Tenker over plater over fôr på liggende fasade... Jeg holder på å legge liggende fasade på overdelen av gavlene på huset vårt. Men dette med plater før fasade er jo ikke lett.
Hvis man nå skal sette platene før fôr og fasade, hvordan får man smidig på fasaden? La oss si at platen klarer å havne midt i en planke, da vil man vel ikke hakke ut bordet hele veien ned? Man vil vel egentlig bare ha et spor i fasadeplanken der platen går ut, ikke saget bort hele nederdelen på planken? Eller har det ingen betydning? Tenker at det nesten da føles tettere å helt droppe plate og beholde fasaden intakt, det kommer jeg riktignok ikke til å gjøre.

Men hvordan i huleste gjør snekkeren dette raskt? Det tar jo evigheter å måle dette opp og få det fornuftig når man ikke har fasade og fôr på plass?

Takknemlig for raske refleksjoner 🙂

Ingen som har en anelse om hvordan man enkelt løser sånt her? Nå har jeg løst det likevel, men det var kronglete. Snekkere kan jo ikke holde på og fikle med sånt her noen lengre stund.. Så spørsmålet gjenstår, hvordan man enklest løser sånt her.. Eller er det en form for snekkerhemmelighet?

Vanskelig i tekst, men si at fôr skal være 120mm, da måler man fra der omrammingen havner/eller der fôret dekker vinduet hvis vinduet flukter med fasaden. Der setter man underkant på blikket.
Så er det bare å fortsette med panelen, og når man kommer til blikket, sager man ut den panelplanken samme bredde som blikket og så snittet havner ca 2cm over blikket (langsager panelen). Hullet som da oppstår under blikket og vinduet setter man noen spill panelbiter i. Så er det bare å spikre fast øverste fôret mot blikkets underside og den bredden man trenger. Spillbitene man satte fungerer kun som distanser for å spikre fast det. Og vips så finnes det ikke noe hull mellom blikket og panelen og alt ser homogent ut når fôret rundt vinduet er komplett.

Et bilde sier mer enn 1000 ord finn et bilde fra en jobb👍

• Grått trehusfasade med vindu, skodder og en plante i potte, to svarte stoler, ett hvitt bord på en terrasse.
P Patzie skrev:
Ett bilde sier mer enn 1000 ord finn et bilde fra en jobb👍
Monterer du platene først og deretter setter fasaden eller hvordan gjør du det? Jeg tråklet inn plata gjennom sporet jeg laget i midten av planken (med senkesag og stikksag til sidene) og deretter satte jeg planken sammen med plata og skrudde fast plata ved å skru fasadeskruen gjennom planken og oppstikket på plata på baksiden.
Det fungerte og ble bra. 👍 Men det må finnes enklere måter..

Akkurat setter platen før fasaden, det er den "vanskeligste" delen for da må man være nøye med målingen så tingene går sammen som tenkt når fasade og listverk kommer på etterpå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.