Men når jeg "kaldmurer" på prøve, innser jeg at min planlagte forskyvning med halv stein med kun en kappet stein i hvert skift (bortsett fra i endene annethvert skift så klart) resulterer i en støyfuge som løper (vertikalt) gjennom hele muren, ikke bra. Se den røde markeringen på bildet.
Ifølge tegelmaster.se bør man ha forskyvning med minst 1/4 stein for et godt forband.
Du får jo dra inn og flytte forbandet til høyre, vanskelig å forklare men om du begynner med en halv nede i forkant så kanskje du forstår?
Ok, men om jeg kjører som planlagt med hele steiner om hverandre ved hjørnene, så unngår jeg jo ikke to støt fuger rett ovenfor hverandre om jeg ikke bruker to kappede steiner i hvert annet skift for å få et ok overlapp på 1/3 eller 1/4 stein, men det får vel bli så, irriterende bare.
Jeg forstår ikke problemet? Om du bare flytter inn det høyre om det røde strekket en halv stein så det ikke er mellomrom, vrir den nedre steinen i høyre hjørne og så bare trykker inn høyre side en halv stein så er det vel bra? Eller er det noe krav på at det skal være annenhver hel, annenhver halv utover på begge sider?
Jeg forstår ikke problemet? Om du bare flytter det inn til høyre for den røde streken en halv stein så det ikke er mellomrom, vrir den nedre steinen i høyre hjørne og så bare trykker inn høyre side en halv stein så er det vel bra? Eller er det noe krav om at det skal være annenhver hel, annenhver halv ut på begge sider?
Det som skjer da er at du får en mur uten forband. Man vil alltid mure skiftene om hverandre for å få en sterkere mur. Ellers hadde det ikke vært noen problemer så klart.
Forsøker å redusere antallet kapp av dette hardbrent marktegl og beholde tilstrekkelig overlapp mellom steinene i skiftene.
Kort og godt, du kan droppe symmetrien i forkant på begge sider. Legger du overlapp hele veien rundt så får du en halvstein feil annenhver omgang i forkant. (antar jeg)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.