12.991 lest ·
30 svar
13k lest
30 svar
Må jeg grunne før pussing av leca
Er det noen her som kan lenke til et grunnbruk som jeg trenger? Den kc-grunnen fra weber koster 199kr. Finnes det noen som kjenner til noen annen og kan lenke den? Den skal være bra.
Kjempefint jo! Var det vanskelig å få det rett og fint i 90 graders vinklene? Der tak møter vegg?anders07 skrev:
Du hadde kanskje vinkelspade?
Ja veldig mye enklere... Jeg brukte pussbaner i metall også og kjørte 40 cm brede baner.Hammare&Spik skrev:
Jeg fjernet banen ganske tidlig og la i litt ny puss før jeg så dro over alt igjen.
Angrer litt på at jeg ikke glattet (eller hva det nå heter) litt finere overflate.
Du har gjort en fin jobb! Bravo 👏🏽anders07 skrev:
Et spørsmål.. Brukte du grunnmur til toppen på muren også eller brukte du bare puss der?
Jeg bygde et anneks med isolerte lecablokker (både grunnmur og vegger) for litt over 20 år siden. Pusset med grunningsmørtel og pussmørtel i henhold til Finjas anvisninger, men bare med ett lag pussmørtel. Grunnet og malte med hvit silikatmaling. Ser fortsatt bra ut. Ingen rutemønster selv etter lange regnperioder. Når jeg kjører rundt i området ser jeg ofte murede hus hvor alle fugene er tydelig synlige selv lenge etter siste regn. Pussen sitter sikkert godt fast i lettklinkeren, men pent er det ikke. Nå bygger jeg på bolighuset, igjen med isolasjonsblokker. Jeg ville aldri pusse uten grunningsmørtel. Det avsløres nådeløst senest noen år etterpå. Men selve grunningsmørtelen slafser jeg på ganske slepphendt og ujevnt. Er bare nøye med at fugene blir ordentlig dekket.
Mine murer har stått mellom 6 og 8 år og har ikke noen spor av fuger i pussen... Som sagt tidligere, så er de limt og det kan delvis skyldes det, at det ikke er forskjellige "bruktyper" bak.B Bilybianca skrev:Jeg bygget et anneks med isolerte lecablokker (både grunnmur og vegger) for litt over 20 år siden. Pusset med grunningsbruk og pussbruk i henhold til Finjas anvisninger, men bare med ett lag pussbruk. Grunnet og malte med hvit silikatmaling.
Ser fortsatt bra ut. Ingen rutemønstre selv etter lange regnperioder.
Når jeg kjører rundt i bygda ser jeg ofte murede hus der alle fugene synes tydelig selv lenge etter siste regn. Pussen sitter sikkert godt fast i lettklinkeren, men pent er det ikke.
Nå bygger jeg på bolighuset, igjen med isolerblokker. Ville aldri pusse uten grunningsbruk. Det avsløres ubarmhjertig senest noen år etterpå.
Men selve grunningsbruket slafser jeg på ganske slurvete og ujevnt. Jeg er bare nøye med å sørge for at fugene blir ordentlig dekket.