601 lest ·
23 svar
601 lest
23 svar
Redde eksisterende vegg eller gipse om?
Hei
Håper dere kan hjelpe meg litt med mitt dilemma.
Jeg har begynt med renovering av gangen, som består av en lang gang med flere døråpninger.
Jeg startet med å rive bort eksisterende tapet så godt det lot seg gjøre, da den var dårlig tapetsert flere steder. Dampfjerneren var dessverre ikke så effektiv på akkurat denne veggen, da det mest førte til at man ødela kartongen på gipsen bak. Se bilder.
Nå står jeg med ujevne vegger med forskjellige lag tapet fjernet. På en liten del (første bildene) er kartongen som mest skadet.
Slik jeg ser det har jeg to alternativer
- Sperregrunne for deretter å rullsparkle
- Rive all gips og gipse om hele rommet
Har lent mest mot første alternativet, da det føles som en stor jobb å gipse om, med alle åpninger og vinkler. Dessuten 2,55 i takhøyde, vet ikke om man kan bruke en 250-plate og la det være litt glippe oppe og nede?
Hva ville dere gjort? Hva tror dere er mest effektivt i tid/arbeid?
Håper dere kan hjelpe meg litt med mitt dilemma.
Jeg har begynt med renovering av gangen, som består av en lang gang med flere døråpninger.
Jeg startet med å rive bort eksisterende tapet så godt det lot seg gjøre, da den var dårlig tapetsert flere steder. Dampfjerneren var dessverre ikke så effektiv på akkurat denne veggen, da det mest førte til at man ødela kartongen på gipsen bak. Se bilder.
Nå står jeg med ujevne vegger med forskjellige lag tapet fjernet. På en liten del (første bildene) er kartongen som mest skadet.
Slik jeg ser det har jeg to alternativer
- Sperregrunne for deretter å rullsparkle
- Rive all gips og gipse om hele rommet
Har lent mest mot første alternativet, da det føles som en stor jobb å gipse om, med alle åpninger og vinkler. Dessuten 2,55 i takhøyde, vet ikke om man kan bruke en 250-plate og la det være litt glippe oppe og nede?
Hva ville dere gjort? Hva tror dere er mest effektivt i tid/arbeid?
Sist redigert:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 246 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.246 innlegg
Gipse om dritten, det er mye enklere. Men du kan ikke etterlate et "glapp" her og der. Du må kutte platene på velberegnet sted så du får to per "våd" uten småbiter.
Den der rutete tapeten var for øvrig blant det verste jeg har sett.
Den der rutete tapeten var for øvrig blant det verste jeg har sett.
Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger den nedover, så blir det jo fortsatt bare 2400 og da trenger jeg uansett en siste 15cm? Eller tenker jeg feilE Et1975 skrev:
Ja jeg heller nok mot å gjøre det. Kanskje er det ikke så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.Düsseldorff skrev:
Men vet ikke hvilke glapp og våd du sikter til.
Skal ha malt så ikke noe tapet trengs
Det er altså ca 255 i høyde og det hadde jo vært kjempeenkelt å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten henholdsvis gulvlisten.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 246 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.246 innlegg
Ja du tenker feil. Kapp platene så du får større biter å sette opp.N naikon skrev:Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger nedover så blir det jo fortsatt bare 2400 og da trenger jeg likevel dit med en siste 15cm? Eller tenker jeg feil
Ja jeg lener nok mot å gjøre det. Kanskje det ikke er så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.
Men vet ikke hva for glapp og våd du refererer til.
Skal ha malt så ingen tapet trengs
Det er altså ca 255 i høyde og hadde jo vært kjempelett å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten henholdsvis gulvlisten.
Sett 3x900 plakaterDüsseldorff skrev:
Sett 3x900 plakater. Da får du 150mm svinn. Det er vel ikke noe å knusle over?N naikon skrev:Selv om jeg kjøper 1200mm bred gips og legger nedover så blir det jo likevel bare 2400 og da trenger jeg fortsatt en siste 15cm? Eller tenker jeg feil
Ja jeg heller nok mot å gjøre det. Kanskje det ikke er så ille likevel. Kjøpe Ergolite så det er lettere å håndtere selv.
Men vet ikke hva for glipp og våd du sikter til.
Skal ha malt så ingen tapet trengs
Det er altså ca 255 i høyde og hadde jo vært kjempeenkelt å bruke en 250cm plate. Om man kan spare inn på 2,5cm på taklisten respektive gulvlisten.
Düsseldorff skrev:
Ah tenkte ikke på 3x900. Er ikke så erfaren med å gipse. Det er derfor jeg prøver å gjøre så lite kutting og sparkling som mulig.E Et1975 skrev:
De er vel ikke faset i overkant? Så legger man flere nedover ved siden av hverandre så må man fase ut en skåre selv for sparkelen?
Det er derfor det hadde vært så praktisk å kjøre på 2500 på høyden. Da blir det ingen kutting og kan bruke eksisterende fasninger. Kan jo trykke inn en 5cm gips-lengde som utfylling på bunnen bak gulvlisten som ikke trenger å sparkles.
Eller har jeg feil tankesett?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 246 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.246 innlegg
Hmm. Sikker på at du måler riktig? Tenkte først at det høres ut som det har sittet renoveringsgips der, men sånt er bare 6 mm.N naikon skrev:
Du måler ikke en faset kant?