Hei! Renoverer litt hjemme.

Vi skal bytte ut benkeplaten på kjøkkenet og forlenge denne over delen som tidligere var en "halv vegg/ bardel. Før vi kappet veggen var den cirka 30 cm høyere. Nå har vi kappet av veggen og skal legge benkeplate hele veien ut til gipsen. Vi kommer dog til å måtte bytte ut den ytre platen som gulvsokkelen hviler på (ble litt vanskelig å redde gipsen). Jeg avskyr dog å arbeide med gips og vi har ikke noe bra plass å sage. Byggvarehusene kapper heller ikke gips, bare tremateriale. Er det en dum idé å i stedet for 16mm gips ytterst bruke en 16mm OSB eller MDF plate? Fordeler/ ulemper?

Benkeplaten skal kun hvile på stommen selv om den går hele veien ut til siste gipspanelet. Alt materiale bak kommer til å ligge ~1mm lavere enn stommen der vi fuger mellomrommet.

//

• Kjøkkenrenovering med avkappet halvvegg, delvis fjernet gips og ny benkeplate av tre. Veggen viser ubehandlet mur og plastdekke til beskyttelse.
S Stockholms skrev:
Hei! Renoverer litt hjemme.

Vi skal bytte ut benkeplaten på kjøkkenet og forlenge denne over delen som tidligere var en "halv vegg/ barmodul. Før vi kappet veggen var den cirka 30 cm høyere. Nå har vi kappet av veggen og skal legge benkeplate hele veien ut til gipsen. Vi kommer dog til å måtte bytte ut den ytre platen som gulvsokkelen hviler på (ble litt vanskelig å redde gipsen). Jeg avskyr imidlertid å arbeide med gips og vi har ikke noe bra plass å sage. Byggevarehusene kapper heller ikke gips, bare tremateriale. Er det en dum idé å i stedet for 16mm gips ytterst bruke en 16mm OSB eller MDF plate? Fordeler/ ulemper?

Benkeplaten skal kun hvile på stommen selv om den går helt ut til siste gipsplate. Alt materiale bak kommer til å ligge ~1mm lavere enn stommen der vi fuger mellomrommet.

//
Ville sagt at det avhenger av hvilken finish du ønsker. OSB er jo ganske grovt i strukturen og trenger mye sparkling om det skal bli jevnt og fint, men kan selvfølgelig males direkte på selv om det ser litt grovt ut. MDF malt med vanlig veggmaling gir samme finish som med gips, men er jo dyrere, hvilket er grunnen til at det mest brukes til møbler etc. Ellers trenger du jo ikke sage gips siden det støver en masse, men det holder med en brytebladkniv men det har du sikkert kontroll på.

• Liker
Odi et Amo
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Vil si at det avhenger av hvilken finish du vil ha. OSB er ganske grovt i strukturen og må sparkles en del hvis det skal bli jevnt og fint, men det går selvfølgelig an å male direkte på, selv om det ser litt grovt ut. MDF malt med vanlig veggmaling gir samme finish som med gips, men det er dyrere, derfor brukes det mest til møbler osv. Ellers trenger du ikke å sage gips siden det støver en masse, det holder med brytebladskniv, men det har du sikkert kontroll på.
Takk for tips!

Det blir aldri rett når jeg kapper gips. Vet ikke hva jeg gjør feil, men uansett hva jeg gjør, smuldrer kantene... SÅ - om jeg er villig til å bruke mer penger på MDF for å slippe litt hodebry, tror du finishen blir lik gips, og kan det være en god idé?😉

S Stockholms skrev:
Takk for tips!

Det blir aldri rett når jeg kapper gips. Vet ikke hva jeg gjør feil men uansett hva jeg gjør smuldrer kantene bort.. SÅ - om jeg er villig til å bruke mer penger på MDF for å slippe litt hodepine, tror du at finishen blir liknende gips og at det kan være en god idé?😉
Skulle tro at du ikke har en skarp nok kniv i så fall. Om den smuldrer litt så kan man file litt på den med en vanlig fil, men sidene dekkes jo som regel inn av en gipslist som man sparkler inn eller en vanlig hjørnelist i tre. Ellers vil kanten lett gå i stykker om man kommer borti den.

Bruker du MDF og kanten på platen er synlig et sted og skal males, så må den behandles først om det skal se bra ut når du legger på farge. Jeg pleier å stryke på to ganske tykke lag med trelim før jeg grunner, og det gir et ok resultat.

MDF er følsomt for fukt, får man riper/hull i overflaten så sveller det opp ved fukt. Så hvis det er utsatt for vann der, er det kanskje mindre bra. Det vanlige er at man setter opp OSB+gips for å få en glatt overflate. Å sparkle OSB er nok ikke å anbefale.

Kan du ikke kjøpe dekkplater som matcher kjøkkenfronter/benkeplate og gjøre det som en del av designet? (Med forbehold om at jeg ikke har sett resten av kjøkkenet)

Tidligere hadde man ofte sponplater på veggene og tapetserte direkte på dem. Det sprekker ofte i skjøtene. Jeg kan tenke meg at det er lett å få samme problem med MDF. Når det gjelder fukt, er ikke MDF så vanntålig som man kan ønske av kjøkkenskap. Men det er jo ikke det vi snakker om her. Det er jo ikke et sted som vil bli spesielt utsatt for fukt. Gips er jo heller ikke spesielt vanntålig.

Det går sikkert an å få det bra med MDF. Men med det sagt, kan man knekke gips på en kontrollert måte uten at det støver farlig også. Derimot kan man ikke sparkle og slipe veggen glatt uten at det støver, uansett platemateriale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.