Hei,

I kjelleren finnes det i dag kjellervegger av betonghullstein (1945).

Jeg ønsker å forsterke og eventuelt få det litt varmere ved å mure opp nye kjellervegger på innsiden av de gamle. Antakelig med Leca. Grunnen til alt dette er en ekstra etasje på huset, samt at jeg vil få kjelleren varmere og mer oppfrisket. Det er ganske elendig akkurat nå.

Hvordan skal jeg gjøre for å på best mulig måte feste den nye Leca-veggen mot den gamle betonghullsteinen? Jeg har testet å blåse bort gammel puss med høytrykksspyleren, det gikk riktig bra (160 bar) og det blir igjen en meget grov/rufsete betongoverflate med godt feste.

Enda et spørsmål, er det noen ulempe med å isolere litt fra innsiden med Leca, cirka 15-20cm.

På sikt kommer det nok til å bli en utvendig isolasjon også.

Det mest logiske er vel at du lager en forblending, dvs du legger isolasjon mellom betonghullsteinen og leca-steinen. Leca-steinen i seg selv isolerer mellom 25-30 % av mineralullens kapasitet. Utførelsen avhenger naturligvis av hvor tykke lecastener du hadde tenkt å bruke.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det mest logiske er vel at du gjør en skalmur, altså at du legger isolasjon mellom betonghullsteinen og leca-steinen. Leca-steinen i seg selv isolerer mellom 25-30 % av mineralullens kapasitet. Utførelsen avhenger naturligvis av hvor tykke leca-steiner du tenkte bruke.
Hei,

Akkurat i dette tilfellet vil jeg forsterke og få den nye kjellermuren til å bli ett med den gamle. Har vurdert om man skal ha 1cm mellomrom, og så fylle på med lettflytende lettbetong mellom. Eller om man bare skal stryke sementbruk på baksiden av lecablokkene slik at de fester seg i den gamle kjellermuren.

Jeg tror mer på et lite mellomrom. Har du god tid kan du feste inn kramper i betonghullsteinen som du deretter murer inn i fugene mellom lecasteinen. Jeg tror dog ikke det trengs om du ikke tenker å bruke veldig smale lecablokker.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.