Enda en tråd av samme emner. Skal sende inn prøver, men vil likevel høre hva dere tror. Se følgende to bilder.

Kan det hvite limet være asbest?

Under teppet på det andre bildet er det som et grønt pulver, antar at det er limet som har tørket. Asbest?

Kom til å ta i pulveret uten å tenke før jeg begynte å tenke på at det faktisk kunne være farlig..

• Grønne og grå fliser på et gulv med hvite merker under, muligens tørt lim. Gulvet ser gammelt og slitt ut.
  • Under en delvis løftet matte vises et lag av grønt pulver på en overflate, muligvis tørt lim, med potensiale for asbest.
Den typen av gulv pleier å inneholde asbest. Men analysen vil vise om det er tilfelle for deg.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den typen av gulv pleier å inneholde asbest. Men analysen vil vise om det er slik i ditt tilfelle.
Vinylplatene er høy risiko ja. Tror du også teppet er i faresonen?

Beste svar

Den typen av vinylplate ville jeg nesten våge å sette en finger, i hvert fall en negl, på at den inneholder asbest. Heldigvis er det et materiale som neppe støver, så å si. Limet er umulig å gjette. Kan være hva som helst. Hjemmelaget til og med.

Det andre teppet ville jeg gjerne få bedre bilder av, grønt pulver høres merkelig ut. Kan det være en smuldret grålumppapp ellers?

Tips for prøvetaking:

Klipp av et hjørne på vinylteppet, både på den grå og grønne. Pass på at lim sitter på så de sjekker det samtidig.

Grønne pulveret kan du gjøre tapeprøve på, ta en gjennomsiktig teipremse og brett inn kantene så du har noe å holde i, dutt på noen steder i pulveret.

Har selv fått god service hos Evema.

Er det ikke asbest i limene, men i vinylteppet: ta det bort og våttørk. Luft ut.

Asbest i limene og du ikke kan få det bort på annen måte enn at det må slipes eller freses (kan jo ellers for eksempel sitte på masonitt og få bort i hele stykker): lei luftrenser og støvsuger med riktig filter. Våttørk etterpå.

Alt med asbest handler om å unngå støvspredning. Det finnes ingen grunn til bekymring der det ligger.

K Krabbeluring skrev:
Den typen av vinylplate skulle jeg nesten våge å sette en finger, i hvert fall en negl, på at den inneholder asbest. Heldigvis er det et materiale som neppe støver, så å si. Limet er umulig å gjette. Kan være hva som helst. Hjemmeblandet til og med.

Den andre matta skulle jeg gjerne få bedre bilder av, grønt pulver høres merkelig ut. Kan det være en forvitret grålumppapp ellers?

Tips for prøvetaking:

Klipp av et hjørne på vinylmatta, både på den grå og grønne. Sørg for at lim sitter på så de sjekker det samtidig.

Grønt pulver kan du gjøre teipprøve på, ta en gjennomsiktig teipremsa og brett inn kantene så du har noe å holde i, dutt på noen steder i pulveret.

Har selv fått bra service hos Evema.

Er det ikke asbest i limene, men i vinylmatta: fjern dritten og våttørk. Luft.

Asbest i limene og du ikke kan få den løs på annet vis enn at det må slipes eller freses (kan jo ellers f.eks. sitte på masonitt og få av i hele stykker): lei luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Våttørk etterpå.

Alt med asbest handler om å unngå støvspredning. Det finnes ingen grunn til bekymring der den ligger.
Takk for informasjonen!

Ja all googlingen i løpet av kvelden har jo skremt meg opp ordentlig nå. Jeg brøt av en bit av platen som hadde lim på, det gjorde jeg inne i kjelleren og la den i en plastpose for analyse. Den er jo ganske hard og plastisk så og støvet jo ingenting (vet at fibrene er usynlige). Tenkte ikke at det skulle være så farlig. Søker man på internett virker det jo som at det er kjørt og det er bare å vente på kreftdiagnosen...

G goosen skrev:
Takk for informasjonen!

Ja all googlingen på kvelden har jo skremt meg skikkelig nå. Jeg brøt av en bit av platen som hadde lim på, det gjorde jeg inne i kjelleren og la den i en plastpose for analyse. Den er jo ganske hard og plastaktig så og støvet jo ingenting (vet at fibrene er usynlige). Tenkte ikke at det skulle være så farlig. Søker man på internett så virker det jo som at det er kjørt og det er bare å vente på kreftdiagnosen…
K Krabbeluring skrev:
Den typen vinylplate vil jeg nesten våge sette en finger, i det minste en negl, på at inneholder asbest. Heldigvis er det et materiale som knapt nok støver, så å si. Limet er umulig å gjette. Kan være hva som helst. Hjemmeblandet til og med.

Den andre matten vil jeg gjerne få bedre bilder av, grønt pulver høres merkelig ut. Kan det være en forvitret grålumppapp ellers?

Tips for prøvetaking:

Klipp av et hjørne på vinylmatten, både på den grå og grønne. Sørg for at lim sitter på så de sjekker det samtidig.

Grønne pulveret kan du gjøre teipprøve på, ta en gjennomsiktig teipremse og brett inn kantene så du har noe å holde i, dutt på noen steder i pulveret.

