Hei! Er det mulig å redde disse bærbjelkene og i så fall hva er beste fremgangsmåte?

Forutsetninger
Fritidsbolig fra 76
10*5 meter

250 mm søyler som står på berg, cc 2.5 m. 3 søylerekker med 5 søyler i hver rad. (Cc 2.5 m)
Stor nivåforskjell på søylene, ca 95 mm mellom høyeste og laveste søyle. De er også ikke helt loddrette, tror de er støpt dårlig.

På søylene står bærbjelker i dimensjon 50*150 mm som er skjøtet overlappende. (Cc 2.5 m) Disse buer ned mellom søylene ca 3 cm.

På bærbjelkene ligger gulvbjelkelag 130*50
(Cc 60 cm) Gulvet inne er ikke vannrett og er skjevt i de fleste retninger.

Det er veldig trangt under noen steder, 50-30 cm opp til gulvbjelkelag. Så det vil bli veldig trangt å komme inn med en borhammer hvis man skal nagle fast nye armeringsjern og støpe nye søyler.

Hvordan løser jeg dette på beste måte?
Hvordan kan jeg løse søylene? Per i dag er det kilt under på flere steder. Tenker bare at man ser med det blotte øye at de ikke er loddrette, skal man bare lage nye søyler ved siden av de gamle? Hvordan kan man løse det når det er så trangt at man ikke kommer under med borhammer?
Lekke blokker og kile under siste biten?

Jeg har lest at man kan løfte opp bærbjelken med en domkraft og bytte til en ny. Tenker bare at jeg vil trenge å løfte huset ganske mye siden jeg trenger å ha en grovere bærbjelke enn den som ligger nå. Tanken var å legge en 90*180 limtrebjelke, høres det rimelig ut?

Til slutt lurer jeg på gulvbjelkelaget? Må det også byttes ut eller vil gulvet bli rettere hvis jeg fikser bærbjelkene?
Står på træguiden at 145*45 tåler 4,83 m, tenker at 130*50 kanskje er tilsvarende og skal være tilstrekkelig?

Legger ved noen bilder der jeg prøver å vise nivåforskjellen på søyler og hvordan bærbjelkene buer ned.

Håper noen kan gi litt veiledning om hvordan jeg skal tenke.

MVH Anders

• Byggebilde som viser en laserlinje som indikerer nivåforskjell på stolper under et fritidshus, med synlige bærende bjelker og ujevnt terreng.
  • Laserlinje belyser en bärlina under ett fritidshus, vilket visar böjningen i träet och nivåskillnad i bygget.
  • Under en bygning med ujevnt terreng, synlige bjelker og plinter understøtter strukturen. En laserlinje viser nivåforskjellene.
Sist redigert:
ricebridge ricebridge skrev:
Litt bilder ville hjelpe!
Fikset de nå, bare mobilkamera bilder dog

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Ja ojda, der har du noe å bryne deg på.

Det enkleste er nok å rive opp gulvet innenfra og så bygge opp på nytt. Da kan du jo støpe nye pilar og sette rette bjelker som du ønsker.

Jeg tviler på at det er mulig å rette opp det der i løpet av det nærmeste århundret, spesielt når du sier at det heller i alle mulige retninger — det hadde vært vanskelig nok om det bare hellet én vei.

Cruzze Cruzze skrev:
Om det er 4 plinter på 10 meter så er det vel cc 3.3 m?
Ja feil av meg. 5 plinter, endrer det

• Liker
Cruzze
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja ojojoj, der har du å bite i.

Enklest er nok å rive opp gulvet innenfra og så bygge opp på nytt. Da kan du jo støpe nye pilarer og sette rette bjelker av hjertets lyst.

Jeg tviler på at det går an å rette opp det der under det nærmeste århundret, spesielt som du sier at det luter i alle mulige retninger — det hadde vært vanskelig nok om det bare lutet én vei.
Ja da er det vel enklere å klappe ned skiten og bygge opp alt igjen?

S
Hm. Lurer på om det enkleste virkelig er å rive opp hele gulvet. Du har et hus som har stått i nesten 50 år. Har du noe tegn på at hellingen har økt over årene? Eller har det alltid vært like ujevnt - ikke helt usannsynlig. Om det siste, trenger du virkelig å være bekymret over pillarene? Er det bare et irritasjonsmoment at innendørsgulvet heller, kan du ikke bare legge nytt gulv inne som du retter opp?

• Liker
Fartland
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Hm. Lurer på om det enkleste virkelig er å rive opp hele gulvet. Du har et hus som har stått i nesten 50 år. Har du noen tegn på at hellingen har tiltatt over årene? Eller har det alltid vært like ujevnt - ikke helt usannsynlig. Hvis det siste, trenger du virkelig å være bekymret for plintene? Er det bare et irritasjonsmoment at innendørsgulvet heller, kan du ikke bare legge nytt gulv inne som du retter opp?
Har bare bodd her i knapt 2 år så kan ikke helt si, men det var bra helling på gulvet da jeg flyttet inn. Det som også bekymrer meg er at den ene bærselen ligger veldig nær kanten på plintraden. Står rett innenfor plinten. Så er jeg litt bekymret for at bærselene bøyer seg ned også?

