M
Jeg har støpt et trettitalls pilar til et gjerde, men oppdager nå etter en ukes herdetid at når jeg fester en 1,1m lang 95x95-stolpe så svaier det en del i stolpebeslaget. Pilaren er stabil, innfestingen med fransk treskrue er stabil men det er en del slark mellom stolpebeslag og pilar.

Går det an å redde uten skråstøtter?

Vurderer om det går an å støpe på mer betong opp til bunnen på stolpebeslaget for mer stabilitet, er det et alternativ?

Takknemlig for all hjelp!

• Nærbilde av en trestolpe festet til en betongplint med stolpesko, med en snor spent foran for å indikere nivå eller retthet.
Du skal vel skru sammen alt med regler og annet i lodd på stolpen. Da kommer den til å stå stødig i sitt hull, ellers blir det å prøve å fjerne den, bore opp et større hull og bruke kjemankere.

• Liker
Mikael044
  • Laddar…
Dessverre blir de aldri bra å bygge gjerde med den typen stolpesko. For å få de stabilt. Skal man støpe ned stolpejern på hver side av stolpen.

• Liker
Joak og 5 andre
  • Laddar…
Klippe/sage til biter av pallningsbrickor og banke inn kan være verdt å teste

• Liker
Mikael044
  • Laddar…
K
Riv opp stolpeskoen og bor opp hullet mer. I med kjemisk anker og i med stolpeskoen igjen.

Men om man ikke bruker justerbare stolpesko med gjengestang forstår jeg ikke hvorfor man ikke bruker to fundamentjern, betydelig bedre.

• Liker
Mikael044
  • Laddar…
M
Takk for tipsene! At jeg ikke brukte stolpejern får jeg skylde på dårlig forberedelse. Jeg trodde stolpesko skulle fungere bra.

Ville det virkelig hjelpe å feste den samme mangelfulle innfestningen med kjemanker i stedet? Ingen som liker ideen min om å støpe noen centimeter til for å få mer stolpejernkarakter?

Jeg skal også se på pallenes brikker men det virker ikke som en langsiktig løsning.

Ja, kjør expanderbetong, den ekspanderer litt og er hard som f..n. Men det er under forutsetning at stolpeskoen sitter fast i betongplaten lenger ned, ellers fungerer det ikke i det hele tatt.

• Liker
Mikael044
  • Laddar…
T
M Mikael044 skrev:
Jeg har støpt et trettitalls pillarer til et gjerde, men oppdager nå etter en ukes herdetid at når jeg fester en 1,1m lang 95x95-regel så svaier det en hel del i stolpeskoen. Pillaren er stabil, innfestingen med fransk treskrue er stabil men det er en del spill mellom stolpesko og pillar.

Går det å redde uten skråstøtter?

Lurer på om det går å støpe på mer betong opp til bunnen av stolpeskoen for mer stødighet, er det et alternativ?

Takknemlig for all hjelp!
Jeg gjorde samme feilen da vi bygde hus. En stolpesko er kun designet til å ta vekt i loddrett stilling. Ikke fra sidene! Å bruke stolpeskoer til gjerde er dessverre ikke formålstjenlig - tenk på hvordan en seilbåt på land ser ut. All kraft som betongfundamentet skal stå imot i form av stormer sitter fast i ca. 12 mm jern under stolpeskoen - snakk om å være det svake leddet i en kjede. Jeg hadde brukt større dimensjon på støperørene så jeg fikset med ekstra støtte i form av bøyde (plate/stål?) trekantede støtter som kunne festes dels i betongen og dels opp langs med stolpen. Har holdt i ca. 10 år, men gjerdet er ikke rett. Finnes knapt noe verre man kan bygge enn brygger og gjerder...

• Liker
Mikael044
  • Laddar…
Hei

Dessverre, gjør om gjør rett!
Og da mener jeg gjør om, det finnes ingen snarvei her.
Å prøve å trikse og fikse er nytteløst.
Du kommer til å legge ned arbeid og penger når du fortsetter, fortsett på en ny stabil grunn.

