Jeg, akkurat som sikkert mange andre, Lyktes i å kjøpe et hus laget av mockfjärd elementhus AB. Uten å vite om det ved kjøp, og er for øyeblikket i gang med å totalrenovere huset. Har kommet på noen smarte løsninger for å trekke flexslange til elektrisiteten,

Og fått tak i noen tegninger, men forstår dem ikke i det hele tatt. Da jeg har null erfaring med å lese tegninger, men har klart å finne ut av hvordan elementene er fordelt i det minste.

Til saken, jeg vil gjerne rive bort den delen som er markert på bildet, som er trappen opp til overetasjen (Inngangen) tør jeg det? Forklar gjerne grundig! Og helst ingen gjetninger om dere ikke kjenner disse husene.
Trengs det tegninger også på overetasjen skal jeg prøve å få tak i en tegning på dette.

Stort takk på forhånd /Mathias

• Bygningstegning med markert trappseksjon i blått, omgitt av målinger og notater på gulnet papir. Glass og tallerken i bakgrunnen.
M Mathias94 skrev:
Jeg, akkurat som sikkert mange andre, Lyktes med å kjøpe et hus laget av mockfjärd elementhus AB. Uten å vite om det ved kjøp, og er for tiden i gang med å totalrenovere huset. Har kommet på noen smarte løsninger for å trekke fleksislange til elektrisiteten,

Og fått tak i noen tegninger, forstår meg dog ikke på dem en flekk. Da jeg har null erfaring med å lese tegninger, men har lyktes med å finne ut at elementene er fordelt iallfall.

Tilbake til saken, jeg skulle gjerne rive bort den delen som er markert på bildet, som er trappen opp til andre etasje (Igangen) tør jeg det? Forklar gjerne grundig! Og helst ingen gjetninger hvis dere ikke kjenner disse husene.
Behøves det tegninger også på andre etasje så skal jeg prøve å få frem en tegning på dette.

Stor takk på forhånd /Mathias
Ingen?

• Liker
KevinEK
  • Laddar…
Har bodd i et Elementhus i flere år, så er rimelig kjent med konstruksjonen. Forstår jeg deg riktig at det er som en "portal" over trappen opp til overetasjen, og at det er den du vurderer å fjerne?

Har kommet på noen smarte løsninger for å trekke fleksislange til strømmen

Deilig at man ikke er alene om å ha kjøpt et Mockfjärds hus uten å skjønne det før kjøpet...

Beklager å kapre tråden. Men tror det er mange som er interesserte. Kanskje du kan beskrive i ny tråd:
Smarte løsninger for å trekke fleksislange høres veldig interessant ut. Kan du beskrive hvordan du gjorde det?

Sist redigert:
B bearmaniac skrev:
Bor siden et antall år i et Elementhus, så er rimelig innforstått med konstruksjonen. Forstår jeg deg rett at det er som en "portal" over trappen opp til overetasjen, og at det er den som du vurderer å fjerne?
Det stemmer bra det. :)

O Ombyggnationsnewby skrev:
Har kommet på noen smarte løsninger for å trekke flexslange til strømmen

Godt å høre at man ikke er alene om å ha kjøpt et Mockfjärds hus uten å forstå det før kjøpet...
Smarte løsninger for å trekke flexslange høres veldig interessant ut. Kan du beskrive hvordan du gjorde det?
Kan ta noen fotografier når jeg kommer hjem fra arbeid og skrive hvordan jeg gikk frem. 👍

• Liker
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 skrev:
Det stemmer bra det. :)
Når du likevel er hjemme og tar litt bilder av elløsninger, kan du ikke ta et bilde ved trappen også?

Og bare for informasjonens skyld: har du kjeller også?

B bearmaniac skrev:
Når du likevel er hjemme og tar litt bilder av elløsninger, kan du ikke ta et bilde ved trappen også?

Og bare for informasjonens skyld: har du kjeller også?
Her kommer bildene av trappen, bedre sent enn aldri. Har vært litt mye så det har falt bort fra minnet.

Skal prøve å rekke å ta bilde av hvordan vi løste strømmen i kveld som lovet til dere andre! :) men tør ikke love at jeg husker. Men det kommer det lover jeg.

Ja, vi har kjeller forresten.

• En trapp ned til en kjeller med trevegger og en katt som sitter på et trappetrinn, omgitt av delvis skadet tapet på veggene.
  • Trapp opp til loftet med panelvegger i tre. En grå katt sitter på et trappetrinn og ser mot kameraet.
  • Tremlevegger med jakker og klær i en gang. Det er en del trepaneler og en klesstativ med diverse plagg.
Åh, men du har jo golvelementene frilagt i andre etasje. Perfekt! Da kan du se hvilke vegger som absolutt ikke kan rives, og hvilke vegger som bare styrker opp.

Jeg har litt vanskelig for å lese meg til hvordan det røde elementet (eller er det flere?) ser ut. Har det noen skjøter på seg? Ser det annerledes ut enn de andre elementene på noen måte. Jeg forstår rett og slett ikke helt hvorfor det ikke regnes inn i seksjonen som er tegnet inn rett til høyre for det (på tegningen, altså).

• Byggetegning med et rødt markert element, omgitt av forskjellige mål og en blå markering, som diskuteres i forhold til bygningens bærende struktur.
B bearmaniac skrev:
Åh, men du har jo gulvelementene frilagt på overetasjen. Perfekt! Da kan du se hvilke vegger som absolutt ikke får tas ned, og hvilke vegger som bare styrker opp.

