Har en tanke om å innrede et kontor i kjellerboden. Boden er stor og tanken er å dele den opp til et mindre rom med en innervegg. Vegger og gulv er av betong, uisolert og ikke drenert siden huset ble bygget men det er ingen tegn på fukt, nylig inspisert. Det er ikke meningen at det skal være noe permanent, men noe som vil bli brukt 3-4 år for så å kunne tilbakeføres til bod da jeg bare har et midlertidig behov for rommet.

Vannbåren varme og det er en radiator i rommet der rommet er tenkt å være.

Gulv
Vil ikke heve nivået på gulvet mer enn nødvendig, men trenger å gjøre noe med kulden da det er iskaldt nå. Platonmatte og noe klikkgulv på det? Kan man legge heldekkende teppe direkte på platon eller trenger man gulvplater også?

Vegger
Malte betongvegger er i seg selv ikke noe problem for meg rent estetisk, men er det bedre å isolere fra innsiden av økonomiske grunner, eller gjør det bare en liten forskjell?

Før dere svarer, tenk kortsiktig (3-4 år) og budsjett. Visst er det fint og behagelig med gulvvarme osv. men det sparer jeg heller til badet ved siden av som skal være permanent.

Kanskje til og med en nålefiltmatte ville fungere på gulvet og bare pussete vegger?
Gulvet er malt fra før, ingen malingsavskalling og ser fint ut. Vet dog ikke hvilken type maling det er.

Jeg vil gjerne isolere innerveggen slik at det ikke blir så gjenklang i lyden, hva bruker man da for isolasjon i kjeller? Eller spiller det ingen rolle for en innervegg?

Tenkte å bruke metalskinner i gulv og tak og trestendere, så OSB og gips. Er det greit om man bare lar det være en luftspalte på noen få mm fra gulvet mot platene?

BirgitS
For å gjøre det enkelt og billig kan du sette opp tykke gardiner foran veggene, det både forbedrer lyden og fungerer som isolasjon.

Men så lenge du ikke har tre direkte mot gulv og vegger kan du jo sette opp innervegger om du vil.

Jeg vil ha en ekte vegg som deler av siden den andre delen av kjelleren brukes som lager og til mindre snekring, så jeg vil ikke ha inn den skitten på kontoret. Det blir en ekte vegg med en dør til lageret på den andre siden.

Lageret varmer jeg heller ikke opp like mye, så det kan være bra med isolasjon i veggen for varmens skyld. Den har jo ikke noen kontakt med betongen så det spiller kanskje ingen rolle hva jeg velger? Den siste regla havner jo mot en yttervegg, men der tenkte jeg å la det være et luftrom. Er det bra nok, eller trenger jeg å tenke nytt der?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.