Hei,
Vi har kjøpt et gammelt hus som tidligere ble varmet opp ved å fyre i vedovn. Vann har sirkulert gjennom ovnen og ut i elementer. Siden vi bruker huset som landsted og ikke bor der permanent, og siden alle rørene i huset var gamle og dårlige, valgte vi en annen varmekilde.

Uansett har vi kuttet vannrørene til/fra ovnen, og nå trenger jeg hjelp med hvordan jeg skal gå videre. Jeg vil kunne fortsette å fyre i ovnen. Hva skal jeg gjøre med rørene? Er det bare å plugge dem igjen og fortsette å fyre? Eller trenger man å gjøre noe mer?

Takknemlig for alle svar!

K-M

• Gammel vedfyr med åpen dør, flammer synlige inni. Brukt til oppvarming, tidligere koblet til et vannvarmesystem. Fliser og murverk rundt.
Får sikkert en kok om vannet blir liggende igjen i den, å ikke kjøle den ned med vann kan gjøre at den blir overopphetet, ikke bra, den er laget for å avgi varme til vann og har en vannkappe rundt ildstedet. Kan fungere men da som noe koselig fyring på lavbluss og ikke en god varmekilde når den ikke blir avkjølt.

J jonaserik skrev:
Får sikkert en kok om vann ligger igjen i den, at ikke kjøle den ned med vann kan gjøre at den blir overopphetet, ikke bra, den er laget for å avgi varme til vann og har en vannkappe rundt ildstedet. Kan fungere men da som noe hyggebrenning på sparebluss og ikke en god varmekilde når den ikke kjøles ned..
Hm, høres ikke lovende ut...

Det der er ikke en vanlig vedovn, det er en kjele, og det må sirkulere vann i den når man fyrer.

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Staffans2000
Du har med all sannsynlighet ødelagt komfyren ifølge tidligere kommentarer.
En mulighet er å koble til pannen igjen, men med ventiler slik at du kan bytte varmekilde.

Staffans

• Liker
guggen
  • Laddar…
Synd med den der. Ser ut til å være en gammel fin Norrhammar eller lignende. Garantert sprukket om det fyres på for fullt i en slik uten vann.

G guggen skrev:
Synd på den der. Ser ut til å være gammel fin Norrhammar eller lignende. Garantert sprukket hvis det fyres for fullt i en slik uten vann.
Ajdå... det var virkelig trist...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.