Jeg synes klinkers virker både pent og bra med tanke på lufting, men hi hi, jeg er så langt ifra en ekspert man kan komme... (men nå har noen svart iallfall ;D), jeg ville ikke lagt tregulv eller plastmatte for da tar det veldig lang tid før eventuell fukt merkes, hadde selv en kjeller med plastmatte og der under fant vi et helt basseng!!! den hadde nok vært der lenge men vi merket ingenting før det var for sent... kan tilføye at det var en sommerhytte (ellers hadde det kanskje blitt oppdaget i tide, selv om jeg er tvilende).

Jeg hadde en gammel kjeller i et 50-tallshus. Der gjorde jeg om vaskerommet og tørkerommet med fliser.
Først sørget jeg for at det ikke var fuktighet som kom fra grunnen, så slipte jeg gulvet (det var en gammel stor sluk i det), byttet mot en bedre og ny sluk.

Så var det tid for primer og fuktisolering. Etter det fliser.

Det ble kjempe bra!!!
Da jeg solgte huset og vi hadde takstmann syntes han at det var veldig profesjonelt gjort.
Jeg følte at jeg vokste i kroppen min når jeg sa at jeg hadde gjort alt selv ;D ;D

Har selv et hus fra -47 hvor jeg i de fleste rom har lagt fliser uten fuktsperre under for at platen skal kunne ventileres.
Har fuktsperre kun på badet.
Dog hadde jeg ikke noen problemer med fukt nedenfra.

Om du har fukt som kommer nedenfra virker det å være et vanskelig løst problem.

Hvis du legger fliser direkte på det, vil det se bra ut en stund, men så vil de løsne.

Jeg ville nok drenere ordentlig, det er mye arbeid, men hvis du vil at det skal bli bra, så er jeg redd du må grave rundt huset først.

Jeg fikk samme problem med veggene i det 50-tallshuset jeg eide. Jeg måtte grave rundt den delen som var kjeller og legge nye matter og rør.
Etter det fikset jeg innsiden.

Jeg er ingen ekspert, men når jeg spurte, fikk jeg svar at hvis jeg ikke gjorde det, ville hele grunnmuren smuldre opp med tiden.

Lykke til.

Jeg ville spørre ekspertene på byggahus.se
Kanskje de har en god løsning. Ikke legg fliser før du vet sikkert at det er mulig. Det er ikke moro å kaste både tid og penger hvis det ikke vil holde.

Ble du frarådet å røre grunnmuren, kanskje det går å legge fliser likevel. Spørsmålet er hvilken metode du skal bruke, jeg mener med eller uten fuktspærre.

Har jo også kjøpt en avfukter som står i vaskerommet i kjelleren. Det ble stor forskjell på luften når den kom inn.

Jeg så på Bauhaus at en avfukter kostet ca 3000.
Det var ingen dum idé Claes.

sjekk dine meldinger Sandfaerhus ;)

Kjøpte min avfukter på Clas Olsson. Kostet 2995:- Det er en Woods, det merket vant for øvrig test av råd och rön. Prøvde å prute på Elgiganten der de hadde superjättemegaaldrigmera salgpris 3000:- på samme modell. Clas olssons normalpris er 2995:-

Ja det er El-giganten som har det i sin reklame.
Det fungerer.
Jeg så avfukteren på Bauhaus men vet ikke hvilket merke det var. Prisen 2995,-

GODT NYTT ÅR

Tror jo ikke kvaliteten gjør noen forskjell. Det eneste som angår kvaliteten på en klinkerplate er vel at overflaten mellom forskjellige plater ser lik ut?

Vi la som sagt inn klinker i vår kjeller og det gjorde vi for ca 4 år siden og har ikke fått noen problemer enda.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.