2.341 lest ·
15 svar
2k lest
15 svar
Parkett på ujevn betongplate
Side 1 av 2
Jeg skal hjelpe et par nære med å legge parkettgulv. Forsøkte å titte litt på underlaget før arbeidet skal gjøres. Underlaget er betongplate, men den ser ut til å være knotete. Ingenting er gjort med gulvet siden huset ble bygget tidlig på 70-tallet.
Jeg funderer på underlaget pga. knutene, om det kan skade det nye underlaget.
Hvis det er tilfelle: Hva anbefales å gjøre? Slipe, flytsparkle, ekstra underlag?
Jeg funderer på underlaget pga. knutene, om det kan skade det nye underlaget.
Hvis det er tilfelle: Hva anbefales å gjøre? Slipe, flytsparkle, ekstra underlag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Da kanskje en masonittplate eller lignende som underlag kan passe for å få opp gulvflaten til samme nivå som i dag slik at det ikke blir rart med terskler og dørkarmer, i tillegg til den plastfolien og skummet som gulvprodusenten mener at det skal være.
Om nåværende parkett ligger direkte på gulvet, er det sannsynligvis ikke så ujevnt. En litt tykkere underlagsfoam som denne tar jo ut mindre ujevnheter. Masonitt eller lignende fungerer som sagt hvis man trenger å bygge litt mer høyde.
https://www.byggmax.se/underlagsskiva
https://www.byggmax.se/underlagsskiva
Vi trenger ikke bygge høyde, tvert imot, det er en nivåforskjell nå fra tilstøtende rom.
Jeg lurer bare på hva det ville medføre om betongknottene (som selvfølgelig er ganske skarpe i sammenligning med en strukturtapet) perforerer underlaget.
Jeg lurer bare på hva det ville medføre om betongknottene (som selvfølgelig er ganske skarpe i sammenligning med en strukturtapet) perforerer underlaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Hvor mye vil dere at gulvet skal senkes?
Det finnes 3 mm tykk masonitt.
Foam er til for å ta opp små ujevnheter og de pleier å bli ganske flate der man går med årene. Men hvis plasten som ligger der nå har klart seg uten å bli perforert, så skal vel også ny plast klare det.
Det finnes 3 mm tykk masonitt.
Foam er til for å ta opp små ujevnheter og de pleier å bli ganske flate der man går med årene. Men hvis plasten som ligger der nå har klart seg uten å bli perforert, så skal vel også ny plast klare det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Doble foam gjør at det blir for mykt, dvs. gulvet svikter, og kanskje det øker risikoen for at bordene går fra hverandre. Derimot kan man kombinere foam med harde underlag som masonit og lumppapp.
Då kanske lumppapp kan var den smidigaste lösningen tillsammans underlägg om det verkar behövas när vi har rivit upp golvet.BirgitS skrev: