Tegner på et bjelkelag som det skal legges 22 mm gulvplate på.
Hvordan pleier man å gjøre ved de gule markeringene i ytterkantene? Der bjelkene dekkes av ytter- og innervegg, noe som betyr at gulvplaten ikke får noen støtte.

Setter man korte bjelker i samme dimensjon som bjelkene for å støtte gulvplaten, eller hvordan gjør man?

• Skisse av et bjälklag med gule markeringer langs ytterkantene, viser hvor det mangler støtte for gulvspån ved vegger.
A
H Haz6909 skrev:
Tegner på en bjelkelag som det skal ligge 22 mm gulvspon på.
Hvordan pleier man å gjøre ved de gule markeringene i ytterkantene? Der bjelkene dekkes av ytter- & innervegg, noe som innebærer at gulvsponet ikke får noen støtte.

Setter man kortlinger i samme dimensjon som bjelkene for å støtte gulvsponet eller hvordan gjør man det?
Man har en bjelke til på innsiden av veggen, så kortler man mellom bjelkene der veggen går tvers bjelkene med en 45x45 som støtte for gulvsponet..

• Liker
Haz6909
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man har en bjelke til på innsiden av veggen, deretter kortler man mellom bjelkene der veggen går tvers bjelkene med en 45x45 som støtte for gulvsponet..
Ok takk

Altså en ekstra bjelke i full høyde til høyre på bildet og mellom bjelkene en 45 * 45?

• Liker
1
  • Laddar…
K
Du trenger ikke kjøre fullhøyde på bjelken som løper langs med, jeg hadde satt en 95 regel, holder godt.

• Liker
Haz6909
  • Laddar…
A
H Haz6909 skrev:
Altså en ekstra bjelke i full høyde til høyre på bildet og mellom bjelkene en 45 * 45?
Gjorde en rask skisse for deg😉

• Håndtegnet skisse på ruteark med diagrammer og mål, viser en konstruksjonsplan med "bjælke", "væg" og "syll" markert, alt målt til 45x45.
Rejäl skrev:
Gjorde en snabb skiss for deg😉
Kjempehyggelig takk 👍

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Fordi veggene er 120 mm så blir det bare 15 mm igjen av den ekstra støttebjelken, holder det?

A
H Haz6909 skrev:
Ettersom veggene er 120 mm så blir det kun 15 mm igjen av den ekstra støttebjelken, er det nok?
Du kan legge 45x70 imellom og isolere mellomrommet før du monterer den andre bjelken…45+70=115mm da har du 40mm igjen å skru gulvspånet i..
Vil du ha mer så må du rett og slett ta noe bredere…

Sist redigert av en moderator:
Mener du at jeg skal fylle ut med stående 45 * 45 i spalten som jeg har markert med røde piler?

• Røde piler peker på en konstruksjon med gule markeringer, muligens foreslått for å legge til 45x45-stolper i en rammestruktur.
A
H Haz6909 skrev:
Mener du at jeg skal fylle ut med stående 45 * 45 i spalten som jeg har markert med røde piler?
Ok du har doble ytterrammer?
For har du doble rammer så holder det med 45x45..

Bare ved den høyre pilen, du kan ha enten 600 c/c eller 1200 c/c på klossene slik at isolasjonen passer imellom…

Hei, kan man spørre hvilket tegneprogram du har brukt? 👍

Ja ytterramen er 2 * 145 rundt om.
Jeg tegnet en ny skisse der de stående 45x45 (røde på bildet) med 60 cc (i spalten mellom ytterrammen og den ekstra bjelken).

Burde ikke også langsiden på gulvspånplaten mot ytterveggen til venstre ha en støttebjelke under, med samme prinsipp, stående 45x45 (røde på bildet) mellom ytterrammen og kortlingene?

• Skisse av byggkonstruksjon med gulramme ytterst og røde markeringer for 45x45 støttebjelker mellom ytterramme og innvendige vegger.
A
H Haz6909 skrev:
Ja ytterramen er 2 * 145 rundt om.
Jeg tegnet en ny skisse der de stående 45x45 (røde på bildet) med 60 cc (i spalten mellom ytterramme og den ekstra bjelken).

Bør ikke også langsiden på gulvsponplaten mot ytterveggen til venstre ha en støttestender under, med samme prinsipp, stående 45x45 (røde på bildet) mellom ytterramme og kortlingene?
Ved langsiden så har 45x45 bare oppgaven å ta opp nedbøyningen av spongulvet slik at det ikke svikter mellom bjelkene så det trengs ikke hvis man skrur limer gulvsponet.
I enden derimot så er den første bjelken en del av den bærende gulvkonstruksjonen som skal ta opp den virkelige vekten som gulvet belastes med.

H fisgris8 skrev:
Hei, kan man spørre hvilket tegneprogram du har brukt? 👍
SketchUp Make 2017

• Liker
Hampusca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.