Tenkte det kan være bra å forsøke å sammenstille prisopplysninger på byggematerialer (Stein, betong osv) i en egen tråd. Fyll gjerne på, så vi får denne så komplett som mulig.

Prissammenligning for ulike steinbyggematerialer:

Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2

H+HCelcon: Celblock 300 mm  ca 340kr/m2
                     Celblock 365 mm ca 410kr/m2.
                     25 kg lim: 70kr
                     puss, invendig og utvendig, bjelker  tilkommer

Hebel (tysk Ytong): ?  

Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm  pris i Polen ca 213 kr/m2 . Frakt tilkommer til Sverige, ca 10000 kr for 42 tonns lastebil (Joen)

Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderer ikke frakt, lim/sement, eventuell armering, isolasjon, nett eller puss.

Lettklinkerbetong prefab. hel vegg (Leca): ?

Palikka: Støpeform: ca 400kr/m2
                       Betong        174 kr/m2  
                       Armering       51 kr/m2  
                       Puss            550 kr/m2  
                       Gips              25 kr/m2  

Dorocell Støpeform: ca 250kr/m2, for øvrig samme prinsipp som Palikka.

Pre-fab betongelement (inkl. puss): ca1040kr/m2 (Sweli)

Hei!

Fyller på med info fra Beijer angående isolert LECA:

--- klipp fra mail ---

Vi jobber kun med Optiroc av de lev du nevnte.

Deres isolerte blokk heter Isoblock og det finnes en modell:

ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 ST/M2    36 ST/PALL  

Du trenger ifølge mine beregninger ca 55-60 paller. Deretter vil det nok gå bort en del for vinduer m.m.
Prisen er 56,50 kr/stk + mva = 70,63 kr/stk inkl. mva.
Prisen er fritt fabrikk, dvs. frakt tilkommer. Det er vanskelig å gi deg en pris på frakten før man vet antall paller, leveringstid, leveringsadresse m.m.

--- klipp ---

Altså:

Optiroc Leca Isoler fra Beijer: ~593 kr/m2 inkl. mva

Dette inkluderer ikke frakt, lim/sement, eventuell armering, isolering, nett eller puss. Merk også at dette trolig ikke inkluderer eventuelle storbyggerabatter.

Mvh Stefan :)

PS BoByggaren, før gjerne inn dette i din tabell ovenfor så blir det lettere for folk å lese fremover. Kan du også sette alle forskjellige "merker" i bold når du likevel redigerer listen? DS

Hei igjen!

Det ser ut som om Yxhult med deres Ytong ligger ca. 10% dyrere enn H+HCelcon prismessig.

Kort fakta om lettbetong:
* Yxhult produserer lettbetong i form av Ytong
* H+HCelcon produserer lettbetong i form av Siporex

klipt fra http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm

Dette byggematerialet, som ble oppfunnet på 1920-tallet, produseres enten som uarmerte blokker for muring eller som armerte bygningselementer. De sistnevnte må ikke kappes fordi armeringsendeforankringen da forsvinner. Materialet er varmeisolerende, lufttett (80% av porene er lukkede), har lav volumvekt, høy brannmotstand samt er bærende opp til fire etasjer.

• Gassbetong. Autoklavert (høytrykksdampbehandlet) lettbetong. F.eks. Siporex (framstilt av skiferkalk og sement) og Ytong (framstilt av sand og sement). Blå betong kalles gassbetong som er produsert av radonholdig materiale.

• Lettballastbetong. Lettbetong som inneholder ballast med lav tetthet, vanligvis lettklinker (også kalt leca), som består av ekspandert brent leire.

--- klipp ---

Mvh Stefan  :)

Tabellen oppdatert.

Takk for dine prisopplysninger, Stefan.

Du kan sette opp Dorocell som ligner Palikka. Forskjellen er imidlertid prisen for formene som ligger på 250kr / kvm mot 400 for palikka

Hei BoByggeren!

I den andre tråden i Byggematerialer om "stein" nevnes det at 36,5cm brede Ytong blokk fra Polen koster ca 213kr/m2 uten rabatt. Kanskje du kan legge dette inn i stedet for det som står for 20cm brede blokker (20cm har ikke noe særlig U-verdi hvis man planlegger å pusse uten ekstra isolasjon).

Mvh Stefan :)

...videre kan du føre inn følgende om Palikka:

Betong     174 kr/m2
Armering   51 kr/m2
Puss          550 kr/m2
Gips          25 kr/m2
Palikka (4,2 stk per m2)  ca 400 kr/m2

Mvh Stefan  :)

Takk Claes og Stefan.

Tabellen oppdatert.

Hei igjen!

BoByggaren: Hvor fikk du prisen 410kr/m2 for H+Hcelcon Celblock 365mm? De prisene jeg har sett ligger nærmere 445kr/m2 inkludert moms ???

Kjøper man et større parti Ytong (merke Yxhult?) fra Beijer betaler man dog ca 470kr/m2.

Mvh Stefan

Stefan skrev:
Hei igjen!

BoByggaren: Hvor fikk du prisen 410kr/m2 for H+Hcelcon Celblock 365mm? De prisene jeg har sett ligger nærmere 445kr/m2 inkludert moms ???
Hei Stefan,

Prisopplysningene fikk jeg via e-postutveksling direkte med H+H Celcon i Malmö.

De henviser også til Beijer, har ikke sjekket med dem hva deres pris er.

BoByggaren!

Å søtten! Det var Beijer (i Stockholm) som ga meg prisen på ~470kr/m2 for 365mm bred ytongsten. I og for seg vet jeg ikke om Beijer fyren som jeg snakket med ga meg priser for Yxhult eller H+HCelcon men det burde ikke skille så himla mye ???

Var din pris inkludert moms?

Vennlig hilsen Stefan

Stefan skrev:
Var din pris inklusive moms?
Nei, det er det ikke. (måtte få en avklaring på dette fra Celcon).

De prisopplysningene du har hatt på H+H er de inkludert?

AC skrev:
Nå kommer jeg og ødelegger tråden, men har noen av deltakerne prisoppgave på kvadratmeter vegg i tre?  :-/
Skulle gjerne se hvor mye dyrere det blir å bygge i stein sammenlignet med løsvirke.
"Samboeren" kommer til å svare på spørsmålet ditt vi har allerede regnet ut forskjellen ;D

Prefab trevegg med låspanel koster 1200kr/lp
Prefab ferdig pusset betongvegg koster 1700kr/lp

Moms tilkommer
Du kan omdanne det til m2, håper det gir deg en idé.

Vi har ikke regnet med løsvirke.

Takk Sweli for prisammenligningen. Hvor høye vegger har dere regnet med når dere har beregnet løpemeterprisen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.