Hei!
Har en carport med tilhørende bod på tomten. Skulle gjerne isolere boden og sette opp plater. Det sitter dog stabiliserende regel på tvers over alle vegger (se bilde)
Min tanke er å dele reglen, flytte den inn på nivå med øvrig regelverk og så skråspikre den mot de eksisterende horisontale reglene.
Lurer bare på om det har noen påvirkning på bygningens stabilitet?
Har en carport med tilhørende bod på tomten. Skulle gjerne isolere boden og sette opp plater. Det sitter dog stabiliserende regel på tvers over alle vegger (se bilde)
Min tanke er å dele reglen, flytte den inn på nivå med øvrig regelverk og så skråspikre den mot de eksisterende horisontale reglene.
Lurer bare på om det har noen påvirkning på bygningens stabilitet?
Lageret er på 7m2, 3,5x 2 ca.
Mener jo altså ikke å fjerne vindavstivningene (som jeg har lært at det heter
) men snarere bygge dem inn en bit...
Alternativet er kanskje å sette stående regel i stedet? Som du bemerket er det bare hjørneregler i den nåværende konstruksjonen!
/J
Mener jo altså ikke å fjerne vindavstivningene (som jeg har lært at det heter
Alternativet er kanskje å sette stående regel i stedet? Som du bemerket er det bare hjørneregler i den nåværende konstruksjonen!
/J
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Skal du isolere så vil du trolig bruke plater på hver side av isoleringen og det stiver opp veggen bedre enn den avstivningen.
Protte
Protte
Noe som slo meg er kvaliteten på ytterveggen. Den er bygd av en slags spontet panel (typ Z-panel) som noen steder har krympet og det glipper.
Hvordan skulle man på beste måte utbedre dette for å få det tett og egnet for isolering? Det blir jo et litt større prosjekt hvis jeg må rive hele veggen og bygge opp den på nytt med "vanlig" ytterpanel...
Hvordan skulle man på beste måte utbedre dette for å få det tett og egnet for isolering? Det blir jo et litt større prosjekt hvis jeg må rive hele veggen og bygge opp den på nytt med "vanlig" ytterpanel...
Skal du isolere veggen er det i prinsippet et must å ha vindsperre. Hensikten med isoleringen er jo å få luften til å stå stille og blåser det godt og du mangler vindsperre så... ja, du forstår selv...
Så mye vann kommer det ikke inn i sprekkene.
Monter vindsperre fra innsiden på de eksisterende spikerlektene (de som panelet er spikret i), ev. må du supplere med en mindre list mellom dem for å gi støtte for sperren.
Fjern skråbåndet.
Suppler med stående lekter c/c 60.
Isoler.
Monter valgfri treplate.
Tar du en vegg om gangen er det trygt med tanke på avstivingen.
Monter vindsperre fra innsiden på de eksisterende spikerlektene (de som panelet er spikret i), ev. må du supplere med en mindre list mellom dem for å gi støtte for sperren.
Fjern skråbåndet.
Suppler med stående lekter c/c 60.
Isoler.
Monter valgfri treplate.
Tar du en vegg om gangen er det trygt med tanke på avstivingen.