Vurderer å bygge hus og har da sett at noen hustilvirkere bruker masonite-bjelker i bjelkelag, stendere i yttervegger og takstoler mm. Noen som har erfaringer med dette?

Vurderer stabilitet sammenlignet med trebjelker, fuktfølsomhet og husets fremtidige verdi hvis man bygger med denne teknikken.
 
Er du sikker på at det var masonit?! :o

Kan ikke stemme...

Var det ikke limtrærbjelker du mente?

// Snäckan
 
Hei og takk for ditt svar.

Jeg har fått leveringsbeskrivelser der det står Masonite-bjelke både i gulv, etasjeskillere og yttervegger samt takstoler. Jeg har aldri hørt om at man bruker masonite til slikt før, så jeg ble litt for overrasket.
 
Joda det er masonitt med tre på kantene. Stein hard sådan. Det ble bygget takstoler med slike hos mine foreldre allerede for "hvor lenge siden som helst" så det er sikkert et velprøvd produkt.

Slik ser de ut:
70_237_stor.jpg

Se f.eks på www.swelite.com for mer info.
 
Helt naturlig.

I en bjelke er det uansett bare ytterendene som tar opp last. I midten er påvirkningen nesten null uansett, så på denne måten får man mye styrke med lite materialforbruk. Sammenlign gjerne med en I-bjelke.
 
I min tidligere karriere som "tradarchaffis" (slutten på -80 til midten på 90-tallet) så kjørte jeg ofte slike i alle lengder opp til 13 meter. Lette som få, men stødige som attan.

Den på 12 meter har jeg for meg var 40-50cm høy og kunne lett ta en bil selv midt på om den ble støttet i kantene.
 
Fungerer sikkert i teorien... men med litt norsk vær (regn/slaps m.m.) under monteringen så takker jeg for meg :-? ::) :P
 
Pass på å få dem oljeherdet :)
 
Vi har masonitebjelker i vårt hus! Da de forrige eierne bygde om det i -81, ble taket hevet 20 cm for å få plass til isolasjon, og det ble gjort ved å skjøte på takstolene med masonitebjelker.

Hvilken tilstand de er i kan jeg ikke svare på siden de er helt innbygde - det går ikke å se uten å rive enten inner- eller overtaket. Men, hm, konstruksjonen finnes med i byggetegningene, så man kan vel si at bygningsetaten godkjente den...og så langt holder det seg oppe  :D
 
Har bygget med slike om jeg ikke husker feil
kalles de kerto balk (kan være noe annet nå).
Ble takstoler fungerte fint.
Til selskapet gikk i kk og vi måtte lage egne.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Har bygd med sånne om jeg ikke husker feil
kalles de kerto bærebjelke (kan være noe annet nå).
Ble takstoler fungerte fint.
Til bedriften gikk konkurs og vi måtte lage våre egne.

Mvh Putte

Kertobjelker er mer som forbannet lange kryssfinerplater..... Ikke som disse masonittsakene.

Tror for øvrig ikke man trenger å bekymre seg for litt regn når man monterer masonittbjelkene. Masonitten er beinhard og av en helt annen kvalitet enn den man normalt kjøper i byggevarehandelen.
 
Sikkert oljeherdede.
Kerto er de med isolasjon imellom?
Det var mange år siden.

Mvh Putte
 
Hei alle som har svart på min undring!

Takk for all info, nå føles det som at jeg har fått litt mer kjøtt på beina. Fortsett gjerne med å fylle på med flere innlegg, kunnskap kan man ikke få for mye av  :)

/Matte
 
ByggPutte skrev:
Sikkert oljeherdede.
Kerto er de med isolasjon imellom?
Det var mange år siden.

Mvh Putte
Nei, det er som sagt bare en lang kryssfiner...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.