik at den blir jevn mot betongen og den nye veggen. Du trenger derimot ikke sparkle på selve veven, den kan du bare male senere når du er fornøyd med sparkling.
OK, takk!
Jeg legger ved bilde av veggen.. OSB og gipsplater er montert.

Neste steg blir da (om jeg forstår det riktig)

1. Microlit med vevlim
2. Sparkle skjøtene mellom gipsplatene og mellom gipsplaten og betongveggen
3. Sparkle alle betongvegger
4. Bruke tapetgrunn på den eksisterende gipsveggen jeg har, hvis tapeter nekter å løsne

?

Eller skal jeg sparkle gipsskjøtene først og legge papirremse... For så å legge på microliten.?

• Vegg med OSB og gipsplater montert, uferdig rom med stige og verktøy i hjørne, klar for videre arbeid som mikrolit og sparkling.
Sist redigert:
M maestroz skrev:
OK, Takk!
Jeg vedlegger bilde av veggen.. OSB og gipsplate er montert.

Neste steg blir da (om jeg forstår det rett)

1. Microlit med vevlim
2. Sparkle skjøtene mellom gipsplatene og mellom gipsplaten og betongveggen
3. Sparkle alle betongvegger
4. Bruke tapetgrunn på den eksisterende gipsveggen jeg har hvor tapetene nekter å løsne

?

Eller skal jeg sparkle gipsskjøtene først og legge papirremse... For deretter å legge på microliten.?
Hei,

Jeg hadde gjort slik:

1. Sparklet og satt remser i skjøtene mellom gipsen i henhold til normal rutine. Du kan lime fast papirremser med vevlim, fungerer utmerket.
2. Sparklet skjøten mellom gips og betong slik at den er jevn og uten ujevnheter der.
3. Microlit med vevlim over skjøten mellom betong og gips
4. Sparklet skjøtene på microliten, siden den bygger noen millimeter trenger du å sparkle dem.

Dessverre vet jeg ikke hvordan du skal håndtere gipsen der tapeten ikke løsner, så jeg våger ikke gi noe råd om det.

Håper svaret hjelper, spør gjerne igjen om jeg er utydelig.

• Liker
maestroz
  • Laddar…
Hei,

Jeg hadde gjort slik:

1. Sparklet og satt remser i skjøtene mellom gipsen ifølge normal rutine. Du kan lime fast papirremser med vevlim, fungerer utmerket.
2. Sparklet skjøten mellom gips og betong slik at den er glatt og så det ikke finnes ujevnheter der.
3. Microlit med vevlim over skjøten mellom betong og gips
4. Sparklet skjøtene på microliten, siden den bygger noen millimeter trenger du å sparkle dem.

Dessverre vet jeg ikke hvordan du skal håndtere gipsen der tapeten ikke løsner, så jeg våger ikke gi noe råd om det.

Håper svaret hjelper, spør gjerne igjen om jeg er uklar.
OK. Takk for utførlig svar. Så ingen remse trengs mellom gipsskiven og betongveggen? Det holder med at man sparkler og limer fast microliten deretter..?

M maestroz skrev:
OK. Takk for utførlig svar. Så ingen remse trengs mellom gipsplatene og betongveggen? Det holder med at man sparkler og limer fast microliten da..?
Ja, akkurat, du trenger ingen remse under microliten. Microliten erstatter remsen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.