Hva trenger jeg å tenke på hvis jeg skal pusse veggene på toalettet. Målet er å få det litt grovt ala fasade, ikke glatt som helsparkel. Hva er best å bruke i så fall?

To vegger er allerede malt, to er rågips.
Kan man bruke gipsbruk og filte den for å få den ikke helt glatte overflaten? Eller skal man bruke pussmørtel C?

Trenger man primer på den malte gipsen? Eller kanskje til og med på de rå platene?

Du kan kjøre gipsmørtel hvis det er innvendige vegger. Vil du ha en grovere overflate kan du dra av med en høvlet list, eller saget planke, om du vil ha enda grovere overflate.

anders07 anders07 skrev:
Du kan kjøre gipsmørtel hvis det er innervegger. Vil du ha en grovere overflate kan du dra av med en høvlet regel, eller saget planke, om du vil ha enda grovere overflate.
Toppen. Det høres kjempebra ut.

Gjelder det samme om jeg skal pusse på tegl senere i vinterhagen? Bruk grunningsmørtel først da såklart.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Toppen. Det høres kjempebra ut.

Gjelder det samme om jeg skal pusse på tegl senere i vinterhagen? Bruk grunning først da, så klart.
Utendørs, eller med risiko for tilslag, kan man ikke bruke gips-puss.
Der er det nesten enklere med en grunning, og så synes jeg det er lettest med glassfibernett og et fiberbruk.

A
Gipsbruk vil ikke etterligne pusset da det ikke inneholder noen grovere ballast.

• Liker
gaia
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Utendørs, eller med risiko for skyting, kan man ikke bruke gipsstukk.
Der er det nesten enklere med en grunnpuss, og så synes jeg det er lettest med glassfiberduk og en fiberpuss.
Nei, det er innendørs, men yttervegger så det kan nok være mulighet for å tiltrekke seg fukt, tenker jeg da.

Forslag til puss i så fall?
Tenkte å bruke Finja puss C

Kanskje jeg skulle gjort det samme på toalettet i stedet? En av veggene er yttervegg med alufolie som fuktsperre/brems ala 60-tallet. Så vet ikke hvor mye den slipper igjennom.

Rejäl skrev:
Gipsbruk vil ikke etterligne pusset da det ikke inneholder noe grovere ballast..
Hm. Så risikoen er da at det vil bli for "glatt" kanskje?

A
Dr Benz Dr Benz skrev:
Hm. Så risikoen er da at det vil bli for "glatt" kanskje?
Ja det vil ikke bli som en pusset overflate da det er sanden (ballasten) som river overflaten når man skurer eller slammer..
Gå inn i en fargehandel så finnes det farger/sparkel som er utviklet for å etterligne pussede overflater..

Rejäl skrev:
Ja det kommer ikke til å bli som en pusset overflate da det er sanden (ballasten) som river overflaten når man skurer eller slammer..
Gå inn i en fargebutikk så finnes det farger/spakkel som er laget for å etterligne pussede overflater..
Ok. Så det ville ikke være en god løsning å pusse med ekte puss slik som jeg hadde tenkt å gjøre på teglen i vinterhagen?

A
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok. Så det ville ingen bra løsning å pusse med ekte puss slik som jeg hadde tenkt å gjøre på teglsteinen i vinterhagen?
Jo vanlig pussmørtel B og C på tegl vil bli bra, det var gipspussen jeg kommenterte at man ikke får til samme grove struktur som med pussmørtel med sand i da disse etterlater en grovere struktur når man skurer..

Rejäl skrev:
Jo vanlig pussmørtel B og C på tegl vil bli bra det var gipspussmørteln jeg kommenterte at man ikke får til samme grove struktur som med pussmørtel med sand i da disse etterlater en grovere struktur når man skurer..
Akkurat. Og jeg kan heller ikke se at gipspussmørtelen har noen spesiell ballast.

Det jeg ville gjøre nå var å også pusse toalettet (som er bygget opp av gipsplater) for å få samme Råå-følelse der.

Men jeg kan ikke finne noen steder om det egner seg med ekte puss direkte på gips.
Kanskje med primer og grunningsmørtel og deretter på med puss C?

Alle ser ut til å forespråke gips overalt, men tror ikke vi blir fornøyde med den finishen.

Har brukt sandfarge på gipsplater. Ble veldig bra, faktisk. Men å bruke grov farge på et toalett hvor det kan være bra å kunne vaske veggene ordentlig 🤔.

A
Dr Benz Dr Benz skrev:
Eksakt. Og jeg kan heller ikke se at gipsbeuket har noen spesiell ballast.

Det jeg ville gjøre nå var å også pusse toalettet (som er bygget av gipsplater) for å få samme Råå følelse der.

Men jeg kan ikke finne noe sted om det passer seg med ordentlig puss direkte på gips.
Kanskje med primer og grunningsbruk og deretter på med puss C?

Alle synes å anbefale gips overalt, men tror ikke vi blir fornøyde med den finishen.
Det er for glatt, det vil ikke feste seg..
I så fall må du bruke nett og pusse hvis du vil pusse på gipsplatene..
Kjenner en fyr som er flink til å pusse med flislim, men vet ikke akkurat hvordan han gjør det..

Intet Intet skrev:
Har brukt sandfarge på gipsplater. Ble virkelig bra, faktisk. Men å bruke røff maling på et toalett hvor det kan være greit å kunne vaske veggene ordentlig 🤔.
Nja, det er kanskje dumt, men tanken er å sette en marmorplate lik gulvet bak vasken som skal fange opp det meste. Men det har jo et poeng, tenker jeg.

Det er kanskje bedre med gipsmørtel på doen og vanlig puss på mursteinen i vinterhagen.

Rejäl skrev:
Det er for slett det kommer ikke til å feste seg..
I så fall må du bruke nett og pusse hvis du vil pusse på gipsplatene..
Vet om en kar som er rå på å pusse med flisfix, vet dog ikke nøyaktig hvordan han gjør det..
Jeg forstår.
Kan jo ikke heller finne noe som støtter ønsket mitt heller. Må nok overtale kona at det ikke blir likt av praktiske grunner som nevnt ovenfor.

Jeg har ikke tid/ork til å eksperimentere mer, må bli ferdig med toalettet.

Takk for innspill.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.