Jeg lurer på hvordan jeg best mulig kan lagre høvlet trevirke med skarp kant.

Det er dimensjon 33x118 mm, ca 70 meter i fallende lengder og skal bli vindusforing senere, begynner å bearbeide i februar/mars neste år. Jeg har plass innendørs siden det er et nybygg det er snakk om. Oppvarmet fra og med september i år.

Kan jeg lagre det i normalt innendørsklima?

Bør man stable treverket på en spesiell måte?

Vil unngå at treverket vrir seg for mye.

Innhus blir bra, to lag virke, tverrslå, to lag virke osv

• Liker
JohanN03
  • Laddar…
De øverste platene har en tendens til å bue seg, så hold et øye med dem og snu de som buer seg.
Egentlig er det galskap at de allerede er høvlet, høvlingen burde gjøres i forbindelse med at klossene skal monteres.

Protte

• Liker
JohanN03
  • Laddar…
Det kan hjelpe å legge noen tunge reglar som det øverste laget og i tillegg plassere noe tungt oppå. Oppbevarte en gang trykte reglar utendørs over vinteren, jeg vet at de blir ubrukelige neste sommer hvis de bare får ligge. Det var bare noen få stykker, og jeg spente dem sammen med skruetvinger. Helt rette etter å ha ligget ute en vinter.

• Liker
JohanN03
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
De øverste brettene har en tendens til å kupe seg så hold et øye og vend de som kuper seg.
Egentlig er det galskap at de allerede er høvlet, høvlingen burde gjøres i forbindelse med at smygerne skal monteres.

Protte
Jeg kom over et billig parti og gjerrigknarken på min høyre skulder overtalte meg til å slå til Jeg har en planhøvel men vil gjerne slippe å høvle bort materiale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.