Sitter og tegner på en liten til bygning til vårt enetasjes rekkehus. Skal bygge igjen en atriumgård midt i huset. Så det vil bli som et lavt Attefallshus midt på mitt tak. Rundt hele tilbygningen skal det være 50 cm høye vinduer.
Jeg vurderer å ikke ha noe utsikkende tak på tilbygningen. Men ha en plate som brettes over og så kommer fasaden. se bilde1 og 2
Det jeg lurer på er en god løsning. Om det finnes noen risikoer med å bygge på denne måten.
Hvordan får man til konstruksjonen. Noen som har noen erfaringer med dette?
Bilde på lignende tilbygg:
Bilde 1:
Bilde på hus med den tenkte overgangen mellom tak og vegg.
Når det var boligutstilling i Hammarby sjöstad for litt over 10 år siden, ble det arrangert rundvandringer med ledere som hadde vært involvert i prosjektet, og jeg deltok på en med en prosjektansvarlig fra et av de kommunale utleieselskapene. Hun fortalte at arkitektene ønsket at husene deres skulle bygges uten gesims, altså moderne og slik de fleste husene ble bygget, men at de nektet siden de ville ha vedlikeholdsansvaret og ikke ønsket økte vedlikeholdskostnader senere på grunn av større fasadeproblemer. Det var selvsagt noe byggefirmaene som solgte til borettslagene ikke brydde seg om, og derfor var de kommunale husene de eneste husene i området som hadde gesims.