Jeg skal sette inn vinduer i attefallshuset. Har bestilt PVC vinduer fra nordiska fönster.
Vinduerne monteres ikke som "normale" vinduer med karmeskrue eller skrue gjennom karmen. I stedet monterer man en type klips på disse vinduene som man deretter skal skru fast i bjelkene.
Delvis synes jeg ikke at det virker skikkelig holdbart, men så vil de også sitte i veien for vindusbretten.
Nå har jeg bare satt dem provisorisk uten å stramme skruene så hardt. Vurderer å bruke fugeskum og så ta bort dem. Ville det funket?
Jo jeg har montert en del slike vinduer. Synes dessverre at de er et jævla rackel. De fungerer fint når det ikke er store åpningsbare vinduer. Men er det faste vinduer fungerer det bra, men jeg bruker også å skumme dem med fugeskum så de virkelig sitter. Men du vil ikke kunne få av klipsene etter at du har skummet, men du kunne kutte av det som stikker ut, men tror ikke at det er nødvendig? Så at du brukte tvinger når du stilte inn vinduet. Et tips er å sette inn stillskruer i stedet, som du vatret inn og så bare setter vinduet på. Det pleier å gå greiest så
Jo jeg har montert en del sånne vinduer. Synes dessverre at de er noe skikkelig rot. De funker fint når det ikke er store åpningsbare vinduer. Men er det faste vinduer funker det bra, men jeg pleier også å bruke fugeskum, så de virkelig sitter. Men du vil ikke kunne få av klipsene etter at du har fugeskummet, men du kunne kappe av det som stikker ut, men tror ikke at det trengs? Så du brukte tvinger når du stilte vinduet. Et tips er å sette ställskruvar istedenfor som du vatrer inn og så bare setter vinduet på. Det pleier å gå smidigst så
Da kjører jeg fugeskum
Hvordan gjorde du når du satte smygen? Kom ikke klipsene i veien da?
Det er ikke tvinger. Det er to vikingarmer de står på. Pumper bare opp vinduet til det er i vater. Ganske smidig faktisk.
De kommer an på hvordan du har tenkt å montere foringen? Skal du kle på veggen innvendig med en 45mm eller lignende? Ellers må du enten bøye dem over kantene på rekkene eller kutte det som stikker ut utenfor rekken. Jeg pleier bare å lime foringene med for eksempel pl800 eller lignende lim. Bare sett store klatter med lim og så press foringen inn i limet. Er det stort mellomrom mellom rekken og der vindusforingen skal sitte, så er det bare å lime på type finer biter til du nesten er ute på stedet der foringen skal stå, så drar du en solid klatt lim på finer biten og presser foringen fast.
Jo, jeg så at det var sånne, visste bare ikke hva de het var bare et tips som jeg synes funker fint, men smaken er som baken. En tanke bare, hvordan blir det når du tar dem bort, henger vinduet igjen eller setter det seg noe? Tenkte bare på siden de henger i kun clipsene.
Det kommer an på hvordan du har tenkt å montere smyge? Skal du bruke stendere på veggen innvendig med typ en 45mm eller så? Ellers må du enten bøye dem over stenderkanten eller kappe det som stikker ut utenfor stenderen. Jeg pleier bare å lime smyggene med typ pl800 eller lignende lim. Bare sett store klatter med lim og så presse smygen fast i limet. Er det stort mellomrom mellom stenderen og der vindussmygen skal stå så er det bare å lime typ kryssfinerbiter til du nesten er ute på stedet der smygen skal stå, og så har du en skikkelig klatt lim på kryssfinerbiten og trykker smygen fast.
Jo jeg så at det var slike, visste bare ikke hva de het var bare et tips som jeg synes funker fint men smaken er som baken. En tanke bare, hvordan blir det når du fjerner dem, henger vinduet fortsatt eller setter det seg noe? Tenkte bare når de henger i kun clipsene.
Skal kjøpe fugeskum, så får vi se om vinduet beveger seg når jeg fjerner vikingarmene
Synes skum i trestamme alltid blir knas, du tar bort all justeringsmulighet når det beveger seg, og så sprekker det og blir kulderas, revet bort så jævla mye fôr og det bare strømmer inn luft.
Synes skum i trestamme alltid blir knas, du fjerner all justeringsmulighet når det beveger seg, og så sprekker det og blir kaldt, revet bort så innmari mye foring og det bare strømmer inn luft.
Haha ok, da gjør jeg et nytt forsøk. Men jeg tror ikke at clipsene blir vekk uansett. Du kommer muligens bare til å måtte sette foringen litt lenger inn på vinduet. Da blir det ganske stort mellomrom mellom foringen og reisverket rundt vinduet, men det er bare å ta kryssfinerbiter eller hva du enn kan tenke deg å ha hjemme som kan brukes som avstandsstykker. Si at det blir 30 mm mellomrom, da tar du bare en klikk lim, trykker på en kryssfinerbit, så en klikk til og på med en kryssfiner til, da er du jo oppe i typ 25 mm. På det der vinduet du har montert nå, blir det i hvert hjørne du må bygge ut slik, og deretter på midten av langsidene må du også ha avstandsstykker. Når det er gjort, legger du på en skikkelig klikk lim på avstandsstykkene og setter deretter på foringen. Da trenger du verken å skru eller spikre i foringen, så du får ingen stygge hull.
Når det gjelder skum, spiller det ingen rolle på de der plastvinduene, for de går ikke å justere i etterkant. De sitter der de sitter. Det er det som er kjedelig med åpningsbare plastvinduer, for om de henger seg opp, går det ikke å justere i etterkant. Så bruk skum
Haha okei da gjør jeg et nytt forsøk. Men jeg tror ikke at klipsene blir av gårde iallfall. Du kommer muligens bare få sette smygen litt lengre inn på vinduet. Da blir det ganske stort mellomrom mellom smygen og reisverket rundt vinduet men det er bare å ta plywood biter eller hva du nå kan tenkes ha hjemme å bruke som avstandsstykker. Si at det blir 30mm mellom rom da tar du bare en klikk lim trykker dit en plywood bit så en klikk til og på med en plywood til da er du jo oppe i typ 25mm. På det der vinduet du har montert nå blir det i hvert hjørne du får bygge ut sånn der og siden på midten på langsidene må du også ha avstandsstykker. Når det er gjort så legger du på en skikkelig klikk lim på avstandsstykkene og setter så dit smygen. Da trenger du verken skru eller spikre i smygen så du får ingen stygge hull.
Angående fugeskum så spiller det ingen rolle på de der plastvinduene for de går ikke å justere i ettertid. De sitter der de sitter. Det er det som er kjedelig med åpnebare plastvinduer for om de henger seg så går det ikke å justere i ettertid. Så kjør du på fugeskum
Joda det går å justere men da justerer man bågen ikke karmen.