Hei,
Vi har kjøpt et gammelt hus som tidligere ble varmet opp ved å fyre i vedovn. Vann har sirkulert gjennom ovnen og ut i elementer. Siden vi bruker huset som landsted og ikke bor der permanent, og siden alle rørene i huset var gamle og dårlige, valgte vi en annen varmekilde.
Uansett har vi kuttet vannrørene til/fra ovnen, og nå trenger jeg hjelp med hvordan jeg skal gå videre. Jeg vil kunne fortsette å fyre i ovnen. Hva skal jeg gjøre med rørene? Er det bare å plugge dem igjen og fortsette å fyre? Eller trenger man å gjøre noe mer?
Takknemlig for alle svar!
K-M
Vi har kjøpt et gammelt hus som tidligere ble varmet opp ved å fyre i vedovn. Vann har sirkulert gjennom ovnen og ut i elementer. Siden vi bruker huset som landsted og ikke bor der permanent, og siden alle rørene i huset var gamle og dårlige, valgte vi en annen varmekilde.
Uansett har vi kuttet vannrørene til/fra ovnen, og nå trenger jeg hjelp med hvordan jeg skal gå videre. Jeg vil kunne fortsette å fyre i ovnen. Hva skal jeg gjøre med rørene? Er det bare å plugge dem igjen og fortsette å fyre? Eller trenger man å gjøre noe mer?
Takknemlig for alle svar!
K-M
Får sikkert en kok om vannet blir liggende igjen i den, å ikke kjøle den ned med vann kan gjøre at den blir overopphetet, ikke bra, den er laget for å avgi varme til vann og har en vannkappe rundt ildstedet. Kan fungere men da som noe koselig fyring på lavbluss og ikke en god varmekilde når den ikke blir avkjølt.
Hm, høres ikke lovende ut...J jonaserik skrev:Får sikkert en kok om vann ligger igjen i den, at ikke kjøle den ned med vann kan gjøre at den blir overopphetet, ikke bra, den er laget for å avgi varme til vann og har en vannkappe rundt ildstedet. Kan fungere men da som noe hyggebrenning på sparebluss og ikke en god varmekilde når den ikke kjøles ned..
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Det der er ikke en vanlig vedovn, det er en kjele, og det må sirkulere vann i den når man fyrer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan bruker jeg disse plateplugger fra Clas Ohlson?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
U-Böj i vägg på vattenrör från golv, varför?
Vatten & Avlopp -
Hur pluggar jag enklast mina vattenrör
Vatten & Avlopp -
Jordig lukt från varmvattenrör?
Badrum -
Hur plugga gammalt vattenrör från gammal brunn
Vatten & Avlopp