M MagHam skrev:
Som keiserens nye klær...
Ingen tør si at papirremser ikke har så overlegne egenskaper (spesielt ikke når det gjelder monteringen som mange har problemer med).
Glasfiber :heart:
Om det beveger seg rett opp/mer eller hø/Ve så fungerer vel glasfiber likebra. Men ikke kom og si at skrådragningen fungerer like bra.

Så er det kanskje good enough likevel. I hvert fall så er det veldig enkelt å lime papirremser, så jeg går ikke tilbake til glasfiberremser.

M MagHam skrev:
Ingen tør si at papirstrimler ikke i det hele tatt har så overlegne egenskaper (særlig ikke når det gjelder monteringen som mange har problemer med).
Glasfiber :heart:
Som sagt!
Jeg prøver allikevel, selv om jeg kommer til å bli henrettet.

Hvorfor roter du med papirremsor. Det tar bare unødvendig tid og bry. Glassfiberremsene er allerede limt, og trenger ikke sparkel eller lim før montering. Mange, særlig amatører, hevder at papir er mye bedre. Men har du sett sprukne glassfiberskjøter noen gang. Det holder akkurat like bra. Det er bare en smakssak, om en maler bruker det ene eller det andre.
Jeg har selv jobbet som maler i 15 år, og nesten utelukkende brukt glassfiber.

A AG A skrev:
Som sagt!
Jeg prøver likevel, selv om jeg kommer til å bli arkebuserad.

Hvorfor krangler du med papirremsene? Det tar bare unødvendig tid og trøbbel. Glassfiberremsene er allerede limt, og trenger ingen sparkel, eller lim før oppsetting. Mange, først og fremst amatører, hevder at papir er mye bedre. Men har du sett sprukne glassfiberskjøter noen gang? Det holder akkurat like godt. Det er bare en smakssak, om en maler bruker det ene, eller det andre.
Jeg har selv jobbet som maler i 15 år, og nesten utelukkende brukt glassfiber.
Legger ingen vurdering i bra eller dårlig.
Derimot er vel glassfiber tykkere og dermed vanskeligere å skjule på kortskjøtene?

M MagHam skrev:
Ingen tør si at papirremsor ikke har så overlegne egenskaper (særlig ikke når det gjelder monteringen som mange har problemer med).
Glassfiber :heart:
Produsentene av gipsplater foreskriver at papirremsa skal brukes. Der finnes forhåpentligvis den relevante fagkunnskap.

Jeg skjøtet gipsplater i to nye rom på fitidshuset under vinteren. Langskjøtene kjørte jeg med "limsparkel". Det fungerte bra. Men kortskjøtene ville jeg lime så det ikke bygger så mye. Jeg sparklet først igjen "V sporene" i skjøtene, limte skarv etter at det hadde tørket. Lot limet tørke før jeg sparklet over.

I taket klønet jeg meg på en skjøt. Hadde fått tynt med sparkel utenfor skjøten slik at jeg så feil og limte remsan ved siden av skjøten. Dette viste seg etter grunning. Måtte slipe bort sparkel og lime på nytt. Nå var jeg litt utålmodig og sparklet over direkte. Straffet seg remsan løsnet. Måtte gjøre om igjen, fortsatt litt utålmodig, lot bare limet tørke i 3 timer, deretter sparklet jeg over. Det slapp igjen.

Til slutt gjorde jeg om, lot limet tørke i 3 timer, malte over med grunning, som fikk tørke i 2 timer. Deretter sparkel. Det holdt.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Legger ingen vurdering i bra eller dårlig.
Derimot er vel glassfiber tykkere og dermed vanskeligere å skjule på kortskjøtene?
Ettersom du må legge sparkel under papirremser, så kan man nok si at det går opp i opp. Jeg har iallfall merket at papirremser bygger mindre enn glassfiber.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Produsentene av gipsplater foreskriver at papirrems skal brukes. Der finnes forhåpentligvis den relevante fagkunnskapen.

Jeg skjøtte gipsplater i to nye rom på hytta i vinter. Langskjøtene brukte jeg "limsparkel". Det fungerte bra. Men kortskjøtene ville jeg lime så det ikke bygger så mye. Jeg sparklet først igjen "V sprekker" i skjøtene, limte rems etter at det hadde tørket. Lot limet tørke før jeg sparklet over.

I taket klønet jeg det til på en skjøt. Hadde fått tynt med sparkel utenfor skjøten slik at jeg så feil og limte remsa ved siden av skjøten. Dette viste seg etter grunning. Måtte slipe bort sparkel og lime igjen. Nå var jeg litt utålmodig og sparklet over direkte. Straffet seg, remsa løsnet. Måtte gjøre om igjen, fortsatt litt utålmodig, lot bare limet tørke i 3 timer, deretter sparklet jeg over. Det løsnet igjen.

