Hei, Har et uisolert garasje med plate på mark som har noen underlige fuktproblemer. Skulle trenge deres hjelp på forumet for å prøve å finne ut hva årsaken kan være og hva jeg kan gjøre for å utbedre det. Begynner med å vise noen bilder:
Siste bildet viser utsiden av veggen som har størst problem.
Det er altså en uisolert plate på mark, syllen består av regel med syllpapp under. Da vi flyttet inn for 1,5 år siden så hadde det sett ut slik i noen år, takstmannen var usikker på hva det kunne være men trodde på kapillærstigende fukt. Har etter det hatt flere byggkyndige her som ingen riktig har kunnet svare hva det kan komme av. Vi vet at forrige eier har parkert bilen her om vinteren, en årsak kan altså være at det er smeltet snø som syllen har sugd opp, vi har også vært inne på at det kan være vann som renner inn under den nye porten de installerte ganske nylig.
Jeg har dog syntes at nå på høsten når det har blitt fuktig ute og begynner å regne mer at problemet har eskalert, jeg pleier å sjekke når det regner og synes da å føle at syllen er fuktig på nytt, og at det altså ikke bare er eldre fuktskader. Men det underlige i det er at det er "oversiden" på syllplanken som er fuktig, hvis dere ser nærmere på bildene kan man se at fuktskadene er på toppen av den øvre syllplanken, den nedre syllplanken er helt tørr.
Hva kan det komme av? Jeg hadde som plan å isolere vegger og tak og pynte opp garasjen generelt, en tanke jeg nå begynner å gi opp.. Uten å ha utbedret dette problemet tør jeg ikke isolere og lukke inn problemet, uten da å kunne kontrollere om det blir verre eller ikke.
Er det en gipsplate vi ser som er fuktskadet
Er fuktskadet i et hjørne
Er fuktskadet nær porten
Nei, det er vindpappen man ser der fukten har vandret oppover (eller nedover). Veggene består av reisverk-vindpapp-lockpanel.
Fuktskadet er spredt, men det største problemområdet som jeg har tatt bilde av er nær hjørnet rett ved porten. Deretter er det mindre områder lenger inn med bare mindre synlige fuktmerker.
Da er fuktskaden nær nedløpsrøret. Hvor tar regnvannet veien?
Sett det før, fuktskader nær porten. Trolig drar fuktig utendørs luft inn gjennom en utett port.
Da mitt eget garasje var uisolert men hadde tak / ytterpanel / dør / port / vindu / vindduk / isolert plate så var gulvet vått av fukt nær porten + vinduer var fuktige på innsiden.
Min egen ytterpanel ligger 25 cm fra bakken, platen 5 cm fra bakkenivå, treveggen står på lettbetongsteiner.
En uisolert sementplate der svillen sitter så nær bakken / sementplaten er ikke optimalt, dessverre.
Då er fuktskaden nær taknedløpsrøret. Hvor går regnvannet hen?
Sett det før, fuktskader nær porten. Sannsynligvis drar fuktig utendørs luft inn gjennom en utett port.
Da min egen garasje var uisolert men hadde tak / ytterpanel / dør / port / vindu / vindsperre / isolert plate så var gulvet vått av fukt nær porten + vinduene var fuktige på innsiden.
Min egen ytterpanel ligger 25 cm fra bakken, plata 5 cm fra bakkenivå, treveggen står på lettbetongsteiner.
En uisolert betongplate der svillen sitter så nær bakken / betongplata er ikke optimalt, dessverre.
Ja det høres ut som en sannsynlig årsak dessverre.. Det er jo dessverre en svært uegnet konstruksjon de valgte å bygge 1981 som huset er fra.. Har ikke sett noen problemer med taknedløpsrørene, men har ikke sjekket nærmere på det heller, så skal kikke nærmere på det også.
De byttet porten for omtrent 10 år siden, jeg har vært inne på at problemene kanskje har eskalert etter det. Nå er det en takskjutsport som skal tette med en gummilist nederst. Dessverre har de lagt innkjørselen for høyt så det er ca 1 cm høydeforskjell mellom garasjen og innkjørselen, det sammen med et veldig kort takutspring den veien gjør at når det regner samles regnvann i en halvmåne innenfor porten. Men at den fukten skal lete seg bort 5-6 meter og skade svillen så langt borte?
