Hei,
Jeg planlegger en liten treplattform med pergola som skal ha en seilduk som solbeskyttelse. Denne skal kunne trekkes frem og tilbake, og jeg har noen spørsmål.
Treplattformen vil ligge på en eksisterende steinlegging, er 145x45 nok for ramme og bjelker? Siden det ikke blir noen spennvidde burde også mindre holde?
Det vil festes to 95x95 stolper i rammen. En til pergolaen og en som en port skal festes i, jeg har gjort forsterkninger ved stolpene. Hvordan ser det ut? Trenger jeg å legge til et stykke ved pergolaens stolpe mot veggen?
Pergolaens ramme i forkant har en spennvidde på 4,4 meter (195×45) er det for mye? Den skal bare være selvbærende og kanskje ta litt vind som tar i seilduken?
Stolpen til pergolaen er kuttet i toppen slik at en 195 mm høy og 50 mm i firkant bit er igjen. Dette skaper en avsats for pergolaen å ligge på. Er dette en korrekt og pålitelig måte å bygge på? Er avsatsen for svak eller er "tappen" som er igjen for svak å skru i?
Estetisk spørsmål. Hva anses eller anser dere er penest:
1. Bygge en ramme og ha forsenkede bjelker slik at man rammer inn terrassens dekke.
2. Bygge en ramme uten forsenkede bjelker, legge terrassebord og deretter skru planker på høykant utenpå rammen som rammer inn terrassen.
3. Bygge en ramme uten forsenkede bjelker og legge en ramme av terrassebord rundt rammeenskanter og deretter terrassebordene innenfor.
I prinsippet tre forskjellige måter å ramme inn terrassen på.
Takk for råd og tips
/Tim
Jeg planlegger en liten treplattform med pergola som skal ha en seilduk som solbeskyttelse. Denne skal kunne trekkes frem og tilbake, og jeg har noen spørsmål.
Treplattformen vil ligge på en eksisterende steinlegging, er 145x45 nok for ramme og bjelker? Siden det ikke blir noen spennvidde burde også mindre holde?
Det vil festes to 95x95 stolper i rammen. En til pergolaen og en som en port skal festes i, jeg har gjort forsterkninger ved stolpene. Hvordan ser det ut? Trenger jeg å legge til et stykke ved pergolaens stolpe mot veggen?
Pergolaens ramme i forkant har en spennvidde på 4,4 meter (195×45) er det for mye? Den skal bare være selvbærende og kanskje ta litt vind som tar i seilduken?
Stolpen til pergolaen er kuttet i toppen slik at en 195 mm høy og 50 mm i firkant bit er igjen. Dette skaper en avsats for pergolaen å ligge på. Er dette en korrekt og pålitelig måte å bygge på? Er avsatsen for svak eller er "tappen" som er igjen for svak å skru i?
Estetisk spørsmål. Hva anses eller anser dere er penest:
1. Bygge en ramme og ha forsenkede bjelker slik at man rammer inn terrassens dekke.
2. Bygge en ramme uten forsenkede bjelker, legge terrassebord og deretter skru planker på høykant utenpå rammen som rammer inn terrassen.
3. Bygge en ramme uten forsenkede bjelker og legge en ramme av terrassebord rundt rammeenskanter og deretter terrassebordene innenfor.
I prinsippet tre forskjellige måter å ramme inn terrassen på.
Takk for råd og tips
/Tim
Hvis jeg har forstått det riktig vil seildukstaket få en bredde på 4 meter. Det vil sige ganske mye med den lengden. Jeg har seildukstaks bredde på knapt 2,50 meter og den er stabilisert med en lettmetallstang som er sydd inn i ytterkanten. Dessuten blir det et kraftig vindfang selv på min betydelig kortere bredde.
Hei,
Min tanke er at seilduken skal være 4,5x2,3 meter og løpe med øyner langs wire fra kortside til kortside. Dvs. på de 4,5 meterne så vil den ikke kunne synke da den løper langs wire. Den vil synke fra siden og inn mot huset, men hvis den gjør det for mye, tenkte jeg meg ytterligere en wire i midten som holder den oppe. Det er ikke helt gjennomtenkt ennå.
