Vurderer å bygge hus og har da sett at noen hustilvirkere bruker masonite-bjelker i bjelkelag, stendere i yttervegger og takstoler mm. Noen som har erfaringer med dette?
Vurderer stabilitet sammenlignet med trebjelker, fuktfølsomhet og husets fremtidige verdi hvis man bygger med denne teknikken.
Vurderer stabilitet sammenlignet med trebjelker, fuktfølsomhet og husets fremtidige verdi hvis man bygger med denne teknikken.
Hei og takk for ditt svar.
Jeg har fått leveringsbeskrivelser der det står Masonite-bjelke både i gulv, etasjeskillere og yttervegger samt takstoler. Jeg har aldri hørt om at man bruker masonite til slikt før, så jeg ble litt for overrasket.
Jeg har fått leveringsbeskrivelser der det står Masonite-bjelke både i gulv, etasjeskillere og yttervegger samt takstoler. Jeg har aldri hørt om at man bruker masonite til slikt før, så jeg ble litt for overrasket.
Joda det er masonitt med tre på kantene. Stein hard sådan. Det ble bygget takstoler med slike hos mine foreldre allerede for "hvor lenge siden som helst" så det er sikkert et velprøvd produkt.
Slik ser de ut:

Se f.eks på www.swelite.com for mer info.
Slik ser de ut:

Se f.eks på www.swelite.com for mer info.
Helt naturlig.
I en bjelke er det uansett bare ytterendene som tar opp last. I midten er påvirkningen nesten null uansett, så på denne måten får man mye styrke med lite materialforbruk. Sammenlign gjerne med en I-bjelke.
I en bjelke er det uansett bare ytterendene som tar opp last. I midten er påvirkningen nesten null uansett, så på denne måten får man mye styrke med lite materialforbruk. Sammenlign gjerne med en I-bjelke.
I min tidligere karriere som "tradarchaffis" (slutten på -80 til midten på 90-tallet) så kjørte jeg ofte slike i alle lengder opp til 13 meter. Lette som få, men stødige som attan.
Den på 12 meter har jeg for meg var 40-50cm høy og kunne lett ta en bil selv midt på om den ble støttet i kantene.
Den på 12 meter har jeg for meg var 40-50cm høy og kunne lett ta en bil selv midt på om den ble støttet i kantene.
Vi har masonitebjelker i vårt hus! Da de forrige eierne bygde om det i -81, ble taket hevet 20 cm for å få plass til isolasjon, og det ble gjort ved å skjøte på takstolene med masonitebjelker.
Hvilken tilstand de er i kan jeg ikke svare på siden de er helt innbygde - det går ikke å se uten å rive enten inner- eller overtaket. Men, hm, konstruksjonen finnes med i byggetegningene, så man kan vel si at bygningsetaten godkjente den...og så langt holder det seg oppe
Hvilken tilstand de er i kan jeg ikke svare på siden de er helt innbygde - det går ikke å se uten å rive enten inner- eller overtaket. Men, hm, konstruksjonen finnes med i byggetegningene, så man kan vel si at bygningsetaten godkjente den...og så langt holder det seg oppe
ByggPutte skrev:
Kertobjelker er mer som forbannet lange kryssfinerplater..... Ikke som disse masonittsakene.
Tror for øvrig ikke man trenger å bekymre seg for litt regn når man monterer masonittbjelkene. Masonitten er beinhard og av en helt annen kvalitet enn den man normalt kjøper i byggevarehandelen.
Hei alle som har svart på min undring!
Takk for all info, nå føles det som at jeg har fått litt mer kjøtt på beina. Fortsett gjerne med å fylle på med flere innlegg, kunnskap kan man ikke få for mye av
/Matte
Takk for all info, nå føles det som at jeg har fått litt mer kjøtt på beina. Fortsett gjerne med å fylle på med flere innlegg, kunnskap kan man ikke få for mye av
/Matte