Skal som nybegynner mure opp en 600 mm høy sokkel til et drivhus. Sokkelmuren skal mures opp av 190*190*590 mm murblokker og blir 3 skift høy, evt. 4 skift på den ene kortsiden som i stor grad blir under bakkenivå. Drivhuset bygges på en 100mm isolert bunnplate. Deler av sokkelen vil som nevnt være under bakkenivå.
Jeg skal mure for første gang og har noen spørsmål som jeg håper å få svar på. Noen er kanskje trivielle men "better safe than sorry".
Spørsmål 1 - Med spor for armering er det enklere (?) å plassere armeringsjernene, men hvilke fordeler finnes det med å bruke glatte blokker?
Spørsmål 2 - Trenger jeg å forankre 1. skiftet i bunnplaten?
Hvis ja, er det greit å bare bore ned et 8mm armeringsjern i bunnplaten slik at det stikker opp i støtpunktet mellom to blokker?
Spørsmål 3 - Hvor mye armering trenger jeg?
Holder det med 1*8 mm mellom 1. og andre skiftet, eller trenger jeg også å armere mellom skift 2 og 3?
Spørsmål 4 - Trenger jeg å mure med en 10mm støtfuge eller er det greit å mure uten mørtel i støtfugene?
Skal som nybegynner mure opp en 600 mm høy sokkel til et drivhus. Sokkel skal mures opp av 190*190*590 mm murblokk og blir 3 skift høy, evt. 4 skift på den ene kortsiden som til stor del blir under bakkenivå. Drivhuset bygges på en 100mm isolert bunnplate. Deler av sokkelen vil som nevnt være under bakkenivå.
Jeg skal mure for første gang og har noen spørsmål som jeg håper å få svar på. Noen er kanskje trivielle, men "better safe than sorry".
Spørsmål 1 - Med sporede blokker er det lettere (?) å få plass til armeringsjernene, men hvilke fordeler finnes det med å bruke glatte blokker?
Spørsmål 2 - Trenger jeg å forankre 1. skiftet i bunnplaten?
Hvis ja, er det greit å bare bore ned et 8mm armeringsjern i bunnplaten så det stikker opp i støtfugen mellom to blokker?
Spørsmål 3 - Hvor mye armering trenger jeg?
Holder det med 1*8 mm mellom 1. og andre skiftet, eller trenger jeg også å armere mellom skift 2 og 3?
Spørsmål 4 - Trenger jeg å mure med en 10mm støtfuge, eller er det greit å mure uten mørtel i støtfugene?
[bilde]
Takk på forhånd.
//Jan
Ofte er det lettest å få tak i sporede blokker. Siste skiftet kan man snu opp ned. Hvor stort drivhus og hvor brede blokker. Hva slags underlag er der?
Oftest er det lettest å få tak i sporede blokk. Siste skiftet kan man snu opp ned. Hvor stort drivhus og hvor brede blokker. Hva er der for underlag?
Det skal bli ca 15m2 og underlaget er en 10mm betongplate + 100mm isolasjon + 200mm singel 8/16. Like lett å få tak i begge typer blokk der jeg bor, 1kr i prisforskjell. Blokkene jeg har tenkt å bruke er 190*190*590 mm, dvs den største som finnes der jeg bor.
Det skal bli ca 15m2 og underlaget er en 10mm betongplate + 100mm isolering + 200mm singel 8/16. Like lett å få tak i begge typer blokker der jeg bor, 1kr i prisforskjell. Blokkene jeg har tenkt å bruke er 190*190*590 mm, dvs den største som finnes der jeg bor.
Jeg vil si at med de forutsetningene så spiller det mindre rolle hvordan du velger å gå videre. De vil holde. Men jeg ville valgt å kjøre med stussfuge. Gjetter at du skal pusse etterpå. Blokkene i seg selv vil bidra med tilstrekkelig tyngde til at de skal stå igjen, så forankring i platen er ikke et krav heller etter min mening. Er det veldig vindutsatt løse så klart.. Men... Selv om det er betongplate så tenk på om du vil ha inn vann og strøm om det ikke allerede er bestemt.
Jeg vil si at med de forutsetningene så spiller det mindre rolle hvordan du velger å gå videre. De vil holde. Men jeg ville valgt å kjøre med støytefuge. Gjetter at du skal pusse senere.
Blokkene i seg selv vil bidra med tilstrekkelig tyngde for at de skal stå igjen, så forankring i plata er ikke et krav heller etter min mening. Er det veldig vindutsatte løsninger, så joda.. Men...
Selv om det er betongplate, så tenk på om du vil ha inn vann og strøm om det ikke allerede er bestemt
Takk for dine svar.
Ja, sokkelen skal pusses og males, nei, det er ikke vindutsatt, ganske godt beskyttet og ja vann, strøm og brønn/avløp er innlagt.
Hvor mye armering ville du selv brukt?
Takk for dine svar.
Ja sokkelen skal pusses og males, nei det er ikke utsatt for vind, ganske godt beskyttet og ja vann, el og brønn/avløp er inntrukket.
Hvor mye armering ville du selv brukt?
Jeg la 2stk 8mm mellom 2stk blokker men jeg satte dem direkte i matjord. Så ingen betongplate som de kunne stå på.
Hei
Prøver med noen nye spørsmål.
Muren til drivhuset er stort sett klar, og jeg skal begynne pussingen.
Kan man ta en pause i pussingen f.eks. midt på en vegg og begynne igjen dagen etter?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.