Er det ikke asbest i limet, men i vinylmatten: ta løs dritten og vask med fuktig klut. Luft ut.

Asbest i limet og du ikke kan få løs på annen måte enn at det må slipes eller freses (kan jo ellers f.eks. sitte på masonitt og få løs i hele stykker) : lei luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Vask med fuktig klut etterpå.

Alt med asbest handler om å unngå støvspredning. Det er ingen grunn til bekymring der det ligger.
Alle andre matter på overetasjen har samme type konstruksjon, myk plast med et lag av fiber under (ser nesten ut som gutefibrer) som i sin tur er limt på masonitt. Det grønne pulveret ser ut til å være tørket lim.

G goosen skrev:
Alle andre tepper i andre etasje har samme type konstruksjon, myk plast med et lag av fiber under (ser nesten ut som gutefibrer) som i sin tur er limt på masonite. Det grønne pulveret ser ut til å være tørket lim.
Ah okei, linoleum pleier jo mer å være en vevd historie med rutemønster, kanhende er dette kokosfibrer. Lukter ikke mye asbest av den typen av teppe men limet høres jo ganske suspekt ut. Kom gjerne tilbake med testresultatene.

K Krabbeluring skrev:
Ah okei, linoleum pleier jo mer å være en vevd historie med rutemønster, kan hende dette er kokosfibrer. Lukter ikke mye asbest av den typen matte, men limet høres jo ganske suspekt ut. Kom gjerne tilbake med prøveresultater.
Yes jeg kommer tilbake! Trenger man å være bekymret for å ha brukket en plate?

G goosen skrev:
Yes jeg kommer tilbake! Trenger man å være bekymret for å ha brukket en skive?
Nei! Nei! Nei!

• Liker
Dilato
  • Laddar…
G goosen skrev:
Yes jeg kommer tilbake! Trenger man å være bekymret for å ha ødelagt en plate?
Det synes jeg virkelig ikke. Den bekymringen burde du i så fall kunne blåse bort på fem minutter med gjennomtrekk gjennom rommet. Eller hva?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[lenke]

Det beste er å ikke bekymre seg for noe som ikke er farlig.
Noted. Kommer tilbake når jeg får svar.

G goosen skrev:
Yes jeg kommer tilbake! Trenger man å være bekymret for å ha knekt en plate?
I så fall hadde vel typ ingen overlevd 60 tallet?

• Liker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Den typen av vinylplate ville jeg nesten våge å sette en finger, i hvert fall en negl, på at det inneholder asbest. Heldigvis er det et materiale som neppe støver, så å si. Limet er umulig å gjette. Kan være hva som helst. Hjemmelaget til og med.

Den andre matten ville jeg gjerne få bedre bilder av, grønt pulver høres merkelig ut. Kan det være en forvitret grålumppapp ellers?

Tips for prøvetaking:

Klipp av et hjørne på vinylmatten, både på den grå og grønne. Se til at limet sitter på så de sjekker det samtidig.

Grønne pulveret kan du gjøre teipprøve på, ta en gjennomsiktig teipremse og brett inn kantene så du har noe å holde i, trykk på noen steder i pulveret.

Er det ikke asbest i limene, men i vinylmatten: ta bort dritten og våttørk. Luft ut.

Asbest i limene og du ikke kan få det bort på annen måte enn at det må slipes eller freses (kan jo ellers f.eks. sitte på masonitt og få løs i hele stykker) : leie luftrenser og støvsuger med riktig filter. Våttørk etterpå.

Alt med asbest handler om å unngå spredning av støv. Det finnes ingen grunn til bekymring der det ligger.
Godt du ikke satte en finger på spill! Fikk resultatene i dag og ingen av prøvene inneholdt asbest. Positivt overrasket faktisk. Siden asbestangsten har satt seg fast, er det fortsatt en viss tvil. Testet bare den grønne platen med lim, altså ikke den grå. Men det virker vel usannsynlig at den grå skulle inneholde asbest og ikke den grønne? Men skal allikevel sende inn noen flere prøver fra andre steder i huset. Kommer til å poste bilder og resultater senere.

• Liker
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
G goosen skrev:
Godt du ikke satset en finger på spill! Fikk resultatene i dag og ingen av prøvene inneholdt asbest. Positivt overrasket faktisk. Siden asbestfrykten har festet seg så er det fortsatt en viss tvil som henger igjen. Testet bare den grønne platen med lim, altså ikke den grå. Men det virker vel lite sannsynlig at den grå skulle inneholde asbest og ikke den grønne? Men skal likevel sende inn flere prøver fra andre steder i huset. Kommer til å poste bilder og resultater senere.
Ja, den grå kan absolutt inneholde asbest likevel, men må si at en av de mindre bekymringsfulle, rent personlig, materialene er jo vinylgulv. Det varierer veldig med fabrikat på gulv. For eksempel hadde Holmsund flere serier med plater uten asbest og flere med, som de kalte viny-best blant annet. Asbesten er veldig bundet, så du ville jo måtte slipe dem eller rive dem i stykker for å frigjøre noe asbest å snakke om. Selv synes jeg de er ganske fine for eksempel i en entré, så jeg ville gjerne tatt av noen og limt dem på riktig plass og polert dem opp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.