Lurer på om noen har gjort en løsning i henhold til følgende, samt om det er en utprøvd løsning?
Kort fortalt:
1,8 løpemeter innervegg (95mm) skal rives til fordel for en mer åpen planløsning.
Enebolig på én etasje med isolert loftsbjelkelag med takstoler c/c 1200, så ingen boligareal ovenfor.
Spennvidde mellom yttervegger ca 8m.
For å unngå synlig bjelke og søyle, vurderer jeg å henge opp de takstolene som mister sine opplag, ved hjelp av en tverrgående bjelke som monteres ovenpå rammen på takstolene. Må jo gå an å løse det på den måten?
Slik ser det altså ut nå:
Og dette er ønsket posisjon på innervegg:
Dette innebærer at takstol 4 & 5 mister sine midtstøtter, men da får takstol 3 & 6 i stedet ta hånd om disse lastene.
Hva tror dere? Mulig å gjennomføre forutsatt at det er riktig dimensjonert?
Lurer på om noen har gjort en løsning i henhold til følgende, samt om det er en utprøvd løsning?
Kort fortalt:
1,8 løpemeter innervegg (95mm) skal rives til fordel for en mer åpen planløsning.
Enebolig med isolert vindsbjelkelag med takstoler c/c 1200, så ingen boarealer ovenfor.
Spennvidde mellom yttervegger ca 8m.
For å unngå synlig bjelke og søyle, vurderer jeg å henge opp de takstolene som mister sine opplegg, ved hjelp av en tverrgående bjelke som monteres på toppen av rammen på takstolene. Det må vel være mulig å løse det på den måten?
Slik ser det altså ut nå:
[bilde]
Og dette er ønsket plassering av innervegg:
[bilde]
Dette innebærer at takstol 4 & 5 mister sine midtopplegg, men da får takstol 3 & 6 i stedet ta hånd om disse belastningene.
Hva tror dere? Gjennomførbart forutsatt at det er korrekt dimensjonert?
Da bør de være frittbærende, men hør med en konstruktør når du får tilgang til tegningene.
Interessant! Hva får deg til å tro det?
Jeg vet ikke om innerveggen er bærende, bare noe jeg forutsatte.
Jeg har tilgang til en hel del tegninger, men det mangler også noen, så jeg har opplysninger som sier både det ene og det andre. Derav min forvirring rett og slett..
Legger ved tegning over takstolene. Hvis fundamentene bør vises her, så er veggen ikke bærende.
Pennene markerer takstol 4 & 5 i henhold til bildene ovenfor.
Legger ved tegning av takstolene. Hvis opplaget bør fremgå her, er veggen ikke bærende.
Pennene markerer takstol 4 & 5 i henhold til bildene ovenfor.
[bilde]
De takstolene er som oftest fribærende som sagt. @justusandersson pleier å kunne svare på disse spørsmålene
Slike takstoler hviler bare på ytterveggene. Det finnes ingen bærende innervegger. Unntaket kan være ved husvinkler der takstolene bytter retning. Over karnappene er det limtrebjelker som tar opp takstollasten, dette fremgår av takplanen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.