Renoverer soverommet mitt. Tanken var å rive ned all tapet, sparkle og male. Men da jeg begynte å rive, innså jeg at en av ytterveggene er dekket med tretex, sannsynligvis en rask løsning fra lenge siden fordi rommet var kaldt.
Lurer på om jeg skal:
1) La tretexen sitte igjen, sparkle over eksisterende tapet og male.
2) Rive ned tretexen, sette fuktbeskyttelse, lekte og isolere.
Begge veggene er veldig kalde om vinteren, veggen med vinduet gjør ikke så mye, men tretexveggen er der jeg har hodet når jeg sover. Har merket at putene som ligger mot denne veggen føles fuktige, ikke spesielt hyggelig.
Derfor ville det beste alternativet være å rive ned og lektere opp med isolasjon. Men jeg lurer da på om det er risiko for mugg/fukt hvis man bare leker opp og isolerer tretexveggen? Vil ikke gjøre noe med veggen med vinduet i og med at det er litt kronglete på grunn av vinduet.
Dette fører meg til et tredje alternativ, rive tretexen, kjøpe en sengegavl så jeg kommer litt vekk fra veggen og lar veggen puste som det er ment (steinhus) og leve med at rommet er litt kaldere når det er kaldt ute.
Men helst vil jeg altså gjøre alternativ to, dersom det ikke medfører risiko for fukt og muggproblemer i fremtiden.
Lurer på om vi mener det samme. Jeg mener altså at man setter plast direkte mot veggen og deretter regler man og isolerer innenfor dette, avslutter med kryssfinér eller lignende som sparkles og males.
Det var så jeg tolket deg. Fuktspærren skal sitte på innsiden av veggen. Man pleier å si at det er greit å ha den opp til 1/3 inn i veggen, sett tilvekstens isoleringsevne. Men med din plassering risikerer den nok å komme dypere.