Min tanke er at seilduken skal være 4,5x2,3 meter og løpe med øyner langs wire fra kortside til kortside. Dvs. på de 4,5 meterne så vil den ikke kunne synke da den løper langs wire. Den vil synke fra siden og inn mot huset, men hvis den gjør det for mye, tenkte jeg meg ytterligere en wire i midten som holder den oppe. Det er ikke helt gjennomtenkt ennå.
Ja, dette avhenger jo av spennvidden mellom pilarene. Har du en hel steinlegging under kan du teoretisk bruke 45x45 men man vil gjerne ha noe å skru i, og skal du i tillegg ha stolper som stikker opp er det bra med et fornuftig bjelkelag å skru i. Det avhenger også av hvor høyt opp du vil at gulvet skal komme. Personlig ville jeg ikke gått under 145x45, det er ikke store summer i denne lille konstruksjonen uansett.R rqx skrev:
Kommer du til å feste stolpene i de veggene som er tilgjengelige? I så fall stabiliserer disse opp den eneste ytre stolpen med tverrbjelkene og vil ikke trenge noen forsterkning. Eller mener du de kortere stolpene du har tegnet inn? Forstår ikke helt hvor porten kommer til å være? Den kortere stolpen i terrassen ville du nok trengt å støpe en sokkel til for å få den virkelig stabil, og det skal ikke bygges noen rekkverk som stabiliserer denne.
Avhenger helt av hvor mye du tolererer at den bøyer seg av egenvekt. En seglduk fanger opp en del vind, men den vil nok ikke knekke en 195, ikke engang en 90 mm, det handler nok mer om innfestingen til stolpene og alt annet. Skal du ha noen tverr ribber? Eller bare helt åpent og seglduk? Tror at 195 mm blir bra når den er så lang, ellers vil den kanskje se veldig tynn ut? Men du kan nok gå ned til 170 mm hvis du vil.
Ok, her har du nok din svakeste lenke. Men hvis du skruer 195 mm bjelkene sammen med hverandre og deretter bare fester en av disse i 50 mm "tappen" med doble vognbolter eller hva du nå har tenkt å bruke, så skal det nok gå. Det jeg mener er at du ikke skal bore eller skru inn for mange skruer og ytterligere svekke denne tappen.
Det er direkte på steinleggingen, men jeg forstår hva du mener. Bedre å ha et solid tredekke for stolpene.C crazytok skrev:Ja, dette avhenger jo av spennvidden mellom plintene. Har du en hel steinlegging under kan du teoretisk bruke 45x45 men man vil jo gjerne ha noe å skru i, og skal du dessuten ha stolper som stikker opp er det bra med fornuftig bjelkelag å skru i. Det kommer også an på hvor høyt du vil ha gulvet ditt også? Personlig ville jeg ikke gått under 145x45, det er ikke store penger i denne lille konstruksjonen uansett.
Ja stolpene skal festes i husveggen. Den frittstående stolpen er et gjerde der "haspen" skal legges fra porten. Den korte stolpen i tredekket er kun for porten, så den må være ganske stabil. Dog bare 1m høy, om enn det. Jeg legger ved et bilde av hvordan "port"-delen skal se ut. Porten er lengst ut, og gjerderibbene skal festes mot husstolpen.C crazytok skrev:Kommer du til å feste stolpene i de veggene som er tilgjengelige? I så fall stabiliserer disse opp den eneste ytre stolpen med tverrbjelkene og trenger ikke noen forsterkning. Eller mener du kanskje de kortere stolpene du har tegnet inn? Jeg forstår ikke helt hvor porten vil være? Den kortere stolpen i terrassen må du nok støpe en plint for om du vil ha den skikkelig stabil og ingen rekkverk skal bygges sammen med denne som stabiliserer opp den.
