4.985 lest ·
30 svar
5k lest
30 svar
Rege opp innervegg med 34mm lekter
Jeg skal sette opp en innervegg og vurderer om det holder med 34mm tykke lekter. Grunnen er at jeg på så liten bredde som mulig trenger å få inn to rom, ett hvor fordelerskapet skal sitte og ett hvor inngående strøm skal føres opp, deretter kommer en innerdør. Hvis jeg har 34mm i stedet for 45mm sparer jeg altså inn 3 cm på bredden, noe som faktisk gjør litt forskjell.
Hva tror dere, er det mulig? Noen ulemper utover at det er vanskeligere å treffe lektene når OSB skal settes inn?
Hva tror dere, er det mulig? Noen ulemper utover at det er vanskeligere å treffe lektene når OSB skal settes inn?
Okei, jeg får nok presisere litt. Slik blir konstruksjonen fra venstre til høyreuseless skrev:
Stender - fordelingsskap (55 cm) - stender - rør for innkommende strøm (32mm) - stender - innerdør.
Jeg vil få døren så langt til venstre som mulig. Med 45-stendere blir det 722mm, med 34-stendere 689mm.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det tror jeg absolutt: Innerväggen skal jo bare bære seg selv, og setter du osb/plyfa før gipsveggen så stabiliserer det også.
Du må ha litt mer presisjon når du skrur opp platene bare
Du må ha litt mer presisjon når du skrur opp platene bare
Må det være to rom?M MPilen skrev:
Du kunne kanskje sette 20 mm regel nærmest veggen til venstre, deretter fordelerskap 550, 45 regel, slange 32 og til slutt 45 regel.M MPilen skrev:
Da ville du fått bredden 692 før døren kommer.
Eller kløyve ned reglene til 40 og spare 10 mm til så du får 682.
Kanskje det. Men hvorfor er det viktig med 45-regler?Lexington skrev:
Om du skal ha et våtrom eller flislagt overflate på den andre siden av veggen kan det finnes krav/behov for 'kralligere' veggstendere men om det er et vanlig rom med dobbeltskivede vegger er jeg ganske sikker på at det blir tilstrekkelig stabilt på den måten du har tenkt. Kanskje kan du til og med bytte en av 34mm stenderne mot en planke om veggen begynner mot en annen vegg og 'stenderen' bare er til for å skru platen i.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Man kan jo også, hvis man er bekymret, sette inn kortlinger for å stive opp. Du kunne til og med kjøre med 22mm virke antakelig, hvis du kortler tilstrekkelig, muligens trengs det noen flere stendere da. Et annet alternativ er jo å sette mer enn c/c 60 (for eksempel c/c 45) hvis man går ned i tykkelse? Men som sagt må man fikse eventuell bøyning også med kortlinger eller plater.F fribygg skrev:Om du skal ha et våtrom eller flislagt overflate på den andre siden av veggen kan det finnes krav/behov for kraftigere veggstendere, men om det er et vanlig rom med dobbelskivede vegger er jeg ganske sikker på at det blir tilstrekkelig stabilt på den måten du har tenkt. Kanskje kan du til og med bytte en av 34mm stenderne mot en planke hvis veggen starter mot en annen vegg og 'stenderen' bare er til for å skru fast platene i.