Om nå huset står på berg så kan du jo støpe flate overflater som stabler betongblokker til passende høyde.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
S
Anders Bylund Anders Bylund skrev:
Har bare bodd her i knapt 2 år så kan ikke riktig si men de var bra hellingen på Gulvet når jeg flyttet inn. Det som også bekymrer meg er at den ene bjelken ligger veldig nær kanten på plintradene. Står akkurat innenfor plinten. Så er jeg litt bekymret for at bjelkene bøyer seg ned også?
Vet ikke om det er betryggende, men gulvet i mitt fritidshus heller ganske mye i en del av huset pga. ulik høyde på første og andre plintradene, til tross for at det er shimset ordentlig med ulike planker mellom plintene og bjelkene. Gulvhellingen har verken økt eller minket i alle fall på ca. 8 år. Heller ikke har plintene - som heller hit og dit - begynt å helle mer eller mindre.

Tror at et hus ofte står der det står. Selv om en bjelke er litt skjev på en plint, og den heller litt, er det usannsynlig at bjelken sklir av bare sånn eller at plinten etter 50 år begynner å helle mer.

Og bjelker bøyer. Så høres det litt vel langt ut med 2,5 m for de bjelkene, men 3 cm ter seg ikke unormalt i mitt hode i alle fall.

Kanskje begynne å ha mer nøye oppfølging med merkinger her og der? Og begynne å vurdere å rette opp innergulvet om det ikke beveger seg noe over løpet av et år (du bør måle under ulike årstider siden trehus kan bevege seg gjennom året).

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Gjør ingenting forhastet. Huset vil neppe rase med det første.

S stugfar skrev:
Vet ikke om det er beroligende, men gulvet i mitt fritidshus heller ganske mye i en del av huset på grunn av forskjellige høyder på første og andre rekke av pilarer, til tross for at det er shimset ordentlig med forskjellige planker mellom pilarene og bjelkene. Gulvhellingen har verken økt eller minket i alle fall på ca. 8 år. Heller ikke har pilarene - som heller hit og dit - begynt å helle mer eller mindre.

Jeg tror at et hus ofte står der det står. Selv om en bjelke er litt skjev på en pilar, og den heller litt, er det usannsynlig at bjelken sklir av bare sånn eller at pilaren etter 50 år begynner å helle mer.

Og bjelker kan bøye seg. Så høres det litt vel langt ut med 2,5 m for de bjelkene, men 3 cm virker ikke i det hele tatt unormalt i mitt hode i alle fall.

Kanskje begynne med mer nøye oppfølging med markeringer her og der? Og begynne å tenke på å rette opp innvendig gulv hvis det ikke beveger seg noe over løpet av et år (du bør måle under forskjellige årstider siden trehus kan bevege seg
Nei, jeg tror ikke de kommer til å rase i morgen, men det er nok noe som trenger å utbedres med tiden. Så vil kona at jeg skal bygge på den ene delen og legge på en overetasje på en del av denne konstruksjonen, hvilket føles sånn passe....😅

S
Anders Bylund Anders Bylund skrev:
Nei, jeg tror ikke de kommer til å rase i morgen, men det er vel noe som må utbedres med tiden. Så vil fruen at jeg skal bygge på den ene delen og sette en overetasje på en del av denne konstruksjonen, noe som føles litt så der....😅
Jaha, ja med så omfattende planer blir det viktig at noen regner på om den eksisterende konstruksjonen kan bære en etasje til. Av alt du har listet hittil virker det i alle fall ikke for meg som at du trenger å bekymre deg før det blir aktuelt med en slik ombygging. Det føles snarere ganske normalt.

Er du veldig interessert i slikt kan du finne mye å lese på træguiden.se:
https://www.traguiden.se/konstruktion/

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Jaha, ja med så omfattende planer blir det viktig å få noen til å regne på om den eksisterende konstruksjonen kan bære en etasje til. Av alt du har listet opp så langt, virker det i alle fall ikke for meg som at du trenger å bekymre deg før det blir aktuelt med en slik ombygging. Virker heller ganske normalt.

Er du veldig interessert i slikt, finnes det mye å lese på træguiden.se:
[lenke]
Ja planen var å starte nå i sommer med det, men må prøve å fikse bjelkelagene først.
Er det normalt at bjelkelagene bøyer seg ned mellom pilarene 3 cm?🤔
Takk for svarene så langt, føles som å støpe lave firkantede pilarer og deretter bruke leka på dem er det beste alternativet.

S
3 cm er ikke uvanlig men ditt potensielle problem oppstår når du belaster bjelkene med en ny etasje. På lenken jeg sendte finner du mer om deformering. Søk også her i forumet på brukeren justusandersson så finner du mye verdifullt og interessant.

S stugfar skrev:
3 cm er ikke uvanlig, men ditt potensielle problem oppstår når du belaster bjelkene med en ny etasje. På lenken jeg sendte finner du mer om nedbøying. Søk også her i forumet på brukeren justusandersson så finner du mye verdifullt og interessant.
Ja, det var mye å lese der, men ikke så lett for den vanlige mann å regne ut hva man skal bruke for dimensjonering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.