Hei!

Skal montere en 160cm bred loftseng og trenger litt hjelp angående bæreevnen.
Sengen skal monteres i en kortside og en langside samt i taket i det ene hjørnet (de sidene som ikke grenser til noen vegg, se bilde nedenfor).
Kortenden skal monteres i en betongvegg så der blir det ingen problemer med å få det til å sitte, også listen som monteres i taket festes i et betongtak så det blir nok ingen problemer der heller.
Det er langsiden som er litt av et bekymringsmoment. Der består veggen av gipsplater og metallribber. Hvordan skal jeg feste denne siden for at det skal bli så stabilt som mulig?

Kan man feste ting direkte i metallribbene, forstår hvis det ikke blir like stabilt som å feste i en trelist, men blir det bedre enn en ekspanderende plugg?

Hvordan fester dere tunge ting i en gipsvegg?

Takk!

(bilde nedenfor viser hvordan sengens konstruksjon ser ut)

• Loftseng festet i en vegg og tak, med stige ved siden av. Under sengen står et spisebord og stoler i et oppholdsrom med sofa.
Kan du ikke sikre den i taket med en bjelke også i hjørnet som er mot veggen? Eller en bjelke som står på gulvet helt inntil veggen.

it-snubben skrev:
Kan du ikke sikre den i taket med en list også i hjørnet mot veggen? Eller en list som står på gulvet tett inntil veggen.
Jo, det kunne man gjort.
Men hvor holdbart er det om man skulle feste den med ca 10 st gipsexpander?
Og hvor pass holdbart er det om man lykkes finne metallprofilene og skru inn en grovgjenget skrue i disse?

Å finne stålstenderne er ikke vanskelig. Bruk en magnet for å lokalisere skruene som holder gipsplatene. Men hvor godt holder en stålstender for den lasten? Noen andre medlemmer har sikkert mer erfaring med tyngre oppheng på gipsvegg med stålstendere. Finnes kanskje allerede en skruevariant for slikt også.

Snaptoggle

Jeg hadde aldri turt å henge opp en seng i en gipsvegg med stålregler, jeg hadde montert ben (45*70 eller 45*95) ned til gulvet, skrudd disse mot gipsen og deretter malt disse i samme farge som veggen, alternativt bygget en hel ekstra "vegg" på 45mm dyp langs hele sengen og gipset den.

Føles som at en stolpe ned til gulvet i hjørnet som sitter mot gipsveggen er det eneste man ville stole helt og fullt på. Ettersom det er en 160´s seng så antar jeg at man kan tenke seg 2 personer i den, kanskje til og med noen aktivitet som kan tenkes å øke belastningen ytterligere?!

Jeg ville ha nøyd meg med å henge den på to punkter i taket, en liggende regel på kortsiden og en liggende regel på langsiden, just in case.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.