Er det noen her som kan lenke til et grunnbruk som jeg trenger? Den kc-grunnen fra weber koster 199kr. Finnes det noen som kjenner til noen annen og kan lenke den? Den skal være bra.

• Liker
terjevigen
  • Laddar…
H hans.p skrev:
[lenke]
Takk for den

Jeg har ikke grunnlagt noen av mine murer, men har kjørt med steinlim...
En mur laget av betongblokker med rustne flekker, omgitt av grønn vegetasjon. En katt sitter på toppen av muren med ryggen til kameraet.

Nå er det litt flekkete her og der men fuger synes ikke...
Vegg av ubehandlet mur som er festet med steinlim, med flislagt område foran og treterrasse til venstre, omgitt av grønne planter.
En utemøblering med rottingsofa ved siden av en betongmur, omgitt av grønt løvverk og sollys.
En lav mur med litt flekker omgitt av frodig grønt buskas i en hage. Bakgrunnen viser en plen og en trillebår i sollys.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jeg har ikke grunnlagt noen av mine murer, men har kjørt med steinlim...
[bilde]

Nå er det litt flekkete her og der, men fuger synes ikke...
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Kjempefint jo! Var det vanskelig å få det rett og fint i 90 graders vinklene? Der tak møter vegg?

Du hadde kanskje vinkelspade?

• Uteplass med terrasse og grønne busker, markert med rød sirkel der mur møtes i 90-graders vinkel under solfylt himmel.
Jeg har sånne 90 graders metallhjørner lagt inn under pussen... Vegg med puss, hvor et 90 graders metallhjørne stikker litt frem på midten.

Vanskelig å få et bilde, men omtrent midt på der ser man at det er skrapet av litt og metallhjørnet stikker litt fram.

anders07 anders07 skrev:
Jeg har sånne 90 graders metallhjørner lagt inn under pussen... [bilde]

Vanskelig å få et bilde, men omtrent midt på der ser man at det har slipt av litt og metallhjørnet stikker fram litt.
Ajuste, der kan man se litt av den.
Det var smart! Jobben må ha blitt mye enklere 😀

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Ajuste, der kan man se litt av den.
Det var smart! Jobben må ha blitt mye enklere 😀
Ja veldig mye enklere... Jeg brukte pussbaner i metall også og kjørte 40 cm brede baner.
Jeg fjernet banen ganske tidlig og la i litt ny puss før jeg så dro over alt igjen.

Angrer litt på at jeg ikke glattet (eller hva det nå heter) litt finere overflate.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja veldig mye enklere... Jeg brukte murstøtte i metall også og brukte 40 cm brede baner.
Jeg fjernet banene ganske tidlig og la i litt ny puss før jeg så dro over alt igjen.

Angrer litt på at jeg ikke glattet (eller hva det nå heter) litt finere overflate.
Du har gjort en fin jobb! Bravo 👏🏽
Et spørsmål.. Brukte du grunnmur til toppen på muren også eller brukte du bare puss der?

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Du har gjort et fint jobb! Bravo 👏🏽
Et spørsmål.. Brukte du grunning til toppen på muren også eller kjørte du bare puss der?
Takk, nei, bare puss der også...

Jeg bygde et anneks med isolerte lecablokker (både grunnmur og vegger) for litt over 20 år siden. Pusset med grunningsmørtel og pussmørtel i henhold til Finjas anvisninger, men bare med ett lag pussmørtel. Grunnet og malte med hvit silikatmaling. Ser fortsatt bra ut. Ingen rutemønster selv etter lange regnperioder. Når jeg kjører rundt i området ser jeg ofte murede hus hvor alle fugene er tydelig synlige selv lenge etter siste regn. Pussen sitter sikkert godt fast i lettklinkeren, men pent er det ikke. Nå bygger jeg på bolighuset, igjen med isolasjonsblokker. Jeg ville aldri pusse uten grunningsmørtel. Det avsløres nådeløst senest noen år etterpå. Men selve grunningsmørtelen slafser jeg på ganske slepphendt og ujevnt. Er bare nøye med at fugene blir ordentlig dekket.

• Liker
OcceL og 1 annen
  • Laddar…
B Bilybianca skrev:
Jeg bygget et anneks med isolerte lecablokker (både grunnmur og vegger) for litt over 20 år siden. Pusset med grunningsbruk og pussbruk i henhold til Finjas anvisninger, men bare med ett lag pussbruk. Grunnet og malte med hvit silikatmaling.
Ser fortsatt bra ut. Ingen rutemønstre selv etter lange regnperioder.
Når jeg kjører rundt i bygda ser jeg ofte murede hus der alle fugene synes tydelig selv lenge etter siste regn. Pussen sitter sikkert godt fast i lettklinkeren, men pent er det ikke.
Nå bygger jeg på bolighuset, igjen med isolerblokker. Ville aldri pusse uten grunningsbruk. Det avsløres ubarmhjertig senest noen år etterpå.
Men selve grunningsbruket slafser jeg på ganske slurvete og ujevnt. Jeg er bare nøye med å sørge for at fugene blir ordentlig dekket.
Mine murer har stått mellom 6 og 8 år og har ikke noen spor av fuger i pussen... Som sagt tidligere, så er de limt og det kan delvis skyldes det, at det ikke er forskjellige "bruktyper" bak.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
stjeler tråden litt med et spørsmål.. jeg begynte å pusse en mur til mitt drivhus i går i dag ser jeg spor av fugene til tross for grunning med grunning bruk A.. er de kanskje noe som forsvinner når det helt har herdet?

D
O OcceL skrev:
stjeler tråden litt med et spørsmål.. jeg begynte å pusse en mur til mitt drivhus i går, i dag ser jeg spor av fugene til tross for grunning med grunningsbruk A.. er det kanskje noe som forsvinner når det helt har herdet?
Det er fullt normalt, pussen er tykkere ved fugene.

• Liker
OcceL
  • Laddar…
Hei, hvor lenge må man vente etter at man har grunnet før man begynner å legge puss tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.