De legger ut sløyfene på gipsplater eller sponplater, legger deretter gipsstrimler mellom hver sløyfe (som med glespanel) og avslutter med å helle gips over rørene. Det blir altså en massiv gipsplate som leder varmen opp til parketten/fliser eller hva man nå vil bruke som overgulv. På den måten kan man variere hvor tett man legger sløyfene og kan optimalisere varmetilførselen, for eksempel mange sløyfer med lite mellomrom ved vinduspartier og betydelig glisnere lenger inn i rommet.
Akkurat derfor startet jeg denne tråden, er det virkelig en god måte å bygge på? De jeg kjenner som har installert plåtsystem er kjempefornøyde, men man skal jo ikke forkaste noe man ikke kjenner til uten å undersøke det litt nærmere. Jeg liker grunnideen om å kunne optimalisere slangettheten men å søle med gips, svært tvilsomt.
Jeg har nettopp snakket med Nereus, det finske gulvvarmesystemet, vi får sannsynligvis tilbudet i ettermiddag. Nereus eies av Upnor, som også eier Wirsbo, interessant ikke sant.
For noen år siden var Wirsbo den dominerende gulvvarmeleverandøren på det finske markedet, de hadde nesten 60% av markedet. Da det finske systemet (Nereus) ble utviklet, mistet Wirsbo sin markedsandel i Finland og har nå bare 18%, mens Nereus i løpet av noen år har tatt 55% av markedet i Finland, hvorfor, jo det er et meget effektivt system. Vi får se hva tilbudet sier.
For noen år siden var Wirsbo den dominerende gulvvarmeleverandøren på det finske markedet, de hadde nesten 60% av markedet. Da det finske systemet (Nereus) ble utviklet, mistet Wirsbo sin markedsandel i Finland og har nå bare 18%, mens Nereus i løpet av noen år har tatt 55% av markedet i Finland, hvorfor, jo det er et meget effektivt system. Vi får se hva tilbudet sier.
Det han forklarte er at de legger slyngene mye tettere enn med f.eks. Wirsbo, og da får man en mye jevnere varme uten å måtte bruke platen. Slyngene legges med 7 cm mellomrom.
Han forklarte at meningen med platen er å fordele varmen.
Det virker interessant å undersøke, om ikke annet prisen.
Han forklarte at meningen med platen er å fordele varmen.
Det virker interessant å undersøke, om ikke annet prisen.
Det gjør på den annen side at det vil gå med mye mer slange. Og går det med mer slange så må man ha flere grupper og styringsenheter på fordeler, siden slangen ikke kan være hvor lang som helst. Med plater er avstanden mellom slangene 30 cm.Sweli skrev:
Dette med å redusere tettheten i midten av huset...njaa. Jeg vil ha det varmt der også!
Så er jeg også litt undrende til hvordan man legger ut slangen. I plater går det jo greit, man tråkker jo ned slangen i sporet etter hvert som man ruller den ut. Her skal man legge den ut på gulvet mellom gipsplateremser som ikke klemmer den fast....? Har man håndtert en 240 meters slangerull så forstår man hvorfor jeg lurer. Den er omtrent like lett å håndtere som en isbjørn - men på den annen side er den like lett å håndtere utrullet som en ål... ;D
Det ville vært spennende å høre erfaringer fra noen som har lagt systemet - det funker kanskje kjempebra.
Når trenger man å spikre gulvet?
Ikke når man legger parkett.
Vi har fortalt dem hvor veggene kommer til å stå og hvor vi skal legge stenderne for at de ikke skal legge rør akkurat der.
Så jeg tror ikke at det blir noen større risiko.
Ikke når man legger parkett.
Vi har fortalt dem hvor veggene kommer til å stå og hvor vi skal legge stenderne for at de ikke skal legge rør akkurat der.
Så jeg tror ikke at det blir noen større risiko.