eller å bruke noen slags plate type gips, hva heter slik plate? som man kan sette mot en murstock, altså regle opp med stålregler.

jeg kommer til å ha en helt frittstående stock som er 3-kanalig med mål B 1340 x D 360
i en enplansvilla, jeg synes den føles litt spinkel og vil gjøre dybden litt større.

Jeg vet ikke om det er svar på spørsmålet, men mur og puss (10mm) skorsteinen under yttertaket med C-mørtel og over yttertaket mur med B-mørtel og puss med B+C eller C+C (10mm påslag av hver). Over yttertaket skal teglet grunnes tynt med A-mørtel...
Var det svar på spørsmålet?
Om du vil forstørre skorsteinen kan du mure opp med 7cm leca eller lettbetongblokker til den formen du vil ha.
f.eks.:
http://www.hhcelcon.se/

ja Lycke, det var dette med C bruk innendørs jeg ville vite,
bare å kjøre på da....takk!

LyckeK skrev:
Jeg vet ikke om det er svar på spørsmålet, men mur og puss (10mm) skorsteinen under yttertak med C-bruk og over yttertak mur med B-bruk og puss med B+C eller C+C (10mm påslag av hver). Over yttertak skal teglet grunnes tynt med A-bruk...
Var det svar på spørsmålet?
Om du vil forstørre skorsteinen kan du mure opp med 7cm leca eller lettbetongblokker til den formen du vil ha.
f.eks.:
[lenke]
liten oppfølgingsspørsmål......
når jeg har fjernet gammel puss o.l., bør man da grunne tømmeret med noe som får
bruket til å feste bedre....? noen slags primer eller så, tømmeret er omkring 100 år, og
pussen som sitter på i dag sitter dårlig, altså bør man armere med nett eller finnes det
bra primer?

C
banana skrev:
når jeg har fjernet gammel puss o.l., bør man da grunne tømmeret med noe som får mørtelen til å feste bedre....? noen slags primer eller så, tømmeret er omkring 100 år, og pussen som sitter på i dag sitter dårlig, altså bør man armere med nett eller finnes det bra primer?
Nei, pussen satt sikkert bra fra begynnelsen men den "utmattes" til slutt pga bevegelser i konstruksjonen. Sørg for at du får bort den gamle pussen skikkelig bare og så vanne rikelig. Armere trenger du bare å gjøre ved materialoverganger og på visse underlag.

Aj aj aj - der ser man hvor viktig det er å gi så mye info som mulig!
I ditt opprinnelige spørsmål hørtes det ut som om du skulle mure nytt!
Din skorstein er murt og pusset med kalkmørtel!
Det betyr at du skal gjøre den ordentlig ren som "cpalm" skriver...
Vann!!!... Grunn tynt med Hydraulisk Kalkgrunn (ca 5kg/kvm), om du har sprekker eller synlige bevegelser bør du bruke sveisenett og deretter pusse 10-15mm (20-25kg/kvm) med Hydraulisk Kalkmørtel.
(serpo 109 resp serpo 148 fra maxit)

LyckeK skrev:
Aj aj aj - der ser man hvor viktig det er å gi så mye info som mulig!!!
I ditt opprinnelige spørsmål hørtes det ut som om du skulle mure nytt!
Din skorstein er murarad og pusset med kalkmørtel!!!
Det betyr at du skal gjøre rent den ordentlig som "cpalm" skriver...
Vanne!!!... Grunne tynt med Hydraulisk Kalkgrunn(ca 5kg/kvm), hvis du har sprekker eller synlige bevegelser bør du nettet med sveiset murverknett og deretter pusse 10-15mm(20-25kg/kvm) med Hydraulisk Kalkmørtel.
(serpo 109 resp serpo 148 fra maxit)
ja det er jo lett å feilformulere seg, det er jo mer selvfølgelighet for meg når man står her i skiten ;)
jojomen det er jo som sagt en eksisterende murstock som jeg vil pynte og jevne til,
kan man da ta Hydraulisk Kalkmørtel til det OG deretter "kakle" på fusktegl?
den er jo som sagt ujevn og uregelmessig det er derfor jeg vil pusse opp den først

Hei, hallo...stopp nå... ;D har du en HUNDRE ÅR gammel skorstein som du vil sette fusktegl på!!! :'( Den er jo utrolig vakker som den er... og det er jo et gammelt hus! ;)
Jeg ville ikke satt fusktegl på en hydraulisk kalkmørtel... limet du setter tegl med er antagelig for sterkt, og da har du risiko for at det slipper.
Puss så jevnt som du synes er hensiktsmessig og mal med en silikatmaling...
Lykke til!

