13.696 lest ·
16 svar
14k lest
16 svar
Plast i yttervegg ved vindusnisje
Jeg har kommet til et stadium av innredningen av overetasjen hvor det er på tide å sette inn vindussmyger og vindusbrett. Bak den tilstøtende gipsen kommer det ut en blå gjennomsiktig plast som er stiftet til smygene. For å kunne lime på smygene og vindusbrettet (med PL400?) bør vel denne fjernes. Er det bare å skjære bort, eller hvordan gjør man?
Legger ved bilde for tydelighetens skyld. Takk for hjelpen!
Legger ved bilde for tydelighetens skyld. Takk for hjelpen!
Medlem
· Uppsala Län
· 389 innlegg
I mine tegninger fra sjödalshus står det at dampsperren alltid skal skjøtes med klem med viss overlapp eller tapes med typegodkjent tape. Generelt sier mine tegninger at det er viktig at dampsperren er tett. Dog vet jeg at byggarbeiderne bare kuttet plasten der den kom ut mellom tre og gips. Jeg er ikke helt overbevist om at dette blir helt tett dog.
Jeg skar bort vår plast, nå skrudde jeg riktignok der gips-smyger men vinduskarmene ble limt/spikret ned, det er vel uansett plastet drev rundt vinduene så tett blir det vel uansett...? Uansett gjorde vi det slik og det går jo, som du sier, knapt bra å lime på plasten.
vi har bygget såkalte *miljøhus* på jobben da plasten skal gå inn i smygen å inn bak karmen.
så dreves det 2 ganger med vanlig drev samt plastet.
så skal det kjukfuges rundt om..
TETT.
overkurs dette men men.
hjemme plastet jeg forbi alle åpninger skar rundt 10 cm inn i åpningen rundt om så i alle hjørner skrått.
bøyde inn å satte fast med hammertacken.
man pleier å gjøre sånn bare. det holder..
men mykfugen gjør godt..
mvh
snekker estwing
så dreves det 2 ganger med vanlig drev samt plastet.
så skal det kjukfuges rundt om..
TETT.
overkurs dette men men.
hjemme plastet jeg forbi alle åpninger skar rundt 10 cm inn i åpningen rundt om så i alle hjørner skrått.
bøyde inn å satte fast med hammertacken.
man pleier å gjøre sånn bare. det holder..
men mykfugen gjør godt..
mvh
snekker estwing
Oi, takk!
Er dog ikke helt sikker på at jeg forstår betydningen. Ikke særlig byggekyndig, men prøver å lære meg. Tror du at du kan prøve å forklare for en amatør?
Du hadde altså igjen 1 dm av plasten som du satte fast i smygen (hammertacken=stiftepistol?), satte på (limte?) smygene oppå dette (med mykfug under eller rundt?). Veldig basic nivå takk
Er dog ikke helt sikker på at jeg forstår betydningen. Ikke særlig byggekyndig, men prøver å lære meg. Tror du at du kan prøve å forklare for en amatør?
Du hadde altså igjen 1 dm av plasten som du satte fast i smygen (hammertacken=stiftepistol?), satte på (limte?) smygene oppå dette (med mykfug under eller rundt?). Veldig basic nivå takk
Jeg vet ikke hva som er riktig men jeg skar av plasten i kant med vinduskarmen og drev med steinull mot byggskummet som satt mellom vinduskarmen og veggreglene. Så limte jeg geriktene med pl400 mot regelen og mykfug mot vinduet + dykkert. (Geriktene på innsiden altså) Jeg resonnerte som så at byggskummet er tett så eventuell lekkasje må gjennom regelen eller vinduskarmen så å si... Neppe optimalt men spør man en snekker så sier de at man bare skjærer av plasten direkte mot regelen...
Det virker ikke å være så nøye når man spør bygningssnekkere.
Edit, jeg har plasten innenfor en 45mm regel og vinduskarmen utflyttet 37mm så jeg får 50mm gerikter. (37mm + 13mm gips=50mm)
Det virker ikke å være så nøye når man spør bygningssnekkere.
Edit, jeg har plasten innenfor en 45mm regel og vinduskarmen utflyttet 37mm så jeg får 50mm gerikter. (37mm + 13mm gips=50mm)
Sist redigert:
Oftest så klemmes jo plasten mellom stendere f.eks. 145X45 Utvendig vegg og 45X45 tilleggsisoleringen... og der skjærer vi selvfølgelig av plasten ved karmen... Hva kan skje? Og hva kan vi forebygge?? jeg mener når plasten klemmes så hardt imellom så finnes det jo ingen sjanse for at fuktigheten kan vandre rett gjennom plasten, men vil ta veien gjennom treet i stedet....
Så kapp du rolig plasten ved vinduet, og lim med PL 400 din vinduskarm og vindusbänk...
Så kapp du rolig plasten ved vinduet, og lim med PL 400 din vinduskarm og vindusbänk...
Jeg tror jeg går for den nyeste linjen. Hadde snekkerne som bygde huset på besøk i dag, og da benyttet jeg anledningen til å spørre. De sa også at jeg skulle skjære bort plasten for deretter kunne lime på smygen med PL600 (de brukte alltid PL600 i stedet for PL400). Det ble ifølge dem tilstrekkelig tett. Om det bare er pragmatisk eller korrekt vet jeg ikke, men jeg går for den varianten. Høres enkelt ut 
Takk for tipsene deres!
Takk for tipsene deres!
Nei da jeg bygde hus i år 2000 så brukte snekkeren innplastede drev rundt vinduene, som i det minste da ble betraktet som tilstrekkelig damptett. For øvrig ble plasten kuttet i speilene og nå, 8 år senere, så er alt fortsatt i nystand. Noen fuktproblemer eller lignende har jeg ikke fått i løpet av tiden.
Ifølge snekkerne var 600 et hakk vassere enn 400 fordi 400 ikke helt var tilpasset alle materialer, mens 600 festet på typ alt. Den er også litt dyrere. Finnes sikkert noen på forumet her som har stenkoll på dette.