Ser alle vegger like ut (på innsiden) Av bildene dine ser det ut som fuktskaden er verst der søppelkassen står!
Det er verst der jeg har bildet, omtrent der søppelkassen står. Men det finnes på flere steder lenger inne i garasjen også. På begge langsidene, på den andre langsiden var problemene nok verst under vinduene. Men der er det ikke like påtagelig.
Lockpanel er ikke vanntett. Mest sannsynlig er det regnvann som renner langs panelet og fukter opp vindpappen, og hvis det blåser litt så blir det presset mer vann inn, og det blir fuktmerker også på oversiden av svillen.
Ser ut på bildene som at det ikke finnes noen luftspalte, men at vindpapp og fasadebord har direkte kontakt?
Hvis det er slik, så må du nok ordne det før du kan isolere.
På vårt hus har vi panel direkte mot vindsperre, vindutsatt, men vi har asfaboard som vindsperre. Den står imot vann mye bedre. Byttet panel på den mest slagregnsutsatte gavlen i fjor. Asfaboarden var slitt etter 40 års tjeneste, men helt frisk. Også på innsiden mot isolasjonen. Svillen helt upåvirket av fukt.
I garasjen, som akkurat som din enda ikke er isolert, ser jeg at det har blitt fuktig gjennom i en skjøt mellom to asfaboardskiver. Er helt overbevist om at det skyldes at innsiden ikke er vindtett. Da kan vinden presse inn vann. Hadde det vært isolert og kledd med vindtett materiale, som for eksempel skjøtesparklede gipsplater, på innsiden, hadde vinden ikke kunnet presse inn noe vann i skjøten.
Nå er jo din vindpapp ødelagt av mugg, så den må bort uansett.
Lockpanel er ikke vanntett. Mest sannsynlig er det regnvann som renner langs panelet og fukter opp vindsperren, og hvis det blåser litt så presses mer vann inn og det blir fuktrender også på oversiden av svillen.
Ser ut på bildene som at det ikke finnes noen luftspalte, men at vindsperre og fasadebord har direktekontakt?
Hvis det er slik, så må du nok utbedre det før du kan isolere.
På vårt hus har vi panel direkte mot vindsperre, utsatt for vind, men vi har asfaboard som vindsperre. Den står imot vann mye bedre. Byttet panel på den mest slagregnsutsatte gavlen i fjor. Asfaboarden var slitt etter 40 års tjeneste, men helt frisk. Også på innsiden mot isolasjonen. Svillen var helt upåvirket av fukt.
I garasjen, som liksom din enda er uisolert, ser jeg at det har fuktet gjennom i en skjøt mellom to asfaboardplater. Er helt overbevist om at det kommer av at innsiden ikke er vindtett. Da kan vinden presse inn vann. Hadde det vært isolert og kledd med vindtett materiale, som for eksempel skjøtesparklede gipsplater, på innsiden hadde vinden ikke kunnet presse inn noe vann i skjøten.
Nå er jo din vindsperre ødelagt av mugg så den må bort uansett.
Skulle ikke si at det blåser mer enn normalt der. Men jeg synes din forklaring høres trolig ut i dette tilfellet. Som du skriver så sitter det panel med lock direkte mot vindsperren.
Hvis dette nå stemmer, at det er regnvann som har blitt presset gjennom panelet og vindsperren, og forårsaket fuktskadene på svillen, så finnes det ingen annen løsning enn å bytte panel og da sette på type liggende lock for å skape en luftspalte?
Hvordan er det med ventilasjonen? Til- og fraluftsventiler?
Handyman 1 skrev:
Er det åpent til mønet i taket eller et undertak? Kondensbeskyttelse?
Ventilasjonsgitter finnes høyt på den ene langsiden. Deretter er det også åpent langs hele langsidene, ved takutstikket. Det er kun insektsnett og litt glissen panel. se bilde:
Som det også vises på det bildet er det åpent til mønet, noe kondensbeskyttelse tror jeg ikke det er. Vindtett-pappen som nå begynner å råtne bort består av en glatt overflate utad, typ som moderne vindtett-papp bare tynnere. Så er den andre siden av vindtett-pappen et annet mer papp-liknende materiale.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.