Hva trenger jeg å tenke på hvis jeg skal pusse veggene på toalettet. Målet er å få det litt grovt ala fasade, ikke glatt som helsparkel. Hva er best å bruke i så fall?
To vegger er allerede malt, to er rågips.
Kan man bruke gipsbruk og filte den for å få den ikke helt glatte overflaten? Eller skal man bruke pussmørtel C?
Trenger man primer på den malte gipsen? Eller kanskje til og med på de rå platene?
To vegger er allerede malt, to er rågips.
Kan man bruke gipsbruk og filte den for å få den ikke helt glatte overflaten? Eller skal man bruke pussmørtel C?
Trenger man primer på den malte gipsen? Eller kanskje til og med på de rå platene?
Toppen. Det høres kjempebra ut.anders07 skrev:
Gjelder det samme om jeg skal pusse på tegl senere i vinterhagen? Bruk grunningsmørtel først da såklart.
Utendørs, eller med risiko for tilslag, kan man ikke bruke gips-puss.Dr Benz skrev:
Der er det nesten enklere med en grunning, og så synes jeg det er lettest med glassfibernett og et fiberbruk.
Nei, det er innendørs, men yttervegger så det kan nok være mulighet for å tiltrekke seg fukt, tenker jeg da.anders07 skrev:
Forslag til puss i så fall?
Tenkte å bruke Finja puss C
Kanskje jeg skulle gjort det samme på toalettet i stedet? En av veggene er yttervegg med alufolie som fuktsperre/brems ala 60-tallet. Så vet ikke hvor mye den slipper igjennom.
Ja det vil ikke bli som en pusset overflate da det er sanden (ballasten) som river overflaten når man skurer eller slammer..Dr Benz skrev:
Gå inn i en fargehandel så finnes det farger/sparkel som er utviklet for å etterligne pussede overflater..
Ok. Så det ville ikke være en god løsning å pusse med ekte puss slik som jeg hadde tenkt å gjøre på teglen i vinterhagen?Rejäl skrev:
Jo vanlig pussmørtel B og C på tegl vil bli bra, det var gipspussen jeg kommenterte at man ikke får til samme grove struktur som med pussmørtel med sand i da disse etterlater en grovere struktur når man skurer..Dr Benz skrev:
Akkurat. Og jeg kan heller ikke se at gipspussmørtelen har noen spesiell ballast.Rejäl skrev:
Det jeg ville gjøre nå var å også pusse toalettet (som er bygget opp av gipsplater) for å få samme Råå-følelse der.
Men jeg kan ikke finne noen steder om det egner seg med ekte puss direkte på gips.
Kanskje med primer og grunningsmørtel og deretter på med puss C?
Alle ser ut til å forespråke gips overalt, men tror ikke vi blir fornøyde med den finishen.
Det er for glatt, det vil ikke feste seg..Dr Benz skrev:
Eksakt. Og jeg kan heller ikke se at gipsbeuket har noen spesiell ballast.
Det jeg ville gjøre nå var å også pusse toalettet (som er bygget av gipsplater) for å få samme Råå følelse der.
Men jeg kan ikke finne noe sted om det passer seg med ordentlig puss direkte på gips.
Kanskje med primer og grunningsbruk og deretter på med puss C?
Alle synes å anbefale gips overalt, men tror ikke vi blir fornøyde med den finishen.
I så fall må du bruke nett og pusse hvis du vil pusse på gipsplatene..
Kjenner en fyr som er flink til å pusse med flislim, men vet ikke akkurat hvordan han gjør det..
Nja, det er kanskje dumt, men tanken er å sette en marmorplate lik gulvet bak vasken som skal fange opp det meste. Men det har jo et poeng, tenker jeg.Intet skrev:
Det er kanskje bedre med gipsmørtel på doen og vanlig puss på mursteinen i vinterhagen.
Jeg forstår.Rejäl skrev:
Kan jo ikke heller finne noe som støtter ønsket mitt heller. Må nok overtale kona at det ikke blir likt av praktiske grunner som nevnt ovenfor.
Jeg har ikke tid/ork til å eksperimentere mer, må bli ferdig med toalettet.
Takk for innspill.