Jeg har litt vanskelig for å lese meg til hvordan det rødmarkerte elementet (eller er det flere?) ser ut. Har det noen skjøter på seg? Ser det annerledes ut enn de andre elementene på noen måte. Jeg forstår ganske enkelt ikke helt hvorfor det ikke regnes inn i seksjonen som er inntegnet direkte til høyre for det (på tegningen, altså).
Det blå er bare som et utspring fra elementene der det i dag sitter en dørkarm i. Så min spontane gjetning er at de bare har bygd videre ut slik at det skal finnes en dør til overetasje/loftetasje. Kan ta litt flere bilder om det vil hjelpe? Evt. video.

B bearmaniac skrev:
Åh, men du har jo gulvelementene frilagt på overetasjen. Perfekt! Da kan du se hvilke vegger som absolutt ikke får tas ned, og hvilke vegger som bare styrker opp.

Jeg har litt vanskelig for å lese meg til hvordan det rødmarkerte elementet (eller er det flere?) ser ut. Har det noen skjøter på seg? Ser det annerledes ut enn de andre elementene på noen måte. Jeg forstår rett og slett ikke helt hvorfor det ikke regnes inn i seksjonen som er inni tegnet direkte til høyre for det (på tegningen, altså).
Du ser på bildet der det henger masse jakker og et skostativ. Den korte veggen der med en karm i. Er det blå markert på bildet.

O Ombyggnationsnewby skrev:
Har kommet på noen smarte løsninger for å trekke flexslange til strømmen

Deilig at man ikke er alene om å ha kjøpt et Mockfjärd hus uten å forstå det før kjøpet...

Beklager at jeg kaprer tråden. Men tror det er mange som er interesserte. Kanskje du kan beskrive i ny tråd:
Smarte løsninger for å trekke flexslange høres veldig interessant ut. Kan du beskrive hvordan du gjorde det?
Jeg har testet to varianter på strømlegging.
I de første to rommene trakk jeg flexslange som ble gjemt bak original hul liste. Litt vanskelig/strevete siden jeg også valgte å frese inn 1-2 koblingsbokser i hvert rom plassert høyt oppe på veggen.
Originalløsningen har jo dessverre ingen tilgjengelige koblingsmuligheter.
Løsningen i disse to rommene ble heller ikke superbra ettersom det på flere steder ble litt vel små radier på flexslanger. Kan bli et problem hvis man senere vil bytte eller supplere med flere ledere.

I de resterende rommene har jeg valgt å senke taket med 45mm lekter og ny gips. Da kunne jeg trekke ny strøm i dette rommet og sette takbokser der alle koblinger utføres og som deretter skjules under taklamper. Dette innebærer selvfølgelig mer arbeid og man mister litt takhøyde. Men det blir mye lettere å kunne trekke strømmen rett frem og uten kronglete svinger.

• Liker
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 skrev:
Du ser på bildet der det henger masse jakker og en skohylle. Den korte veggen der med en karm i. Er det blå markerte på bildet
Ja, akkurat. Men jeg lurer på hvordan elementet ("boksen") som på tegningen ligger nærmest til høyre for trappen ser ut (det elementet som jeg har markert med rødt). Er det omtrent halve huset langt? Eller er det elementet delt opp i seksjoner? Elementet som er markert i rødt er tegnet på en annen måte enn de lange elementene som ligger ytterligere rett til høyre for det, og jeg er usikker på hvorfor.

B bearmaniac skrev:
Ja, presis. Men jeg funderer på hvordan elementet ("boksen") som på tegningen ligger nærmest til høyre for trappa ser ut (det elementet som jeg har markert med rødt). Er det omtrent halve huset langt? Eller er det elementet delt i seksjoner? Elementet som er markert i rødt er tegnet på en annen måte enn de lange elementene som ligger enda nærmere til høyre for det, og jeg er usikker på hvorfor.
Elementet til høyre går gjennom halve huset mer eller mindre nøyaktig. Samt at skorstein går i den opptegnede firkanten på tegningen.
Elementet hvor jeg må ta bort veggen går fra ytterdøra (starten av elementet nedover sett) og videre så er det en hall som er formet og går til venstre i bildet, trappen til kjelleren går akkurat under trappen opp.
Legger ved bilder av element mot kjøkken og element mot trapp

Håper du forstår hva jeg mener 😁

• Veggen har trepanel, en radiator og en svart skuffemodul står ved siden av. Et grått panel står opp mot veggen ved en døråpning.
  • Gang med tre dører, klesstativ med jakker, barnevogn til venstre, og trepanel på veggene. Mørkt interiør med spotlights i taket.
Da tolker jeg det som at det jeg har ringet inn i rødt, i troen på at det var et eneste element, egentlig er to elementer?

I så fall ville jeg vært forsiktig med å ta ned den utstikkende veggen - jeg ville i det minste ikke gjøre det uten ytterligere forsterkende tiltak. Min følelse, etter å ha bodd i et slikt hus i åtte år, er at det holder å sette en solid tverrgående regel (45x170+) i taket, som erstatning for de små veggstumpene som tas bort (oransje i tegningen). Disse reglene bør helst festes rett igjennom hele gulvrammen med 8x240-skruer, minst en skrue per element. Går det i tillegg an å feste dem i respektive vegg til venstre på tegningen, vil konstruksjonen bli desto mer stabil. Påvirkningen på huset bør bli minimal med dette tiltaket.

Det skal understrekes at dette er en kvalifisert gjetning, ikke en konstruktøruttalelse. Jeg baserer min følelse blant annet på at i mitt hus hadde noen et sted tatt bort en bærende vegg ca. 8 elementer bred, og gulvrammen raste ikke sammen på flere år (hvor mange er uklart, men minst fire år, antakelig klart mer).

• Tegning av bygningsstruktur med markeringer; et område er sirkelinnringet i rødt, sannsynligvis for å vise to separate elementer, ikke ett.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.