LyckeK skrev:
Hei, hallo...stopp nå... ;D har du en ETT HUNDRA ÅR gammel mur som du vil sette fusktegl på!!!  :'( Den er jo utrolig vakker som den er... og det er jo et gammelt hus! ;)
Jeg ville ikke satt fusktegl på et hydraulisk kalkbruk... festemassen du bruker til å sette teglet med er antagelig for sterk, og du risikerer at det løsner.
Puss så jevnt som du synes er passende og mal med en silikatmaling...
Lycke til!
det er dessverre så at de som muret den var nok litt smått runde under føttene :'(
teglet ligger kors og tvers, diagonalt, på høykant, på siden, ja herregud!!
så at jeg tenkte sette fusk, men det er ikke passende sier du, skit mä!!! :'( finnes det
andre bra forslag?

C
banana skrev:
det er dessverre så at de som muret den var nok litt smått runde under føttene :'(
teglet ligger kors å tvers, diagonalt, høy kant, på siden, ja herregud!!
Så ser jo en gammel skorstein ut, det går jo kanaler der inne.
Puss opp så den blir jevn og fin.

• Liker
Oskpal
  • Laddar…
banana skrev:
det er dessverre sånn at de som muret den var nok litt smått runde under føttene :'(
teglet ligger kors og tvers, diagonalt, på høykant, på siden, ja herregud!!
så jeg tenkte å sette fusk, men det er ikke passende sier du, skit med!!! :'( finnes det
andre bra forslag?
Tenk om man kunne vist den for folk... de hadde stått og tenkt lenge... men skorsteinen skal jo pusses innvendig så det går jo ikke...
Du har så store ujevnheter i skorsteinen at lokalt vil påslaget bli så tykt at jeg ikke anbefaler noe annet... skulle du ha kunnet legge på maks 10mm kunne du kanskje gått over til C-bruk.
Spør feieren om å mure et nytt skall rundt den eksisterende skorsteinen, du kan kanskje få tak i en 60mm tykk bekledningsstein, så bygger det ikke så mye... men du må ordne med underlag for bekledningen... hva tror du om det?

Fråga sotaren om att mura ett nytt skal runt den befintliga skorstenen, du kan kanske få tag på ett 60mm tjockt beklädnads tegel, så bygger det inte så mycket... men du måste ordna med upplag för beklädnaden... vad tror du om det?
[/quote]

min morbror som bodde här i huset förut är skorstensfejare, han tyckte att det var an jä..igt konstig murstock nu när han fick se den... :-/
upplag för en ny uppmurning finns mot det ena hållet, det hållet som ser värst ut,
efter som det förut stog en teglad vägg där, men jag har rivit den pga att den ej var "förankrad" i murstocken, det läckte emellan vägg å stock så att säga, det var bara in med kofoten mellan, för att sedan välta hela väggen, tur att jag gjorde det nu så att den inte välte när köket är klart ;)
Hur som helst så tyckte han att jag bör putsa till väggen någorlunda, och om jag sen vill fusktegla så kan jag regla upp och sedan sätta minarit....? heter det så? och tegla där på. låter ju ganska smidigt, vad tror du om det?
det är alltså bara åt ett håll som murstocken är dålig/ful

Å sette fusktegl på minerit er helt greit for meg... ;) spørsmålet er bare om du kan gjøre det på en side... hvordan kommer tilkoblingen ved hjørnet til å se ut???
Og han som er feier har vel sagt at du må ha minst 50mm mellom mineriten og skorsteinsstokken (tror jeg det er)

om jeg skulle ønske å utvide stokken med Leca 7mm, murer man de fast da eller?
man bør jo ikke ha noen annen slags innfesting i murstokken.

eller finnes det gode alternativer?

Mure den frittstående men fest den til murstocken, og du skal ha 7cm... eller? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.