Skal bygge en mellomvegg for å dele av soverommet i hytta. Veggen vil være 2x2,3m.
Hytta er bygget på 70-tallet. Øvrige innervegger er bygget med 70mm stendere kledd med 10mm sponplate, ingen isolasjon. Veggene i soverommet er også sponplate + tapet. De gamle og den nye veggen skal deretter tapetseres. Siden det er en hytte prøver vi å holde kostnadene nede.

1. Er det noe som taler imot å bygge veggen på nøyaktig samme måte som øvrige innervegger og kle den med sponplate?

2. Hvordan forberedes best sponplaten (eller annet bedre materiale?) for tapetsering?

Pass på å sette inn isolasjon for lydens skyld. Ellers er det vel ingen problemer med å bygge på samme måte.

• Liker
Söderblad
  • Laddar…
Isolering blir det.

A
Jeg ville ha bygd med 45x70 regel isolert spon/osb og gips, for du får en mye bedre lydvegg med gips samt at du har noe bak å skru opp hyller og bilder mm..
Deretter får man en holdbar overflate på gips på sponplate så sprekker tapeten alltid et sted..

Rejäl skrev:
Jeg ville ha bygd med 45x70 regel isolert spon/osb og gips for du får en mye bedre lydvegg med gips samt at du har noe bak å skru opp hyller og bilder mm..
Deretter så får man et holdbart overflatesjikt på gips på sponplate så sprekker tapen alltid et sted..
Takk for svar! Første tanken var å sette gips på den nye veggen men har begynt å vakle litt. Det blir ikke rart å ha 3 av 4 vegger kledd med sponplate og den fjerde med gips?

Det kanskje er litt merkelig å ha tre vegger med spon og én med gips. Men det vises jo ikke gjennom tapetet. Jeg vet ikke om det største problemet med sponplate i veggen er at platen beveger seg mer enn gipsen, eller om det er at den sitter dårligere på stenderne da den kun er spikret. Men det pleier ofte å sprekke i skjøtene. Jeg ville ikke laget en ny vegg med spon som overflatemateriale hvis hensikten var å tapetsere. Overflaten forberedes på samme måte som gips. Rull overflaten med tapetklister og la tørke før tapetsering.

A
S Söderblad skrev:
Takk for svar! Første tanke var å sette gips på den nye veggen, men har begynt å vakle litt. Blir det ikke rart å ha 3 av 4 vegger kledd med sponplate og den fjerde med gips?
Rart og rart, men er det en avgrensende vegg mot et annet soverom eller rom der det er mer lyd, så kan det finnes en tanke...
Men ellers blir det ganske meningsløst i ditt tilfelle kan jeg synes...

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.