Har tenkt å ta meg sammen og fikse et par yttervegger i mitt sokkelhus. Hele underetasjen renoveres med Nivellgulv for øyeblikket, og selv om den nåværende svillen som ligger mot uisolert betongplate uten svillepapp er så godt som kjernefrisk og tørr, tar det imot å bygge inn en slik risikokonstruksjon når man bruker så store summer på gulvbjelkelaget ellers.
Her er en rask skisse på hvordan den nåværende konstruksjonen er bygd opp:
En skisse på hvordan jeg har tenkt meg den nye løsningen:
Som det ses, endrer jeg litt på hvordan veggen er bygd opp med stendere/isolasjon, men i store trekk er konstruksjonen den samme. Det jeg synes virker bakvendt sammenlignet med hvordan man bygger en stendervegg i dag, er at fasadeplaten bør være absolutt ytterst?
Som kuriositet legger jeg ved et bilde av hvordan husets overetasje er konstruert. Det føles mye mer likt en "moderne" tankegang, selv om enkelte deler er typisk 70/80-tall (asfaboard, spon osv...).
Noen med meninger om jeg er på riktig spor, eller tenker jeg helt feil et sted?
Vet ikke om det er riktig eller feil men slik har tidligere eiere gjort på vårt hus med uisolert plate på mark fra -78 med impregnerte bunnsviller. Innvendig er det ventilert platongulv.
Vet ikke om det er riktig eller feil men slik har tidligere eiere gjort på huset vårt med uisolert plate på mark fra -78 med impregnert svill. Innvendig er det ventilert platongulv.
Ser helt riktig ut, spesielt da huset deres hadde trykkimpregnert svill før. Mistenker at det oppstod litt lukt av denne. Nå er jeg heldigvis spart fra dette, men føler likevel en trang til å gjøre byttet av ren prinsipp (det er vanskelig å bygge inn en 35 år gammel "risiko"konstruksjon, som jo til sitt forsvar har holdt seg frisk i 35 år, men men).
Tror likevel jeg fortsetter på sporet med å mure et skift Leca, føler meg komfortabel med tanken på å få opp hele veggpartiet fra bakkenivå ytterligere.
Har tenkt mer på konstruksjonen, blir trolig et 150x190 LECA lagt på siden (byggehøyde totalt ca 160mm) for å stemme mer overens med totalhøyden på ferdige Nivell-gulvet, og dermed forenkle ved ytterdørsterskel mm...
Vurderer samtidig å legge fasadeplaten som ytterste isolasjonslag, for å bryte kuldebroene helt. Noen som har peiling på om denne platen helt erstatter vindsperre/utegips/asfaboard osv?
Ifølge Isovers beskrivelse skal/bør den sitte rett bak ventilert fasade, så det føles riktig? http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20764
Videre lurer jeg på om såkalt låspanel som jeg bruker (22x95 bunnbord + 22x145 låsplank) regnes som tilfredsstillende ventilert hvis man monterer disse direkte mot en vindskive? Eller trengs det ytterligere horisontalt spikerslag?
Ingen som har tips/råd/ideer? Finnes kanskje ingen riktig eller feil om disse detaljene men bedre/dårligere løsninger er vel gitt, og heller at man gjør noenlunde riktig fra starten
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.