Jeg forstår hvordan du føler det, men lykke til, kjemp.
/Workingclasshero

• Liker
Mikael044 og 1 annen
  • Laddar…
M
Takk for alle svar! Jeg har en følelse av at Workingclasshero har rett her, men det var ingen alternativ akkurat nå. Det endte med at jeg la til betong et stykke opp på stolpeskoen, og det ble faktisk stabilt (se nedenfor). Vi får se hvor lenge det holder, jeg skriver en oppdatering når/hvis det kollapser!
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hei

Dessverre, gjør om gjør riktig!
Og da mener jeg gjør om, det er ingen snarvei her.
Å prøve å fikse og trikse er nytteløst.
Du vil legge ned arbeid og penger hvis du fortsetter, fortsett på et nytt stabilt grunnlag.

Jeg forstår hvordan du har det, men lykke til, hold ut.
/Workingclasshero

• Betong i en rund form med metallstøtte på toppen, plassert på grusdekke, del av et byggeprosjekt for å stabilisere en stolpe.
  • Liker
ET81 og 1 annen
  • Laddar…
M Mikael044 skrev:
Takk for alle svar! Jeg har en følelse av at Workingclasshero har rett her, men det var ikke et alternativ for øyeblikket. Det endte med at jeg la til betong et stykke opp på stolpeskoen, og det ble faktisk stabilt (se nedenfor). Vi får se hvor lenge det holder, jeg skriver en oppdatering når/om det kollapser!
Blir sikkert bra, litt hardt å få sammen vingene. Men kapp bort røret helt ned til betongen og legg for eksempel 2 lag med tykk tjærepapp under stolpen så den ikke står i vann. Du kan med fordel også hakke ut en liten renne på midten under, så vann kan renne ut.

M Mikael044 skrev:
Takk for alle svar! Jeg har en følelse av at Workingclasshero har rett her, men det var ikke et alternativ for øyeblikket. Det endte med at jeg la til betong et stykke opp på stolpeskoen og det ble faktisk stabilt (se nedenfor). Vi får se hvor lenge det holder, jeg skriver en oppdatering når/om det kollapser!
Hei! Hvordan har det gått med dette? Vi gjorde samme feilen..

M
U Uzelac skrev:
Hei! Hvordan har det gått med dette? Vi gjorde samme feilen..
Hei! Jeg beklager! Det gikk bra, ikke noen katastrofe som det føltes som i begynnelsen. På de fundamentene hvor jeg ikke hadde satt opp stolper, satte jeg tilbake forskalingsrør og fylte med betong opp til ca 1 cm over bunnen på stolpeskoen, prøvde å få det så bra som mulig under og vibrere ordentlig. Så fikk det stå i en uke før jeg satte opp stolper. Det var vanskeligere å tvinge sammen sidene på stolpeskoen, men det gikk. Sitter stabilt enn så lenge!

På de som hadde stolp skar jeg opp et forskalingsrør og gjorde det samme, men det ble ikke helt like bra. Helt greit allikevel.

Er som sagt amatør, men vil du vite mer om hvordan jeg gjorde, er det bare å si ifra!

• Liker
Uzelac
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Blir sikkert bra, litt hardt å få ihop vingene. Men kapp bort røret helt ned til betongen og legg f.eks. 2 lag med tykk tjærepapp under stolpen så den ikke står i vann. Du kan med fordel også slå ut en liten renne på midten under, så vann kan renne ut.
Haha, ja, det var betydelig vanskeligere å få ihop! Takk for tipset om tjærepapp, jeg hadde allerede brukt en trebåt som distanse mot bunnen og det ble nok litt vel høyt.

M Mikael044 skrev:
Hei! Jeg beklager! Det gikk bra, ikke noen katastrofe som det føltes som i begynnelsen. På de fundamentene jeg ikke satte opp stolpe satt jeg tilbake forskalingsrør og fylte med betong opp til ca 1 cm over bunnen på stolpeskoen, forsøkte å få til det så bra som mulig under og vibrere ordentlig. Så fikk det stå i en uke til jeg satte opp stolpe. Det var vanskeligere å presse sammen sidene på stolpeskoen, men det gikk. Sitter stabilt så langt!

På de som hadde stolpe, skar jeg opp et forskalingsrør og gjorde likt, men ble ikke helt like bra. Helt okay likevel.

Er som sagt amatør, men vil du vite mer om hvordan jeg gjorde det, er det bare å si ifra!
Takk! Ok, så godt at det fungerte! Følte meg litt oppgitt. Da kanskje vi også prøver å gjøre det slik. Tenkte på å bore to hull og støpe ned jern som jeg kunne feste stolpene i samtidig…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.