Nei, det blir bare åpent og seilduk, dog skal seilduken festes i vaiere som løper fra kortside til kortside.C crazytok skrev:Avhenger helt av hvor mye du tolererer at den bøyer seg av egenvekt. En seilduk plukker opp en del vind, men den vil neppe knekke en 195’a, ikke engang en 90mm, uten det handler nok mer om innfestingen til stolpene og alt annet. Skal du ha noen tverr ribber? Eller bare helt åpent og seilduk? Tror 195mm blir bra når den er så lang, for ellers kommer den til å se veldig tynn ut? Men du kan nok gå ned til 170mm om du vil.
Nei, det er litt slik jeg tenkte, kanskje også lage en uthakning for hver 195 bjelke slik at de ligger "i" hverandre? Eller bør jeg bruke 3 stk 120x45 for å få enda større stolpe der ute? Er det noen ulempe med å bruke en 95x95 som man hakker ut sammenlignet med å bruke to 95x45?C crazytok skrev:Ok, her har du nok din svakeste lenke. Men om du skrur sammen 195mm bjelkene med hverandre, og deretter bare fester en av disse i 50mm "tappen" med doble vognbolter eller hva du nå hadde tenkt å bruke, så skal det nok gå. Det jeg mener er at du ikke bør bore eller skru for mange skruer og svekke denne tapp ytterligere.
Tusen takk for svarene!
/Tim
Jeg har ikke lagt inn alle ribbene i skissen, men dere forstår
Ytterligere spørsmål dukket opp:
Jeg har jo to ytterhjørner som er i vinkel. Hvordan fester jeg disse på best mulig måte? Finnes jo ikke beslag jeg kan skru fra innsiden som er i rett vinkel. Eller skruer jeg bare gjennom den skrå bærbjelken og inn i kortsiden på den rette bærbjelken?
Om man ikke bruker bjelkesko, skruer man gulvbjelkene fra utsiden da? Eller skruskrur man dem fra innsiden og ut? Eller er bjelkesko et must?
Jeg har jo to ytterhjørner som er i vinkel. Hvordan fester jeg disse på best mulig måte? Finnes jo ikke beslag jeg kan skru fra innsiden som er i rett vinkel. Eller skruer jeg bare gjennom den skrå bærbjelken og inn i kortsiden på den rette bærbjelken?
Om man ikke bruker bjelkesko, skruer man gulvbjelkene fra utsiden da? Eller skruskrur man dem fra innsiden og ut? Eller er bjelkesko et must?
Skru gjennom den skrå og inn i kortsiden. Deretter kan du forsterke med en regel på innsiden.R rqx skrev:
Skru fra utsiden, 3 stk. 6x120 skruer er passende.
Ytterligere et spørsmål:
Min steinlegging heller med 45mm fra huset til avslutningen av tredekket. Skal jeg:
1. Legge tredekket i lodd
2. Legge tredekket i samme helling
3. Justere så jeg får mindre fall men ikke i lodd
Om jeg legger tredekket i lodd så vil den ytre bærbjelken sveve 45mm. Da løser jeg det med to terrassebord som skjørt? Da må jeg skråkappe skjørtet på kortsiden for å få en kileformet passbit også.
Min steinlegging heller med 45mm fra huset til avslutningen av tredekket. Skal jeg:
1. Legge tredekket i lodd
2. Legge tredekket i samme helling
3. Justere så jeg får mindre fall men ikke i lodd
Om jeg legger tredekket i lodd så vil den ytre bærbjelken sveve 45mm. Da løser jeg det med to terrassebord som skjørt? Da må jeg skråkappe skjørtet på kortsiden for å få en kileformet passbit også.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur välja accoya till trädäck?
Altan & Uteplats -
Trädäck runt badtunna, hur skall man gå till väga med regelverk?
Altan & Uteplats -
Hjälp inför projekt trädäck/trall till poolområde på marksten
Altan & Uteplats -
Test trall till altan och trädäck – så klarade sig materialen efter 11 år
Artikelkommentarer -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad