Vår kjøkkenrenovering går videre, og vi begynner å nærme oss vedovnen. Den er i dag flislagt og er koblet til en murpipe som er glattpusset og malt (tror dette er gjort på 40-tallet). Min tanke er å fjerne flisene og pusse om både ovnen og murpipa slik at det blir en enhet. Vi ønsker å ha en mykere følelse (litt rundere hjørner) og samtidig en grovere overflate (litt i retning av det man får med sprutpuss). Alt skal være hvitt.
1. Hva bruker man for puss? Mange anbefaler gips. En fordel er bl.a. at den er naturlig hvit og tåler varme.
2. Må man fjerne all gammel puss fra murpipa? Det er noen sprekker hvor jeg naturligvis fjerner alt som sitter løst, men ellers virker pussen å sitte fast ordentlig. I så fall burde det kanskje holde med Gyprum Primer?
3. Hvordan får man til en pen avslutning mot gulvet? I dag er det en "klakk" som er flislagt. Kanskje man skal droppe den og pusse rett ned hele veien til gulvet? Vår tanke er å legge en svart plate som gnistbeskyttelse.
Veldig takknemlig for tanker og ideer!

1. Hva bruker man for puss? Mange anbefaler gips. En fordel er bl.a. at den er naturlig hvit og tåler varme.
2. Må man fjerne all gammel puss fra murpipa? Det er noen sprekker hvor jeg naturligvis fjerner alt som sitter løst, men ellers virker pussen å sitte fast ordentlig. I så fall burde det kanskje holde med Gyprum Primer?
3. Hvordan får man til en pen avslutning mot gulvet? I dag er det en "klakk" som er flislagt. Kanskje man skal droppe den og pusse rett ned hele veien til gulvet? Vår tanke er å legge en svart plate som gnistbeskyttelse.
Veldig takknemlig for tanker og ideer!

Jeg ville pusse rett ned til gulvet. Ulempen med puss, spesielt på veggen bak ovnen, er at den blir skitten. Det går ikke an å få rent uten at man må male for å få det pent igjen.
På 40-tallet brukte man sikkert kalkpuss som ble malt med kalkmaling eller limmaling, men det burde gå an å bruke stort sett hvilken type puss som helst så lenge den ikke er sterkere enn underlaget. Det vil si, hvis det sitter igjen gammel kalkpuss, bør den pusses over med kalkpuss, men hvis den gamle pussen er fjernet helt ned til teglet, kan man for eksempel bruke B- eller C-puss. Gipsmaling går sikkert også bra.
Merk at ildstedets plan minst skal være 30 cm ut fra ovnen. Det dere har nå er utilstrekkelig og kunne blitt underkjent av feieren når som helst.
På 40-tallet brukte man sikkert kalkpuss som ble malt med kalkmaling eller limmaling, men det burde gå an å bruke stort sett hvilken type puss som helst så lenge den ikke er sterkere enn underlaget. Det vil si, hvis det sitter igjen gammel kalkpuss, bør den pusses over med kalkpuss, men hvis den gamle pussen er fjernet helt ned til teglet, kan man for eksempel bruke B- eller C-puss. Gipsmaling går sikkert også bra.
Merk at ildstedets plan minst skal være 30 cm ut fra ovnen. Det dere har nå er utilstrekkelig og kunne blitt underkjent av feieren når som helst.
Takk for ditt svar!
Vi bruker ikke ovnen spesielt mye (noen gang per år), men vil likevel beholde den siden den er pen og passer inn i huset. Vi må ha veldig tolerant feier for inntil for bare noen måned siden lå det linoleumsgulv helt inn under ovnen.
Jeg har lest litt mer og er redd for at gips puss blir for glatt. Vi vil jo ha litt grovere overflate så da kanskje det er best å bruke kalkpuss?
Vi bruker ikke ovnen spesielt mye (noen gang per år), men vil likevel beholde den siden den er pen og passer inn i huset. Vi må ha veldig tolerant feier for inntil for bare noen måned siden lå det linoleumsgulv helt inn under ovnen.
Jeg har lest litt mer og er redd for at gips puss blir for glatt. Vi vil jo ha litt grovere overflate så da kanskje det er best å bruke kalkpuss?
Dere burde bruke komfyren mer. Den er perfekt å Woka på. Fjern kokeplatene og sett wokpannen i hullet. Mye bedre enn å bruke elektrisk komfyr eller induksjonskomfyr! Når det skal lages mye mat, som i julestria eller til fest, er det dessuten perfekt å ha tilgang til to komfyrer.
Du har nok rett - men komfyren står i vår sommerhytte så der blir det ikke mye julemat. ;-)
Men wok høres ut som en bra idé!
Noen som har tanker om gipsputs vs. kalkputs i dette tilfellet?
Men wok høres ut som en bra idé!
Noen som har tanker om gipsputs vs. kalkputs i dette tilfellet?
Jeg har etter litt forskning bestemt meg for kalkpuss, type Weber Cal 142
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Spørsmålet er nå hvilken farge jeg skal bruke. Vil ha en farge som tåler varme fra murpipa, er åpen, ikke drysser for mye og helst kan tørkes av. Finnes det slik farge?
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Spørsmålet er nå hvilken farge jeg skal bruke. Vil ha en farge som tåler varme fra murpipa, er åpen, ikke drysser for mye og helst kan tørkes av. Finnes det slik farge?
Jeg ville bruke gipsmørtel da det er så mye lettere å arbeide med samt blir mindre grisete da man ikke trenger å "kaste" på mørtelen.
Der det er tre eller fare for bevegelse kan man sette armeringsnett før påføring.
Når det gjelder maling så er vel silikatmaling å foretrekke.
Der det er tre eller fare for bevegelse kan man sette armeringsnett før påføring.
Når det gjelder maling så er vel silikatmaling å foretrekke.
Grunnen til at jeg har valgt bort gipsmørtel er at den blir for glatt. Jeg vil ha en overflate med liv i. Dessuten føles det ikke riktig å bruke gips på en gammel skorstein. Det finnes ikke treverk i skorsteinen.
Så vidt jeg forstår blir silikatmaling for hard på ren kalkmørtel, og det er risiko for at den sprekker. Kalkmaling virker mest relevant, men jeg er litt bekymret for avfargingen.
Så vidt jeg forstår blir silikatmaling for hard på ren kalkmørtel, og det er risiko for at den sprekker. Kalkmaling virker mest relevant, men jeg er litt bekymret for avfargingen.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
jeg synes dere skal pusse rundt ovnen og bare olje inn teglsteinen på murpipen, utrolig fint synes jeg... (selv om vi har pusset større delen av vår murpipe, og kommer til å mure opp vedovnen med lecablokk og pusse)
edit: vi har ikke oljet inn våre teglstein ennå

edit: vi har ikke oljet inn våre teglstein ennå

Sist redigert:
Så vidt jeg forstår må selve murstocken være pusset, men den delen som er til venstre for vedkomfyren inneholder ikke noen røykanaler, så den kommer vi sannsynligvis til å la være upusset. Veldig likt ditt bilde altså.