Til slutt gjorde jeg om, lot limet tørke i 3 timer, malte over med grunning, som fikk tørke i 2 timer. Deretter sparklet jeg. Det holdt.
Den saken beror nok snarere på samarbeid mellom produsentene, enn at det ene skulle være bedre.

Det store spørsmålstegnet for meg er hvorfor det ikke finnes papirstrimler å kjøpe med lim

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Tror at det faktisk finnes, noen fortalte det. Men jeg har ikke lett.

A AG A skrev:
Den saken beror nok snarere på samarbeid mellom produsenter, enn at det ene skulle være bedre.
Om alle gipsplateprodusenter forskriver kun papir, ingen forskriver glassfiber. Så tror jeg vi kan se bort fra korrupsjon/samarbeid som årsak til hvorfor de forskriver papirremser.

Jeg har dessuten aldri sett noen profesjonell maler bruke glassfiberremser.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om alle gipsskiveprodusenter foreskriver kun papir, ingen foreskriver glassfiber. Så tror jeg vi kan se bort fra korrupsjon/samarbeid som grunn til hvorfor de foreskriver papirremsor.

Jeg har dessuten aldri sett noen profesjonell maler bruke glassfiberlim.
Jeg som jobber med det hele har sett at omtrent 50% av alle malere har brukt glassfiber.
Hvorfor gipstilverkere skriver så (ærlig talt har jeg ikke sett at de skriver så), var bare en gjetning.
Har du sett hus hvor alt måtte gjøres om pga. glassfiberremsor?

Dr Benz skrev "facit" i #16
Glassfiber har ingen stabilitet i diagonalretningen. Papir kan derimot ta opp en moderat mengde skjærspenning.
I et gammelt hus som har satt seg (som mitt som er 75 år) så fungerer glassfiberen utmerket. Har ikke sett en eneste hårfin sprekk i noen vegg eller tak der jeg har renovert.
Men ved nyproduksjon kan jeg forstå at man vil redusere alle eventuelle muligheter for skjær-effekter.

D
Jeg hører til dem som aldri har lykkes med papirremser og derfor med glede og suksess har brukt glassfiberremser. Også i nybygg. Ingen sprekker. En maler sa til meg at han ikke kunne bruke glassfiber siden han da ikke ville følge foreskrevet bransjestandard. Men det trenger jo ikke hobbyentusiaster å tenke på.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Kan jo undre hvorfor det ikke finnes mer tilpassede lim og emballasje til nettopp papirremser.
Kjørte også med glassfiber før og har ikke merket noen forskjell.

M MagHam skrev:
Dr Benz skrev "facit" i #16
Glassfiber har ingen stabilitet i diagonalretningen. Papir kan derimot ta opp en moderat mengde skjærspenning.
I et gammelt hus som har satt seg (som mitt som er 75 år) så fungerer glassfiberen utmerket. Har ikke sett en eneste hårfin sprekk i noen vegg eller tak der jeg har renovert.
Men ved nyproduksjon kan jeg forstå at man vil redusere alle mulige muligheter til skjær-effekter.
Verken papir eller glassfiber tar opp noen spenninger. Verken i høyde, bredde, eller diagonalt. Den fungerer kun som sprekkarmering. Sånn at sparkelen ikke sprekker når den tørker.

Oppdatering siden trådstart!
Den korte versjonen:
Man er en idiot hvis man ikke rører om våtromslimet før man begynner.

Den lange: Limte om de remsene som løsnet, men det ble litt småbobler likevel. Men god nok..
Gjorde nå et nytt rom, og det ble katastrofe. Bobler overalt!
Vitenskapsmannen i meg måtte begynne å jobbe, og jeg testlimte med en masse forskjellige metoder på en overflødig gipsplate, typ:
1: Lim bare på platen
2: Lim på plate og remse
3: Lime fem minutter før, pensle så på igjen.
Og så videre...

Resultatet ble at halvparten av remsene løsnet direkte. Resten når jeg la på sparkel.
Konklusjon: feil på limet (halvt rett likevel..?). Har irritert meg over at limet mitt er rennende som vann, veldig vanskelig å få opp på veggen. Så jeg googlet etter et mer kremaktig lim..
Døm om min forundring når jeg sjekker beskrivelsen online på limet jeg allerede har kjøpt, og det står:
Konsistens: Kremaktig.
Og:
Fortynning: Røres om før bruk og kan, ved behov, fortynnes med vann.
WTF? Det er jo allerede vann?

Vent vent nå..? Mitt er ikke det minste kremaktig, og røres om før bruk?
Røres om...
Rør om limet, og det blir kremaktig. Limt en remse. Sitter som fjell allerede en time etter liming.

Konklusjon: idiot...

Vedlagt et bilde på diverse metoder å lime feil på.

• Utklipte papirstrimler er festet på en gipsplate med lim, noen har løse og peeling kanter, omgitt av rynket papir. Ulike limeksperimenter vises.
  • Liker
MathiasS og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.