Hei
Håper dere kan hjelpe meg litt med mitt dilemma.
Jeg har begynt med renovering av gangen, som består av en lang gang med flere døråpninger.

Jeg startet med å rive bort eksisterende tapet så godt det lot seg gjøre, da den var dårlig tapetsert flere steder. Dampfjerneren var dessverre ikke så effektiv på akkurat denne veggen, da det mest førte til at man ødela kartongen på gipsen bak. Se bilder.

Nå står jeg med ujevne vegger med forskjellige lag tapet fjernet. På en liten del (første bildene) er kartongen som mest skadet.

Slik jeg ser det har jeg to alternativer

- Sperregrunne for deretter å rullsparkle
- Rive all gips og gipse om hele rommet

Har lent mest mot første alternativet, da det føles som en stor jobb å gipse om, med alle åpninger og vinkler. Dessuten 2,55 i takhøyde, vet ikke om man kan bruke en 250-plate og la det være litt glippe oppe og nede?

Hva ville dere gjort? Hva tror dere er mest effektivt i tid/arbeid?

• Skadet gipsvegg med avrevne tapetrester i oppussingsprosjekt i gang. Veggen er ujevn og kartongen er synlig og delvis ødelagt.
  • Veggen i gang med avskallet tapet og skadet kartong. Flere lag av gammel tapet er fjernet, viser et ujevnt og skadet gipsunderlag.
  • Veggen med avrevet tapet viser skadet kartong på gipsplater. Ujevne flater med rester av gammel tapet.
  • Veggen med revet tapet avslører et mønstret design med merkbare skader og flere lag fjernet. En døråpning og speil er synlig til venstre.
  • Gang med fjernet tapet, ujevn vegg med gamle tapetlag synlige; hvit kommode med speil over, dør i enden av gangen, svart teppe på gulvet.
  • Renoveringsprosjekt i smal gang med avskallet tapet på veggene og flere døråpninger. En hvit kommode står langs veggen.
  • Veggen etter tapetfjerning med synlige, revne gipskartongpartier og ujevn tapetrest, delvis eksponert med flerlags tapet i ulike farger.
Sist redigert:
Kanskje sperrefarge+renoveringstapet er et alternativ i stedet for bredsparkling? Vet ikke hvor dype hulrom en sånn tapet kan takle uten at det blir groper.

Kan du ikke skru gipsen liggende?

Düsseldorff
Gipse om dritten, det er mye enklere. Men du kan ikke etterlate et "glapp" her og der. Du må kutte platene på velberegnet sted så du får to per "våd" uten småbiter.

Den der rutete tapeten var for øvrig blant det verste jeg har sett.

E Et1975 skrev:
Kan du ikke skru gipsen liggende?
Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger den nedover, så blir det jo fortsatt bare 2400 og da trenger jeg uansett en siste 15cm? Eller tenker jeg feil

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gipse om skiten, det er mye enklere. Men du kan ikke etterlate et "glapp" her og der. Du må kutte platene på et gjennomtenkt sted slik at du får to per "våd" uten minibiter.

Den rutete tapeten var for øvrig noe av det verste jeg har sett.
Ja jeg heller nok mot å gjøre det. Kanskje er det ikke så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.
Men vet ikke hvilke glapp og våd du sikter til.
Skal ha malt så ikke noe tapet trengs

Det er altså ca 255 i høyde og det hadde jo vært kjempeenkelt å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten henholdsvis gulvlisten.

Düsseldorff
N naikon skrev:
Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger nedover så blir det jo fortsatt bare 2400 og da trenger jeg likevel dit med en siste 15cm? Eller tenker jeg feil

Ja jeg lener nok mot å gjøre det. Kanskje det ikke er så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.
Men vet ikke hva for glapp og våd du refererer til.
Skal ha malt så ingen tapet trengs

Det er altså ca 255 i høyde og hadde jo vært kjempelett å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten henholdsvis gulvlisten.
Ja du tenker feil. Kapp platene så du får større biter å sette opp.

Ja du tenker feil. Kapp platene slik at du får større biter å sette opp.
Sett 3x900 plakater
N naikon skrev:
Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger nedover så blir det jo likevel bare 2400 og da trenger jeg fortsatt en siste 15cm? Eller tenker jeg feil

Ja jeg heller nok mot å gjøre det. Kanskje det ikke er så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.
Men vet ikke hva for glipp og våd du sikter til.
Skal ha malt så ingen tapet trengs

Det er altså ca 255 i høyde og hadde jo vært kjempeenkelt å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten respektive gulvlisten.
Sett 3x900 plakater. Da får du 150mm svinn. Det er vel ikke noe å knusle over?

• Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
Kan bli slitsomt å rive listene uten at de blir ødelagt. Dette kan bli en jobb som bare vokser og vokser

Düsseldorff
Kalle B Kalle B skrev:
Kan bli slitsomt å rive listene uten at de blir ødelagt. Dette kan bli en jobb som bare vokser og vokser
Æh det er jo vanlig hulkillist, bare sette ny ved behov.

Frerider
Æh det er jo vanlig hulkillist, bare sette ny ved behov.
Hvor ser du hulkillist?

Düsseldorff
Frerider Frerider skrev:
Hvor ser du hulkillist?
Du har rett, jeg så slurvete.

Ja du tenker feil. Kap platene slik at du får større biter å sette opp.
E Et1975 skrev:
Sett 3x900 plater

Sett 3x900 plater. Da får du 150mm spill. Det er vel ikke noe å knusle over?
Ah tenkte ikke på 3x900. Er ikke så erfaren med å gipse. Det er derfor jeg prøver å gjøre så lite kutting og sparkling som mulig.
De er vel ikke faset i overkant? Så legger man flere nedover ved siden av hverandre så må man fase ut en skåre selv for sparkelen?

Det er derfor det hadde vært så praktisk å kjøre på 2500 på høyden. Da blir det ingen kutting og kan bruke eksisterende fasninger. Kan jo trykke inn en 5cm gips-lengde som utfylling på bunnen bak gulvlisten som ikke trenger å sparkles.

Eller har jeg feil tankesett?

Kalle B Kalle B skrev:
Kan bli tungvint å rive listene uten at de blir ødelagte. Dette kan bli et arbeid som bare vokser og vokser
Ja men det er allerede en ganske stor jobb, ihvertfall for meg 😄 Skal prøve å ta ned alle lister så forsiktig jeg kan, og forhåpentligvis kan man gjenbruke noen.

Har revet fôr og taklister. Har forsøkt å måle gipsen og får det til cirka 10mm. Kommer det til å bli problemer med å sette nye 13mm? Tenker på med dørkarmer og fôr.

• Gipsplate på vegg med revet tapet ved siden av en dørkarm.
Düsseldorff
N naikon skrev:
Har revet lister og taklister. Prøvd å måle gipsen og får det til typ 10mm. Blir det et problem å sette nye 13mm? Tenker på med dørkarmer og lister
Hmm. Sikker på at du måler riktig? Tenkte først at det høres ut som det har sittet renoveringsgips der, men sånt er bare 6 mm.

Du måler ikke en faset kant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.