Vi har et fint uterom som den forrige huseieren bygget. Han klarte aldri å få det helt tett i taket, vi har visst vanninntrenging mellom limtrebjelkene og glasskivene. Jeg har fått tips om å sette blikkhatter over bjelkene og har noen spørsmål i forbindelse med dette.
- Hvordan tetter man best mot glasset? Jeg hadde tenkt at hattene skal ha en "flik" på 2-3 cm ut på glassene og en eller annen form for klebet gummilist under. Er dette fornuftig, eller finnes det bedre ideer?
- Jeg har planlagt å la det være en luftspalte på 4-5 mm over bjelkene for å sikre ventilasjon. Kan man bygge opp med noe (plastlister?) under hattene, slik at disse ikke kollapser hvis jeg står på dem? Glassene er sterke nok til å gå på, men jeg vil unngå det.
- Hvordan fester man inn mot ytterveggen? Vi har en teglvegg der to bjelker er festet, og jeg ser to alternativer
-- Frese ut et rett spor et par cm over bjelkene, fylle med byggesilikon eller latex og stikke inn blikket der
-- Frese ut fugene i trappetrinnsmønster og målsy en plate som følger teglstenene (slik man pleier å se på skorsteiner). Fylle fugene med mørtel
-- Eller finnes det noe enklere, begge mine alternativer føles litt risikable
Jeg tenkte å skru fast hattene på sidene av bjelkene, ingen skruer på oversiden.
Nederst tenkte jeg å beskytte kortenden av bjelkene med en liten plate som går inn under hattene.
Alle ideer og tanker mottas, jeg har ingen erfaring med å arbeide med blikk... ;-)
/Joakim