2.131 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
OK hoppe over bjelke til takstol tømmerhus?
Tømret torp fra 1907. Før 1984 ble et par "støtteben" i rad i takkonstruksjonen i den ene kattvinden på den ene siden fjernet. Takstolene sitter med 145 cm mellom seg. I 2005 ble takpannene byttet, og kontrollen viste at der støttebena var fjernet, fantes det ingen spor av at taket hadde satt seg eller lignende. Tømrermannen var med ved takbyttet og støttebena ble vurdert som overkurs, derfor vurderer jeg nå å fjerne samtlige. Hva sier de lærde her som kan takkonstruksjoner og tømmerhus, er det trygt å fjerne "støttebena"?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei. Det er for øvrig ingen støtteben, men deler av en gammeldags variant av treleddsramme. Svært vanlig i fjøs før. "Støttebenene" trengs for å stabilisere huset sideveis. Det som kan skje hvis du fjerner dem, er at hele konstruksjonen kollapser. At det ikke fantes noen setninger i 2005, forstår jeg fullstendig. Det er heller ikke det som er den store risikoen. Stol ikke på snekkere når det gjelder konstruksjonsspørsmål.
Huset er 9m langt og har 7 takstoler, hvorav de nærmest gavlene ligger tett til disse. Nå er nr. 2 og 3, altså 1,45 og 2,9m fra den ene gavlen kappet på den ene siden. Hadde gjerne fjernet de to på motsatt side også, og helst begge på 4. takstol også, altså den i midten av huset. Typ halvparten av husets lengde hadde da hatt dem igjen og halvparten ikke, samt en ytterst på gavlen på enden for den halvparten der de fjernes. Finnes det måter å erstatte dem på annen måte? OK, det står 1-1 for/mot om overkurs med disse bjelker eller ikke=trenger flere som mener noe.J justusandersson skrev:Nei. Det er for øvrig ingen støtteben men deler av en gammeldags variant av treleddsramme. Meget vanlig i fjøs før. "Støttebenene" trengs for å stabilisere huset i sidelengs. Det som kan skje hvis du fjerner dem er at hele konstruksjonen kollapser. At det ikke fantes noen setninger i 2005 forstår jeg fullkomment. Det er heller ikke det som er den største risken. Stol ikke på snekkere når det gjelder konstruksjonsspørsmål.
De trengs...
På et eller annet vis må du holde veggene sammen, det faller kanskje ikke sammen direkte om du fjerner dem, men du tar en risiko som jeg ikke ville tatt.
Går vel an å holde veggene sammen på en annen måte om du absolutt vil fjerne støttene.
/ATW
På et eller annet vis må du holde veggene sammen, det faller kanskje ikke sammen direkte om du fjerner dem, men du tar en risiko som jeg ikke ville tatt.
Går vel an å holde veggene sammen på en annen måte om du absolutt vil fjerne støttene.
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 4 489 innlegg
Det fungerer ikke å telle kunnskap på den måten ;-)T Träkåk skrev:Huset er 9m langt og har 7 stk. takstoler, hvorav de nærmest gavlene ligger dikt mot disse. Nå er nr. 2 og 3, altså 1,45 og 2,9m fra den ene gavlen kuttet på den ene siden. Jeg ville gjerne fjernet de to på motsatt side også, og helst begge på den 4. takstolen også, altså den i midten av huset. Typisk halvparten av husets lengde hadde da hatt dem igjen og halvparten ikke, samt en ytterst på gavlen i enden for den halvdelen hvor de fjernes. Finnes det måter å erstatte dem på annen måte ellers? OK, det står 1-1 for/imot om det er nødvendig med disse bjelkene eller ikke=behøves flere som mener noe.
Få en erfaren tømrer dit som kan avgjøre. Du kan kanskje fjerne noen til, men det er nok best å la være.
Logisk når man bare får litt hjelp på traven, takk. Snickarns uttalelse om at det var rolig antagelig gjaldt de to takstolene som var stympet på den ene siden, ikke at disse bjelkene ikke trengs i det hele tatt i noen takstol. Det er de motsatte støttene for de samme takstolene som allerede mangler disse på den ene siden som plager mest. Kan holde nede inngrepet til å fjerne den vertikale støtten også på den andre siden av takstolene som allerede mangler disse på den ene siden. Det innebærer i så fall at 5 takstoler forblir komplette og 2 helt mangler stabiliserende virkning i sideveis retning. I mange år kan man si at huset har hatt 86% av den opprinnelige sideveis stabiliteten av overetasjens langsgående vegger. Hvis foreslåtte endring utføres gjenstår 71%. Jeg er ikke konstruktør men generelt føles det som om tømmerhus er mer overdimensjonerte enn så, eller? Å få noen til å besøke er dessverre ikke lett innen det nærmeste halvåret, vil gjerne renovere i år, derfor er dette forumet så bra.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Okonventionell takbjälke?
Tak & Vind -
Skippa standardkök i Eksjöhus
Hustillverkare -
Stag opp hanebjelke for takhake -- fungerer min idé?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Golvvärme, att snåla genom att skippa köksskåp, bra/dåligt?
Värme allmänt -
Söker slimmad lysrörsarmatur för badrum. Att fälla in i takbjälke.
Belysning