5.042 lest ·
17 svar
5k lest
17 svar
Myndigheter i Finland fraråder bruk av trykkimpregnert
Side 1 av 2
https://tukes.fi/sv/-/undvik-onodig-anvandning-av-impregnerat-tra-
Interessant er at de råder en til å bruke åndedrettsmaske og vernehansker når man bruker trykkimpregnert. Er dette noe som det snakkes om i Sverige?
Interessant er at de råder en til å bruke åndedrettsmaske og vernehansker når man bruker trykkimpregnert. Er dette noe som det snakkes om i Sverige?
Impregnerer de med samme kjemikalier i Finland.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 innlegg
Det har jeg prediket i mange år at man ofte bruker trykket virke helt unødvendig. Bare fordi virket kan bli utsatt for regn betyr ikke at det råtner bort i ett. Er konstruksjonen bra (avrenningsmuligheter, lufting, beskyttede endeflater, ingen muligheter for smuss å samle seg mm) så kan ubehandlet virke stå seg i mange år.
En sandkasse i utrykket virke holder så lenge behovet finnes. Deretter kan den brukes som ved.
PS: at åndedrettsmasken ikke funker har vi jo lært av Corona-trådene. Finner bør lese dem for å bygge opp kunnskap!
En sandkasse i utrykket virke holder så lenge behovet finnes. Deretter kan den brukes som ved.
PS: at åndedrettsmasken ikke funker har vi jo lært av Corona-trådene. Finner bør lese dem for å bygge opp kunnskap!
Den terrassen vil jeg ikke gå på etter et par år
Mye merkelige formuleringer som ikke betyr noe egentlig, typ dette: "Levetiden til ubehandlet tre er ofte lang nok". Lang nok for hva? At man skal bli lei av fargen og ønske å bytte til annet treverk? Man bygger jo med trykkimpregnert nettopp for at det skal holde så lenge som mulig og slippe å kjøpe nytt materiale, noe som lønner seg for både klima og lommebok.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 innlegg
Jeg har bygget altanstammer i utrykt virke (inkludert trall) som holdt i ti år og mer. Ingen problemer. Deretter kan du bytte skadede deler og bruke som ved. Det kan du ikke med trykt virke.Z Zachtionman skrev:Den altanen vil ikke jeg gå på etter et par år
Mye rare formuleringer som ikke betyr noe egentlig, typ dette: "Levetiden hos ubehandlet tre er ofte tilstrekkelig lang". Tilstrekkelig lang for hva? At man skal bli lei av fargen og vil bytte til annet treverk? Man bygger jo med trykkimpregnert nettopp fordi det skal holde så lenge som mulig og slippe å kjøpe nytt materiale, noe som lønner seg for både klima og lommebok.
10 år??T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg har min terrasse i helt ok stand etter 20 år. Har ikke byttet noe, men bytter nok terrassebordene neste sesong. Det gamle drar til ÅVC, ved til peisen ordner jeg på andre måter.
Godt at man bygde i impregnert tre, ellers hadde man hatt 10 år med vedlikehold bak seg nå…
Du kan jo bruke ubehandlet treverk om du føler for det, det rammer jo bare deg selv.Jonatan79 skrev:
Jeg har lang erfaring med både behandlet og ubehandlet treverk. Før bygde man oftest jakttårn i ubehandlet treverk, siden ca. 20 år bygger jeg kun i behandlet treverk. Plutselig forsvant vedlikeholdsbehovet på tårnene.
Det skyldes kun at det trykte treverket holder utrolig mye lenger enn ubehandlet. Dette er min egen erfaring, så jeg VET at det stemmer.
Det er ren dumhet å tro at man bruker trykt treverk på grunn av noen slags flokkmentalitet… det handler om kunnskap.
Åndedrettsvern bør man bruke ved all maskinell saging og sliping av tre, så det er ingenting rart. Nei, jeg gjør det heller ikke...dumt nok.
Så går det selvfølgelig an å bygge en terrasse som holder 30-40 år uten impregnering fra fabrikken. Men spørsmålet er om folk er villige til å gjøre arbeidet i det tempoet som det da blir, samt om det i sin tur er bedre for miljøet.
Så går det selvfølgelig an å bygge en terrasse som holder 30-40 år uten impregnering fra fabrikken. Men spørsmålet er om folk er villige til å gjøre arbeidet i det tempoet som det da blir, samt om det i sin tur er bedre for miljøet.
Ja, hvis du bruker betong eller noe annet materiale enn ubehandlet gran/furu så er det mulig.Z z_bumbi skrev:
Alternativt om du har terrassen innendørs…
Sist redigert:
Selv om de skriver i lenken at terrassegulv bør være trykkimpregnert. De skriver at terrassestolper uten jordkontakt passer som ubehandlet. Det kan jeg godta. Hvis du behandler en vertikal terrassestolpe, holder den nok i mange tiår.
Jeg bygde en terrasse for 30 år siden, den ser ny ut fortsatt, men jeg brukte NTR M-klassifisert trykkimpregnert treverkJonatan79 skrev: